Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-11-24, 10:32
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007
Standard Bara genom att lyfta en väska ...

Då min man vunnit en tågresa - SJ, valfri, första klass - har vi beslutat åka till Köpenhamn. Tyvärr måste det ske före nyår. Skulle bli glad om någon kunde tipsa om ett bra/prisvärt centralt hotell. Även bra matställen/sevärdheter mm. Planeringstiden är knapp.

Vill ni veta hur han vann resan? Utanför en resebyrå kunde man gissa vikten på en resväska. Efter många års erfarenhet kände han att den vägde 14.3 kg. Den vägde exakt 14.3 kg. Känslan sitter kvar ...

Lilla sjöborren.
Svara med citat
Gammal 2009-11-24, 13:22
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Bara genom att lyfta en väska ...

Grattis Sjöborren!

Som (nu fd) postarbetare skulle jag galant klarat en sådan tävling. Vilken resebyrå kör med sådant?

Birgitta, som gärna skulle vilja vinna resa söderut i detta tråkiga "surväder" vi har i Umeå just nu.
Svara med citat
Gammal 2009-11-24, 16:21
dromprinsen dromprinsen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

gå in på aok.dk. där hittar du alla hotell i Köpenhamn + all annan info.
hotellen runt huvudbangården (tågstationen) är all hyfsade och inte så dyra.
ett annat hotell som kan rekommenderas är Hotell 27 bakom rådhuset. bor ni nära huvudbangården el. rådhuset så bor ni nära till allt och väldig centralt.
Svara med citat
Gammal 2009-11-24, 16:23
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Grattis!
Men 14,3 kg, det måste ju ha varit ganska lätt att gissa. Det brukar min väska väga när jag åker iväg, ganska precis. Men sen blir den ofta lite tyngre när jag ska hem igen...

Jag skulle kolla på någon av dessa sidorna:

www.visitcopenhagen.dk (här såg jag något med "De 10 bästa tipsen", mer hinner ni kanske inte med)
www.aok.dk (= Allt om Köpenhamn)
www.tivoli.dk (Tivoli har bl.a. julmarknad)

Hoppas ni får fina dagar i Köpenhamn!
Svara med citat
Gammal 2009-11-24, 16:36
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Här kan listan göras lång. Värt ett besök, inte minst för att byggnaden är så fantastiskt vacker, är Ny Carlsberg Glyptotek, ett muséeum med bla antika skulpturer från Grekland. Ligger bakom Tivoli.
Ströva på Ströget och njut av stämmningen. Där finns bla Systrarna Grene som har allt mellan himmel o jord till billigt pris.Tiger är en liknande liknande men den ligger vid Rådhusplatsen. Illium Bolighus är ett måste om du är intresserad av inredning och design.
Gå till Nyhavn och ät tex Danmarks "nationalrätt" Smörrebröd, gärna Stjerneskud som är med rödspättafiléer och räkor, till det en Hof och en Gammeldansk (fast här får man betala lite extra just för att det är Nyhavn).Trevlig resa!

Senast redigerad av Vilma den 2009-11-24 klockan 16:39. Anledning: Priset i Nyhavn
Svara med citat
Gammal 2009-11-24, 19:13
Stusses avatar
Stusse Stusse är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Jag hade valt att gå en lite bit på Ströget för att inte missa de dukade borden på Illum och sen hade jag gått på gatan nedanför Ströget som är mycket mysigare och lugnare.
Svara med citat
Gammal 2009-11-24, 22:51
sjöborrens avatar

Tack snälla för alla tips. Det var inte lätt att hitta ett hotell, eftersom det samtidigt som vi tänkt åka är miljökonferens i Köpenhamn. Men nu är både tåg och hotell bokat. Tyvärr svalde jag namnet på hotellet ...men när jag spottat upp det ska meddela vilket.

Kikade förresten efter något mysigt matställe, kan ni gissa vad det första ögonen fastnar på?
En af de störste skuffelser for Graeenlandsfarareer når de en mörk vinteraften åbner en flaske hjembragt Retsina og opdagar at uden sol, varme og sand mellem taeerna er harpikssmagen ikke helt så sjov. Märkligt!

Lilla sjöborren.
Svara med citat
Gammal 2009-11-24, 23:06
sjöborrens avatar

First hotel Vesterbro ... så hette det. Ligger centralt, vilket känns skönt.

