|
|
||||
|
||||
Olivplock
Hej på er
Hemma efter sköna dagar i olivlundar. Underbart god mat och vin som intogs bland träden. Varmt och härligt ca 20-25 grader. Kallt om kvällarna och nätterna runt 10-15 grader. Det var bara att raka av oliverna med en liten kratta i näten som vi hade lagt ut under träden. Vi började halv nio på morgonen och slutade runt fem på eftermiddagen. Maten och vinet åt & drack vi runt två taget allt gick som en dans efter 4-6 glas vin . Det var lite kämpigt med allt bärande av lådor fyllda med oliver. Man sov gott på kvällen törs inte skriva hur dags. Gör om det nästa år. Helst 2 veckor. En njutning för kropp och själ. Lönen är en dunk olja, oliver och lite annat smått och gott som kommer hem i December. Grekerna är underbara, generösa och varma. http://www.kalimera.nu/forums/album.php?albumid=277 |
|
||||
|
||||
Sv: Olivplock
Trevlig läsning och bra bilder, tack för inblicken.
Mvh Ann |
|
||||
|
||||
Tack för rapporten och bilderna Nu blev jag bara mer sugen på att göra detta nästa oktober-november
Riitta |
|
|||
|
|||
Underbara bilder!!! Någon som vill följa med nästa år? Skulle vara en upplevelse!
|
|
|||
|
|||
Vilken upplevelse Du haft! Kul också att vädret var så bra , så Du inte hade bestämt v 44 .
Ja detta är något man skulle göra något år. Man får höra sig för på Tinos om behov finns hos någon att få gratis hjälp. Tack för rapporten. Lissi |
|
|||
|
|||
Hej
Det var sikkert en opplevelse. Jag var inom en gammel oljefabrik utenfor korinthos for många år sen, det enaste jag kommer ihåg er lukten. Fyamej!!! |
|
||||
|
||||
Olivplockningen är alltid en upplevelse jobbigt och svettigt, så vin och nån öl går åt
Om några veckor börjar vår skörd av oliverna! |
|
|||
|
|||
På "min" sida (Finikounda) är de i full gång fick jag höra idag. Det är inte utan att man känner suget trots att jag vet hur slitigt det är och vilka "trasiga" händer man får......måste vara lite knäpp som suktar efter det....men så är det ju det där med picnicen under olivträden de soliga dagarna. Det var ju de som gjorde att man härdade ut övriga dagarna, veckorna, månaderna man slet......för detta flytande guld....oljan!
|
|
||||
|
||||
Jeg har selv bare 13 trær, og det greier man å høste på en dag!
Reiser til Kalamata for innhøsting og for å feire jul/nyttår den 17. des. Gleder meg!!!!! |
|
||||
|
||||
Citat:
Och visst är våra grekiska vänner generösa och varma, kan bara hålla med! |
|
||||
|
||||
Tack för rapporten! Och vilka härliga bilder, förstår att det måste ha varit en upplevelse
|
|
||||
|
||||
Det finns kvar en härlig känsla i kroppen. Värmen från solen och alla underbara greker. Lugnet, harmonin, tystnaden uppe i bergen.
Man undrar vad jag gör här i sverige grått ,mulet och regn. Längtar tillbaka, det är bara pengar som fattas, sen är allt löst. Lolis |
|
||||
|
||||
Citat:
Ja, om det vore så enkelt...! Här fattas både pengar och ledighet... Men lust är det ingen brist på! =D /Eva |
|
|