Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Skiathos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-11-16, 10:29
Buckskins avatar
Buckskin Buckskin är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006
Standard Värmande bilder i höst.

Jag har uppdaterat mitt album med lite sköna bilder från Skiathos. Med dessa foton hoppas jag ge alla er som ännu inte varit där lite inspiration till kommande resor och till er som redan besökt ön kanske bilderna kan framkalla lite härliga minnen från lata sommardagar. Jag kommer att komplettera med fler bilder så småningom så håll ögonen öppna.
Svara med citat
Gammal 2009-11-16, 11:33
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007
Standard Sv: Värmande bilder i höst.

Citat:
Ursprungligen postat av Buckskin Visa inlägg
Jag har uppdaterat mitt album med lite sköna bilder från Skiathos. Med dessa foton hoppas jag ge alla er som ännu inte varit där lite inspiration till kommande resor och till er som redan besökt ön kanske bilderna kan framkalla lite härliga minnen från lata sommardagar. Jag kommer att komplettera med fler bilder så småningom så håll ögonen öppna.
Sköna stränder du visar.
Var på Skiathos bor man då ?
Ligger stränderna nära ?
Var på underbara Skopelos 17/8 - 24 / 8 och testade många fina stränder där. Kanonbra var allt på Skopelos men roligt testa andra ställen.
Birgitta
Svara med citat
Gammal 2009-11-16, 11:33
skrutt skrutt är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Buckskin Visa inlägg
Mmmmm...det ska bli UNDERBART att se lite bilder från min underbara ö.Jag längtar redan till nästa Skiathosresa...När "lägger" du in dom???
Svara med citat
Gammal 2009-11-16, 13:22
Buckskins avatar

Birgitta63: Kul att du gillar bilderna. När det gäller boende på Skiathos så föredrar jag ett boende i området runt Skitathos stad och Megali Amos. Man kan även bo i olika ”hotell/hotellsamhällen” längs huvudvägen men personligen tycker inte jag att dessa känns så lockande, även om engelsmännen verkar gilla det ;-) Fördelen med dessa hotell är att man kommer närmare stranden än vad man gör om man väljer ett hotell i staden å andra sidan finns det en uppsjö bra stränder på ön så man bör verkligen bege sig ut på upptäcktsfärd bland dessa juveler och inte endast hålla sig till sin lokala strand. Väljer man Megali Amos så har man faktiskt nära till stranden, även om den är långt ifrån den bästa på ön.

Ett mycket bra hotell som jag varmt kan rekommendera är Hotel René som ligger ovanför busshållplats nr 4/Akropolis. Hotellet ligger på gångavstånd till centrum och även om den sista biten av promenaden är ganska krävande (brant backe) så är det väl värt den extra ansträngningen när man sitter på sin balkong och blickar ut över det vackra egeiska havet, en ypperlig utsikt med andra ord.

När det gäller stränderna på ön så är detta ett kapitel för sig. Gillar man sandstränder så har man sannerligen valt rätt ö om man bokat sommarresan hit. Dessutom är det ganska lätt att ta sig till de flesta stränder eftersom många ligger utmed den tidigare nämnda huvudvägen. Detta i kombination med en alldeles utmärkt lokaltrafik så kan man botanisera friskt bland stränderna utan att man behöver oroa sig för att det blir för dyrt. Man kan i princip hoppa av på vilken hållplats som helst och hitta en härlig sandstrand. Mina personliga favoriter ligger på öns nordvästra sida t.ex. Mandraki och Elias och ligger kanske något mer svåråtkomligt men det går utmärkt att använda sig av bussen även här. Dock innebär det en liten promenad på ca 25 min från busshållplatsen om man vill ta sig hit. En promenad som för övrigt är en upplevelse i sig.

Skrutt: Visst är det en underbar ö som man ständigt längtar tillbaka till J Jag tänkte löpande lägga in lite nya bilder och det kommer att kompletteras med ett gäng nya ikväll.
Svara med citat
Gammal 2009-11-16, 19:54
Birgitta63s avatar

Hotel René´...vem åker man med då ?
Japp sandstrand är jag uppvuxen på , stranden i Höllviken vet du.
4 min till en underbar vit sandstrand och ett vatten som är rent och klart .
Har du badat i Höllviken så vet du vad jag menar.

