|
|
||||
|
||||
Jul i antågande
Jag är gammal nog att få säga "när jag var ung..." om en massa saker. (Det börjar när man fyller femtio, helt plötsligt hör man sig själv säga konstiga saker som "på min tid" och "förr i världen"), nåja, när jag var ung var det rejäla vintrar. Snö upp till hakan, kaminer i varje rum, evigt vedkånkande. Det kan ju ha viss betydelse att vi bodde i Jämtland, förstås. Men i alla fall : det var rejäla vintrar.
De rejäla vintrarna medförde riktigt rejäla jular också. Såna där vykortsidyller med snö på taken och skorstensröken som ett vitt streck rakt upp. Rödorange pappersadventsstjärnor i fönstren och kulörta pappersgirlander i kors och tvärs under taket, hyacinter som växte till sig under pappersstrut, hemsaltad skinka och - faktiskt - hemlagad pressylta och korv! , sötost, finporslinet , syskonbarn på jullovsbesök , paketinslagning. Himmel vad jag är gammal. Det är inget jag saknar, inte snöskottning eller vedbärning eller pressylta. Likafullt försöker jag här i denna totalt snöfria miljö och där man aldrig ens hört talas om pressylta att fixa till det lite. Adventsstaken får stå på köksbänken, för vi har inga fönsterbrädor. Den lilla fuskgranen ryms uppepå kylskåpet. Julgranskulor dinglar från ett snöre jag spänt diagonalt över rummet. En adventsstjärna i röd metall har hängt med från sextiotalet. Slutligen föll jag för dessa lampgirlander med blinkande flerfärgade små lampor, de pryder sin plats längs hyllfrisen. Ute på grannhusen är det mängder av ljusprydnader. Nere i stan finns det hus som tävlar om flest dekorer . Kanske det vore annorlunda om man hade barn i huset, men jag känner faktiskt en klar befrielse över att inte ha behov av allt det där som traditionellt hör ihop med julen. I alla händelser hoppas jag att alla ni som brukar läsa mina bloggar får en skön och rolig jul, med eller utan pynt, mat och paket! |
|
||||
|
||||
Sv: Jul i antågande
Just så är en fin jul med avdammat äldre jultradition som du berättar om .
Rolig läsning så som det var " förr heter det " men oj va tiden går fort . Dom små barnen som kläddes i söta julklänningar och gossarna i vit skjorta med slips . Nu är barnen stora och vi kan berätta för dom hur deras jular var. Tycker att vuxna blir som barn ibland med alla fina minnen som återkommer. För visst är julen lite udda och den är faktiskt små mysig. Hoppas julen blir vit för alla även här nere i Skåne. Birgitta |
|
||||
|
||||
Citat:
Jag gillar julen, det har jag alltid gjort. Själv så pyntar jag lite lagomt, har koll på ungefär vad jag ska köpa för julklappar, julmat är gott men behöver inte vara några mängder, julskinka, frestelse, röbetsallad, ost och julbröd skulle egentligen räcka för mig. Mormor gjorde några goda havrekakor när jag var mindre som var jättegoda att ha skinka eller ost på de blev jag sugen på undrar om vi har det receptet liggande någonstans. Annars är det viktigaste att få träffa släkten och bara umgås. Mvh Ann |
|
||||
|
||||
Hej,
Och tusen tack! Jag ber att få önska er en riktig trevlig och fröjdefull jul! /Grimm, som idag bokat biljetter till Aten (23-28 December anno 2009) |
|
||||
|
||||
Jaa! Havrebröd! Här kommer min mammas recept, som jag inte har använt på trettio år! Ska genast bättra mig.
1 kg havregryn läggs i 1 liter mjölk över natten. Nästa dag gör man en deg av geggan samt 3 kaffekoppar socker (låter mycket, men så står det i receptet), 2-3 hg smör, 7 tsk hjorthornsalt och 1/2 kaffekopp vetemjöl. Kavlas ut lite tunnare än man vill ha dem. Vi använde en halvkilos kaffeburk att ta ut rundlar, det går förstås att skära rutor också. Gräddas i 250 gr, ska inte bli bruna. Ska svalna på bakduk och förvaras så att de är en aning mjuka. Hjorthornsalt finns nog inte i Grekland, men jag ska pröva med bakpulver. |
|
||||
|
||||
Hej Igen,
Det blev två snabba här.... Monica, har du testat med vanligt bakpulver, eller bikarbonat (baking soda)? Det torde fungera. Doseringen blir väl lite annorlunda, men det man kan ju testa en liten deg till att börja med. Här kommer lite mer information: baker's ammonia = ammonium carbonate = carbonate of ammonia... Vidare så fanns det följande doseringsinformation att finna: 1 tesked hjorthornssalt=1 tesked bakpulver ELLER 1 tesked bakpulver + 1 tesked Baking soda, där=baking soda = bicarbonate of soda = sodium bicarbonate = bicarb /Grimm, som även han längtar efter havrekakor Senast redigerad av grimm den 2009-11-30 klockan 20:10. Anledning: hittade det jag sökte... |
|
||||
|
||||
Citat:
Japp rundlar lär det vara Mvh Ann |
|
||||
|
||||
I gamla recept är det oftast alldeles för mycket socker mot vad vi vant oss vid idag. Oftast går det väldigt bra att dra ner på sockermängden utan att de andra ingredienserna behöver anpassas. Det har jag själv provat med flera recept med gott resultat.
Eva |
|
||||
|
||||
Jag har inte haft tid att baka men idag ska jag ner på stan och storhandla, och har skrivit havregryn överst på listan!
|
|
||||
|
||||
...om man använder grekiska pyttekaffekoppar blir det nog bra...
|
|
|||
|
|||
Hej! Skoj att du hittade till min blogg och att du skrev en rad. Det är alltid skoj med nya bekanta. Grekland är fortfarande en del av världen som jag har kvar att upptäcka. Det är roligt att på det här sättet få en liten inblick i hur det är att bo på andra platser i världen. Jag tittar säkert hit igen. Hälsningar Kersti (Plommenad)
|
|
||||
|
||||
!!! Visst är det märkligt hur det funkar! Som min datorson försökte förklara för mig: allt vi skriver svischar ut i världsrymden och så ramlar det ner igen på våra bildskärmar...
|
|
|