Birgitta! Det var Resia som ordnade väsk-lyftar-tävlingen. Och när det gäller vädret kan jag meddela att det är lika grått och trist i Mälardalen ... om det är någon tröst.
Svara med citat
Gammal 2009-11-25, 05:30
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad

Det är nog lika grått här ,men betydligt varmare.Nu på morgonen 11 grader i Helsingborg och 5 i Stockholm.Tokigt varmt för att vara slutet av november vilket som.Mitt enda tips är att ni ska försöka komma bort från turiststråken.Fast det säger jag förstås om alla platser.

Ha det så jättehärligt i vår "huvudstad"
Svara med citat
Gammal 2009-11-25, 09:52
sjöborrens avatar

Tack ciakoohler! Komma bort gör jag lätt men komma bort från turiststråken? Var börjar och slutar de? Nåväl, det ordnar sig.

Det jag nu skulle vilja ha är tips på mysiga och prisvärda restauranger. Ställen där vi kan slinka in, värma oss ta en pilsner, kanske en gammeldansk
Svara med citat
Gammal 2009-11-25, 19:46
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Det jag nu skulle vilja ha är tips på mysiga och prisvärda restauranger. Ställen där vi kan slinka in, värma oss ta en pilsner, kanske en gammeldansk
Vi har varit på två ställen som båda serverar buffé till billigt pris.
Den ena är turkisk och heter Ankara, de har flera restauranger och den på Krystalgade ligger väldigt centralt, nära Ströget.
http://www.restaurant-ankara.dk/
Den andra är Riz Raz som serverar en mycket god vegetarisk buffé.
http://rizraz.dk/
På båda bufféerna finns en hel del rätter som man känner igen från Grekland.

Hoppas ni får fina dagar i Köpenhamn, det är en mysig stad!
//Ann-Kristin
Svara med citat
Gammal 2009-11-25, 21:25
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

På Riz Raz åt vi lunch vid Köpenhamsbesöket i november. Maten var god och stället trevligt. Vi fick oss ett gott skratt där. Jag gick på toa som vi norrlänningar säger. Kiss i två stolar av fyra. Berodde på den självspolande varianten. Dvs när locket läggs ner spolar det i toaletten. Tur att jag är en sån som alltid lägger ner locket innan jag spolar och därmed listade ut hur det fungerar. Det hade uppenbarligen gästerna före mig inte gjort. Arbetskamraten och jag döpte fenomenet till dansk toalett för de kungliga.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-11-27, 16:05
sjöborrens avatar

Tack Annki och Eva L? Båda nämner ni Riz Raz ... något att ha i åtanke Tack även för tipset om toaletterna.

Lilla sjöborren.
Svara med citat
Gammal 2009-11-27, 17:18
Mariannes avatar

Även om jag kan förstå att Ciakoohler drar sig undan de mest befärdade turiststråken och utforskar sidogator och andra områden om hon nu kommer till Huvudstaden ganska ofta, så tycker jag att man som nybörjare (om man nu är det) bör börja med att promenera upp till Rådhusplatsen från hotellet (ser bra ut förresten) och sedan trava hela Ströget ner (kom ihåg SKÖNA skor!) och efter drygt halvvägs kommer ni till Amager Torv med bl.a. Illums Bolighus på vänster sida. Väljer ni svängen ner om parallellgatan Læderstræde, så kom ihåg att gå upp till Ströget igen vid Amager Torv så att ni inte missar Illums Bolighus (icke att förväxla med Illums (större varuhus, som kommer strax därefter på samma sida).

Väljer ni att gå upp Købmagergade från Amager Torv kommer ni snart till Rundetårn på höger sida, väl värt att gå upp i (ett av de 10 Tipsen, om inte jag minns fel). På en parallellgata till Købmagergade, nämligen Fiolstræde, ligger för övrigt en grekisk restaurang, Ellas i nr. 21, med rimlig buffé.

Fortsätter ni sedan Ströget ända ner till Kongens Nytorv kan ni eventuellt välja att ta en Gammel Dansk eller ett glas julglögg på Hviids Vinstue (många svenskar älskar detta stället), som ligger på Kongens Nytorv mellan Magasin (varuhus) och det förnäma hotellet D'Angleterre, eller ni fortsätter rakt över Kgs. Nytorv snett ner mot höger (förbi Det Kongelige Teater) till Nyhavn för en bit mat på en av de många små krogarna där. Härifrån är det inte heller långt till Amalienborg Slot, om ni nu har lust att se det. Är ni väldigt friska så fortsätter ni kanske ännu längre till Langelinie med Den Lille Havfrue, men det kräver att ni inte är helt slut och helst att vädret är bra.

