|
|
||||
|
||||
Vad tror ni om denna rutt?
Tack Janne för din öluffarguide ska jag säga först! Nu är maken i gång med att övertyga barnen om att vi ska öluffa.
Vi funderar på Paros (där min man varit under öluff i sin ungdom), Amorgos och åtminstone jag skulle gärna vilja åka tillbaka till Naxos. (Det räcker med ett par tre nätter. Vill bo i Chora, ta bussen till Plaka, gå mot Agios Prokopios längs stranden i lugnt tempo med stopp för mat och dryck vid Paradiso och O'Fotis.) Tid: 2-3 veckor strax efter midsommar. Vad tror ni om den rutten (Paros, Amorgos, Naxos)? Andra förslag? Familjen består av två lugna vuxna och två barn i yngre tonåren. Vi vill bada, knata omkring, göra korta vandringar om det inte är stekhett, äta gott, njuta, ta det lugnt, läsa böcker, hyra bil, göra utflykter... Hälsningar, Aina som längtar efter 40-50 grader varmare än här och nu |
|
||||
|
||||
Sv: Vad tror ni om denna rutt?
Hej!
Jag gjorde samma rutt i fjol somras, men jag vände på det hela, Jag började med Amorgos o slutade med Paros. Jag tyckte det var alldeles ypperligt. /Grimm, som inte fattar att kvicksilvret bara sjunker o sjunker... |
|
||||
|
||||
Ja, ordningen har vi inte pratat om än, bara vilka öar. Hur länge var du borta, Grimm?
Aina |
|
||||
|
||||
Hej,
Jag var där i tre veckor, 5 dagar på Amorgos, 8 dagar på Naxos, 6 dagar på Paros. I mitt personliga tycke lite för länge på Naxos, trots att jag där fick en solbränna jag har kvar än idag Men eftersom jag fick resan som present av min arbetsgivare, så klagar jag inte alltför högljutt. Nästa sommar svävar lite i luften, men Amorgos o Paros är markerade med rött på kartan. Rött som i "Måste"... /Grimm, som fastnat för Paros, utan att kunna förklara varför... |
|
|||
|
|||
Jeg vil også anbefale ruten, men i samme rekkefølge som Grimm foreslår: Amorgos–Naxos–Paros. Det gir mer fleksibilitet og trygghet på slutten av ferien, om du tar den mest avsidesliggende øya så tidlig som mulig i ferien og deretter loffer mot sentrale strøk igjen.
Hvis det blir tre uker og ikke to, kan dere vurdere å legge inn et stopp på en av småøyene mellom Amorgos og Naxos, som for eksempel Donoussa eller Koufonissi. Blir det to uker er tre øyer nok. |
|
||||
|
||||
Citat:
Om ni flyger till Aten skulle jag ha valt att börja på Amorgos. Sedan skulle jag åkt till Schinoussa. Där finns allt ni vill ha, förutom det där med att hyra bil. Schinoussa är att resa tillbaka i tiden, såsom Grekland var innan turisterna kom. Ändå finns allt man behöver, inte minst mysiga tavernor som serverar mycket god mat. Efter lugnet på Schinoussa åker ni till Naoxs, och avslutar sedan med mannens ungdomsö Paros, innan ni återvänder till Aten. Om det nu är Aten ni flyger till. |
|
|||
|
|||
Også om de flyr til Santorini, vil jeg anbefale Amorgos først hvis det er mulig. Det er relativt få forbindelser mellom Santorini og Amorgos, men relativt mange mellom Paros/Naxos og Santorini. Ellers er jeg veldig enig i at Schinoussa er veldig verdt et besøk. Der er det også fine strender. Det er lite trafikk. Man må regne med å gå en del, ikke minst fordi den eneste byen ligger ganske høyt, sånn at det er et stykke til stranda. Selv om det ikke fins bilutleie, fins det mopedutleie. Det fins mopeder som det er lov å kjøre to personer på også. Kjør forsiktig!
|
|
||||
|
||||
Kul med fler som tycker om Schinoussa.
|
|
||||
|
||||
Tack för svar och tips angående ordningen på rutten. Självklart tar man öarna i den ordning som är mest praktiskt med båtarnas turlistor och med minst risk att bli "strandad" på slutet. ("Oj, här sitter vi och nu går vårt flyg från Santorini/Aten.")