Vi hade ju lite tid över under tiden vi väntade på bussen som skulle köra oss till flygplatsen. En tidig morgon i Skiathos hamn tog vi en morgonfika.Så gott det smakade och vi myste i sköna soffor med morgonsol .
Ej lång flygsträcka för oss när man flyger från Kastrup så de är bra.
Sen kan man ju ta båten över och hälsa på Skopelos igen .
Birgitta
Svara med citat
Gammal 2009-11-17, 09:06
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Åh, vilka härliga bilder, Buckskin! Får verkligen lust att besöka Skiathos igen, men alltid bara i lågsäsong för mig. Dina bilder ser också ut att vara från lågsäsongen, är de från september? Kanske början av oktober?

Var ligger Krifi Amos?
Svara med citat
Gammal 2009-11-17, 09:36
Buckskins avatar

Birgitta: Vingresor erbjuder Hotel René i sitt sortiment och jag tror att Apollo har ett liknande hotell i samma område.

Marianne: Bilderna är faktiskt tagna i Juli, fördelen med stränder som Mandraki, Elias och Krifi Amos (förutom att de är underbara) är att de även under högsäsong är ganska lugna. Krifi Amos ligger norr om Banana och Ag. Eleni innan man kommer till Mandraki.
Svara med citat
Gammal 2009-11-17, 09:46
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Härliga bilder! Tyvärr var det länge sen jag såg en så blå himmel på Skiathos. De två sista resorna dit - september - visade himlen upp en annan färg. Behövde inte anväda ... så ofta.
Svara med citat
Gammal 2009-11-17, 12:30
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Ja, det är ju väldigt mycket SOMMAR över dina bilder, men även dina andra bilder än från Krifi Amos, Mandraki och Elias avspeglar ju lugn och ro och inte alls mycket folk - ser verkligen fint ut. Så lite folk på Kanapitsa och Banana i juli månad, jag blev förvånad.

Jag har bott ute vid Koukounaries flera gånger och badat vid Eleni och Aselinos (förutom de mera kända stränderna), men Krifi Amos har jag tillgodo. Är tavernan på tredje bilden därifrån?

Jag håller med dig om att det är fint att bo i stan, så att man har staden på kvällarna - även om det finns bra förbindelser.
Svara med citat
Gammal 2009-11-17, 12:49
Buckskins avatar

Sjöborren: Jo jag har förstått att september kan vara lite lynnig, har själv aldrig varit i Grekland i den månaden. Vi brukar hålla oss till perioden runt juli-månad och den är ju ganska solsäker

Marianne: Den troliga anledningen till att det verkar vara lite folk på bilderna på stränder som Banana (som ju ofta är överfull) är att de är tagna relativt tidigt. Vi brukar försöka komma dit ganska tidigt på dagen så att man hinner njuta lite av lugnet före stormen ;-)
Det är tavernan på Elias du ser på den tredje bilden, härliga minnen!
Svara med citat
Gammal 2009-11-17, 15:31
Birgitta63s avatar

Jag bara säger att valet är ej så svårt nu, fina bilder och stränderna passar mig som en handske .

En liten latfråga bara ...Vingresor sa du .
Reser man från Malmö då ?
Birgitta
Svara med citat
Gammal 2009-11-18, 21:35
skrutt skrutt är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Regnet bara öser ner och det stormar i gbg...TACK Buckskin för dom underbara bilderna från Skiathos dom skänker värme i en frusen själ...Måste snart beställa Maj resan till "ön" så jag har nå´t att se fram emot....Mmmm hur kan något vara så underbart tro???
Svara med citat
Gammal 2009-11-19, 10:33
Buckskins avatar

Birgitta: När vi har åkt så har vi åkt från Kastrup och jag vet faktiskt inte om de även går från Sturup.

Skrutt: Visst behöver man drömma sig bort lite när vädret är som det är, jag kan meddela att vi i Malmö har liknande väder som i Gbg, och vilken plats är då bättre att drömma om än Skiathos
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:01.