Vädret ja, det har varit ganska fint med 10-13 grader de senaste dagarna, men man lovar lägre temperaturer framöver (mer normalt för årstiden).

Sen har vi ju miljökonferencen i Köpenhamn som kommer att betyda en hel del säkerhetsföranstaltningar i perioden 7-19 december, speciellt då om Obama kommer den 9 och ev. återvänder senare tillsammans med alla andra viktiga överhuvuden omkring den 17-18 dec. Hoppas ni undviker de mest belastande dagarna.

Nu vet jag inte hur många dagar ni har, men det är ju också väldigt lätt att gå upp till Tivoli från ert hotell en dag och se på julmarknaden där kombinerat med, som en annan skrev, ev. ett besök på Glyptoteket strax bakom Tivoli.

Hoppas ni får tag på en bra karta!

Senast redigerad av Marianne den 2009-11-27 klockan 17:31.
Svara med citat
Gammal 2009-11-30, 20:17
sjöborrens avatar

Marianne! Tack för all information. Så utförlig att jag funderade på om du var danska ...var tvungen att titta på din profil. Om jag gissat rätt är du svenska men boende i Danmark ...eller?
Vi åker den fredagen den 18:e och stannar till den 20:e ( två övernattningar.) Kanske kommer det en mini-berättelse från resan.

Lilla sjöborren.
Svara med citat
Gammal 2009-11-30, 21:59
Mariannes avatar

Vad bra att ni först reser efter miljökonferencen (tror faktiskt att den slutar just den dagen ni kommer), det tycker jag låter bra!

Skulle vara roligt med en berättelse från resan sedan.

(Jag är född i Sverige men har nu bott i Danmark de senaste 2/3 av mitt liv, därför blir min svenska lite "svansk" ibland.)
Svara med citat
Gammal 2009-12-14, 20:26
Mariannes avatar

Hej lilla sjöborren.

Nu är det ju snart den artonde och du ska till Den Kongelige Hovedstad. Lite kallare har det blivit här sen du beställde din resa (ligger omkring nollan) och Obama har utsatt sin resa till just den dag du kommer (men han kommer nog bara att röra sig mellan flygplatsen och Bella Centret och det är ju långt ifrån ert hotell, Tivoli och Ströget, så det blir nog bra i alla fall).

Om ni nu tycker, som jag, att man bör äta landets specialiteter där man är, så bör ni kanske spara grekiska tips till ni kommer till Grekland och äta en riktigt dansk lunch i stället. Då handlar det om smörrebröd, och mer danskt än på Ida Davidsens restaurang på Store Kongensgade 70 kan man nog inte få (det ligger inte långt från Kongens Nytorv, dit ni säkert kommer). Visserligen har jag aldrig själv varit på Ida Davidsens restaurang, men det bör jag göra. Jag har svenska släktingar som älskar att äta riktigt danskt där (t.o.m. den danska kungafamiljen lär gilla att luncha där har jag hört, men man hör så mycket).

Hemsidan:

http://www.idadavidsen.dk/

Här kan man få ett hum om vad som finns:

http://www.idadavidsen.dk/index.php?page=16

God tur!
Svara med citat
Gammal 2009-12-15, 19:48
sjöborrens avatar

Tack snälla Marianne för dina rekomendationer. Naturligtvis ska vi äta smörrebröd när vi kommmer till Köpenhamn. Det var roligt att du nämde Ida Davidsen ... henne såg jag för inte så länge sedan på tv 4 när hon tillagade just smörrebröd.
Ser fram emot resan, visst är det fantastiskt att kliva på tåget tidig fredag morgon och klockan 11.30 är vi i Köpenhamn.

Lilla sjöborren
Svara med citat
Gammal 2009-12-16, 13:20
Mariannes avatar

Rekommenderar att du tar på dig något varmt och varma skor. De lovar ner till minus 10-15 natten till lördag. Brrr!

Det är inte bara demonstranterna som fryser, men även julrosorna:

Svara med citat
Gammal 2009-12-16, 14:19
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Marianne, vilken vacker bild på julrosorna!

Birgitta
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:29.