Just nu är vi mest tända på Schinoussa faktiskt. "Man må regne med å gå en del, ikke minst fordi den eneste byen ligger ganske høyt, sånn at det er et stykke til stranda." Det låter alldeles utmärkt. Och egentligen är det väl bara jag som vill till Naxos... Vi hinner nog med ett par omförhandlingar före sommaren. Mest maken som engagerat sig hittills. Börjat leta flygresor, men inte riktigt klart än hur semestern kommer att ligga, så vi törs inte boka. Så himla billigt ser det inte ut att bli... 15 000 t/r för fyra personer?? Kanske går att komma ner om man väljer andra resdagar. Mellanlandningar inget större problem, eftersom barnen är stora. Övernatta i Aten vore skönast att slippa, tycker jag, men går väl. Bara jag inte behöver åka charter! Om det inte blir båtluff gör jag hellre något annat. Vandrar i fjällen, öluffar i Stockholms skärgård... Jag tror det handlar om känslan att få bestämma själv, att vara flyttbar. Att ha mer att bli oense om i familjen. "Ska vi inte åka vidare nu?" "Nä, jag vill stanna!" Aina Senast redigerad av Aina den 2010-01-12 klockan 13:01. |
|
||||
|
||||
Nu börjar man längta! Och prata och titta i båttabeller. Planeringen framskrider så smått.
Tisdag 22 juni - vi anländer till Aten ganska mitt på dagen, tror jag, om flyget går som det ska. Vi övernattar för säkerhets skull i Aten. (Inte bokat boende än, men ska.) Onsdag - båt till Naxos där vi tillbringade två hela veckor på charter förra sommaren. Vi vill bo i Chora. Ev kvar där ända till på söndag då maken kollat upp en lämplig båt till Amorgos. En vecka på Amorgos - är det för lång tid? Lite skönt att börja på en ö där man redan varit och bara kan koppla av. Promenera runt i Chora tills man hittar i vartenda skrymsle och vrå. Ta bussen till Plaka och i långsamt tempo med många badpauser och lunch på Paradiso vandra tillbaka mot Agios Prokopios. Retsina och kanske något att småtugga på hos O'Fotis. Den här gången ska jag sitta vid de blå borden och stolarna vid vägen! Efter Amorgos några dygn på Schinoussa. Tre-fyra? Sista dagarna-veckan på Paros. Och dags att återvända till Aten. Jag måste läsa in mig på öarna. |
|
||||
|
||||
Citat:
Vill ni se Aten så tar ni lämpligen det på slutet, då försäkrar ni er också om att ni inte står på en ö med inställda båtar då ni ska hem med flyget. Mvh Janérik |
|
|||
|
|||
Hej,
Vi har åkt Paros-Naxos-Amorgos-Naxos från Pireus. Det sämsta tyckte vi var Paros (Naoussa), alltför trendigt för vår smak. Ta gärna med Koufonissi med skippa Paros. Trevlig tur önskas ! |
|
|||
|
|||
Många tycker att man ska börja med Amorgos och sen dra vidare till Naxos eller Paros, via Schinoussa. Vi är inne på samma tanke men då det verkar mycket smidigare med färja från Pireus till Naxos än Amorgos kanske det är bättre att ta Amorgos som hållplats 2.
Jag tycker inte heller att man ska stanna en natt i Aten då ni går miste om en dag. Är man redan "på väg" vill man ju fram, även om det tar längre tid. Har även hört av kollegor att Aten inte är så mycket att se och ganska dyrt att bo. |
|
||||
|
||||
Tack för synpunkter. Bra att bolla idéer.
