|
|
||||
|
||||
Lefkas eller Kefalonia
Nu är det dags att boka sommarens resa. Kanske någon vänlig själ här på Kalimera kan ge någon vägledning vart, varje år är det lika svårt.
Två veckor i juli har vi tänkt. Kefalonia eller Lefkas? Vi vill helst ha paradisstränder á la Karpathos, vackra vyer, bo i någon lugn och mysig by, helst vid någon fin strand (som inte kryllar av folk). Lite mysiga restauranger att välja mellan på kvällarna. Vi åker gärna runt lite med bil till fina stränder och mysiga byar. Någorlunda smidig resa dit och hem, därför känns charter mest lockande. Tavernor och solstolar vid stränderna är viktigt, tycker våra tonåringar. Höga krav kan tyckas men vi har hitills inte blivit besvikna. Just nu är vi mest inne på en kombination Lefkas(Agios Nikitas?)- Parga / Paxos. Vi har varit i Parga o Paxos så det känner vi till...Parga är väl inte högst på topplistan men ett ok alternativ om kombinationen blir bra. eller ska vi välja Kefalonia? ...eller något annat? Tacksam om jag kan få något råd från någon som varit där. |
|
|||
|
|||
Sv: Lefkas eller Kefalonia
Jag har varit på alla ställena av dessa 3....
Kefalonia är helt otroligt mysig och vacker och slår Lefkas med hästlängder enligt mig. Där finns otroligt mycket att se av naturfenomen och fina stränder... Alla bra stränder på Lefkas ligger ju på andra sidan ön mot där de flesta boendena ligger vilket är trist. Detta drar ner intrycket för en lyckad semester. Parga är en mysig plats med fina stränder nära byn och med massor av fint att se runtom...men det vet ni ju... Jag skulle välja Kefalonia...och då inte glömma den östra sidan med bla Poros/Sami Lissi |
|
||||
|
||||
Var på Kefalonia nu i september och kan verkligen rekommendera denna ö.
Sami, ja det var ett fint ställe, men Poros, åk inte dit, det kändes bara slitet och övergivet. Håll er till Lassi, för strändernas skull, till Mirtos, Assos, Fiskardo, Efimia och Sami, det är verkligen nåt att se. Skippa dessutom Skala som bara var en trist badort med turistrestauranger. Lefkas, inget i Grekland slår baden på Lefkas västkust. Var där för 10 år sedan, och jag tänker på det varje dag. Senast redigerad av Assar den 2010-01-03 klockan 22:27. |
|
|||
|
|||
Citat:
Håller med om de övriga orterna och glöm heller inte en tur till klostret S:t Gerassimou, Drogaratigrottan med fantastiska droppstensformationer, berget Mount Aenos samt Avithos, den bottenlösa sjön...Kefalonia är alldeles fullt av naturfenomen och det finns många fler än dessa... Lissi |
|
||||
|
||||
Citat:
Det är en sån härlig känsla av förväntan när man ska hitta "sitt resmål". |
|
||||
|
||||
Helt klart som Lissi skriver så är det Kefalonia som slår Lefkas på alla delar som du nämner. Vad det gäller bad så har Karpathos bra badstränder men även där så ligger Kefalonia i framkant. Jag själv besöker Kefalonia varje år och då bor jag i staden Argostoli som är en bra utgångspunkt till alla mål på ön. Flygstol till Kefalonia och sedan finns många hotell att förhandla priser med. Är man osäker på detta så är också Lassi et bra allternativ.
PANAKAKIS |
|
||||
|
||||
Citat:
Hamnar man helt fel om man bor i Lixouri. Tittade på ett hotell som såg väldigt fint ut där. Färja går tydligen till Argostoli men det kanske blir krångligt ändå att ta sig dit på kvällarna? Vi räknar med att ha hyrbil men har lite svårt att bedöma hur avståndet är mellan Lixouri-Argostoli bilväg. |
|
||||
|
||||
Citat:
PANAKAKIS |
|
||||
|
||||
Jag skulle också valt Kefalonia, och precis som Panakakis hade jag valt att bo i Argistoli.
|
|
||||
|
||||
Hej Vilma!
Jag skulle välja Kefalonia. Om du vill ha fina stränder på gångavstånd är ju Lassi att föredra. Iofs saknar Lassi en kärna el torg, men bor man i norra änden av byn så tar det ju inte lång stund att gå in till Argostoli. Lassi är oxå en mycket bra utgångspunkt för utflykter runt ön. Lixouri är en plats som är lagom att resa till över dagen. En fin dagstur är att ta bilen på färjan över till byn, bada och äta lunch, och sedan köra bilvägen tillbaka. (Man kan ju åka ner till Petani beach innan man lämnar halvön oxå) Ag Efimia och Sami är fina byar. Skala är ingen höjdare tycker jag. Jag har varit flera ggr på Lefkas, och som Assar säger är västkustens stränder nästan oslagbara. Nidri är rent kasst, och det är väl bara färjan över till underbara Meganissi som höjer upp den byn. Nikitas är väl bättre att bo i om man vill bo på ett lungt ställe med en fin strand/stränder i närheten. Parga kan man ju resa till med bil från Lefkas, - en fin dagsutflykt. Hälsar C@nny |
|
||||
|
||||
Tack för alla tips. Kefalonia låter lockande. Tur att Kalimera finns! Letar lägenhet för fyra i Lassi med resa från Köpenhamn. Synd att det inte går flyg dit från Landvetter.
Två veckor där eller ska man istället satsa på att åka på egen hand och kombinera med någon annan ö? Från början hade vi tänkt en kombinationsresa. Färja är ok men inga jätteavstånd på flera timmar. |
|
||||
|
||||
Citat:
PANAKAKIS |
|
|||
|
|||
Håller absolut med! Kefalonia är värd en egen resa.
Jag har nog aldrig varit på en mer SPÄNNANDE ö med så många naturfenomen, som droppstensgrotta, bottenlös() sjö, granar på Mount Aetos som bara finns där, vatten som rinner system under hela ön från ena sidan till andra samt mycket mer! Har inte alla namn i huvudet just nu. Vi var 14 dagar på Kefalonia och vi hade bara vespa som vi körde runt på långt varje dag men vi hann inte med Lixouriområdet på dessa veckor...Tyvärr...Annars var vi nog överallt. Att stanna på alla fantastiska stränder ska man ju också ha tid med menar jag... ..och glöm inte Ithaka. Där borde vi stannat mer än en dag. Lissi |
|
|