Vi kommer till Aten 14.45 en tisdag om flygtiderna stämmer. Min erfarenhet är att de inte brukar göra det efter förseningar... Jag är mer äventyrligt lagd än min man och var från början inställd på att komma iväg mot övärlden fortast möjligt. Efter funderingar enades vi om övernattning i Aten och att boka hotell, inte i första hand för att se Aten utan få en paus i resandet. Checka in - promenera - äta något. Fortsätta nästa morgon. Får kolla båttider ytterligare och fundera vidare. Kanske värt att chansa på att hinna med en båt på tisdagen? Nackdelen är att vi kanske ändå blir fast i Aten och måste ordna boende på plats. Och något hittar man väl alltid. Vi grunnar lite på detta. Vi ska ju vara borta tre veckor, så en extra natt i Aten känns inte som en jätteförlust. Paros är den ö som vi kan tänka oss att hoppa över (säger min man som vill åka dit...!). Naoussa låter inte så mysigt på din beskrivning, Nisse, men Paros har kanske mer att bjuda på. |
|
|||
|
|||
Hej
Håller med att ni inte ska stanna i Aten första natten, ni hinner inget utan det blir bara ett stopp. Ni hinner säkert med en båt. Hinner ni inte med en båt när ni kommer fram till Pireus så hade jag hellre stannat där och tagit en morgonfärja. Vi har bott på Pireus Dream hotell ett par gånger, bra boende med bra frukost. Vill ni till Aten, ta två övernattningar där på slutet och se det ni vill se. Vi har oftast bokat hotellen för hemresan på plats i Grekland och kommit över billiga rum. Internet finns ju överallt i princip. Rutten Naxos (för övernattning)-Amorgos - Schinoussa-Naxos är en fin rutt med avslut på en större ö och på rätt håll med mycket färjeförbindelser. Räcker tiden kan man lätt åka en tur till Paros också. Vi har aldrig förbokat rum på Schinoussa eller Naxos, Amorgos var 14 år sen så det kan jag inte uttala mig om. Paros är också fint fast större och Paros stad, Parikia är inte så lätttillgänglig som Naxos. Ha det bra!//Ingrid |
|
|||
|
|||
Hej igen,
Jag glömde nämna att vi stannade några nätter i Aten innan vi for hem. Har man inte sett Akropolis så skall man nog göra det en gång i livet, men annars kan man skippa Aten. Lycka till ! |
|
||||
|
||||
Jag tycker att Naoussa är riktigt mysigt men nu är det några år 6? sedan jag var där sist så det kan ha förändrats. Då när jag besökte både Paros och Naxos var det fler grekiska turister på Paros än på Naxos och då blir det kanske mera trendigt. Inte så mycket shorts till middagen om man säger så.
Kolymbitres är en härlig strand och tavernan Vigla ovanför serverade god vällagad grekisk mat. Trevligt med båtturer till stränderna och en vacker hamn med mysigt kvällsliv. Finns en del att se på ön Alyki, Golden Sands, öns gamla huvudstad Lefkes är bara några exempel. Finns många bra tavernor i Parikia där har jag ätit riktigt gott flera gånger och bott vid ett par tillfällen. Eva |
|
||||
|
||||
Kalimera startar familjegräl!
Kanske blir det ett framtida ämne. Vi är oense angående Aten. Jag vill skippa Aten på utresan och försöka ta mig iväg mot öarna fortast möjligt. Maken vill absolut inte övernatta i Pireus. Fråga: Hur kul är det att övernatta i Pireus om man missar kvällsbåten? Å andra sidan: Hur kul är det att övernatta i Aten? Jag har varit i Aten på tågluff för en hiskelig massa år sedan. Besökt Akropolis, gått i turistshoppar och svettats. Det är ungefär vad jag kommer ihåg. Tänker på några somrar sedan när jag och kompis anlände till Barcelona med buss från Baskien. Problem med t-banebiljetten som vi trodde hade kvar ett visst antal resor, men som tydligen gått ut. Höll inte på att komma ut ur den station där vi befann oss! Och då kunde vi ändå språket. "Aten, det är inga problem, bara att ta tunnelbanan", hävdar maken. Min erfarenhet är att inget är så bara när man är i en ny storstad. Allt tar tid - ta reda på var och hur man köper biljett, åt vilket håll tåget går, fråga efter vägen, ta sig fram, hitta ett område med restauranger (men det finns banker till förbannelse! och letar man banker är det bara restauranger)... Öarna kommer vi nog överens om så småningom. Det är början av resan som är problemet just nu. |
|
||||
|
||||
Om ni måste ha en övernattning och vill undvika Pireus (och familjekris) så finns ju alternativet Peris Hotel i Loutsa också. Nära flygplatsen, transfer till och från flygplatsen ingår i rumspriset.
(Ska själv övernatta där och räknar med transfer tillbaka flygplatsen även morgonen efter ankomsten. Sen kan jag ta bussen till Pireus. Alternativet är ju taxi från Loutsa till Pireus men det är förmodligen dyrt, det är ju rätt långt). Googla Peris Hotel Loutsa så hittar du. Dessutom finns det minst en tråd här på forumet om det |
|
||||
|
||||
Nej, övriga familjen ska till Aten!
Å andra sidan hittar vi bara en båt till Naxos tisdag kväll 17.30. Tror vi har mycket liten chans att hinna med den då vårt plan beräknas landa 14.45... (Mellanlandning ingår.) Så någonstans blir det övernattning. Och okej, jag kan ge mig. Jag har trots allt övertalat familjen att öluffa. Aina |
|
|