Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-01-17, 15:00
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005
Standard 70-dagars-regeln

Hemma hos oss fungerar det så att jag (Bea) läser på om alla möjliga öar och kommer med idéer på öluffar-rutter redan 7-8 månader innan avfärd. Min käre make hummar alltid instämmande till mina förslag, men är inte så konkret i vad han tycker och tänker.

För några år sedan började jag undra om han egentligen bryr sig om var vi hamnar i övärlden. Det gjorde han, sa han, men hade svårt att konkretisera så långt i förväg. Hur långt i förväg kan du tänka konkret, då? var min naturliga följdfråga. - 70 dagar. Så. I två års-tid har 70-dagars-regeln gällt. Jag får prata och föreslå hur många öar och rutter jag har lust och tid med, men maken behöver inte ta in eller komma med svar förrän det är 70 dagar till avfärd.

Desto mer nytta och glädje har jag av kalimera och alla dess användare! I år avreser vi den 11 juni, 145 dagar till avfärd och därmed 75 dagar tills vi kan börja ta definitiva diskussioner och beslut kring årets luff...

Även i vår bekantskapskrets är den en person i varje par som driver reseplaneringen. Hur är det hos er?

Bea
Svara med citat
Gammal 2010-01-17, 18:03
piam piam är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006
Standard Sv: 70-dagars-regeln

Jag är "reseledare" åt tre andra och det har gått bra utom en gång på Kefalonia för en himla massa år sedan.Tro inte att dom glömmer bort det,blir påmind varje resa.Bara för att dom fick sig en långpromenad åt fel håll!
Skämt och sido,vi åker vartannat år och vi börjar leta och titta på hösten före.
Den här gången var vi 2 som ville åka tillbaka till Samos och då körde vi över "gubbarna" så den 26 juni bär det av i två veckor...Längtar
Svara med citat
Gammal 2010-01-17, 18:45
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Ja inte hade jag nog nånsin varit i Grekland om jag inte bokat och föreslagit själv
Maken får fixa resor till andra länder och jag ordnar Grekland.. och det är ju milt sagt slagsida åt Greklandshållet kan man ju säga

Ärligt talat så tror jag i de flesta fall att det är en som är mer aktiv i planeringen än den andra. Maken är så nöjd med mina planeringar så han åker gärna "bara med".
Han bryr sig inte så mycket om på vilken ö han hamnar om jag ska vara riktigt ärlig, men njuter varje sekund!

Lissi - som så gärna sköter Greklandsplaneringen
Svara med citat
Gammal 2010-01-17, 19:58
Mysofixs avatar
Mysofix Mysofix är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009

Hos oss är det jag som drar i researrangemangen. Så har det varit ända sedan den första stapplande greklandsresan till Korfu 1982. Därefter följde ett antal år med båtluffning och sedan Kreta när barnen var små. Eftersom det mestadels blir väldigt bra så har jag fullt förtroende. Vi har nog också haft en 70-dagars regel men i år är vi väldigt tidigt ute. Redan i början av januari var det bestämt att det blir Sälen på sportlovet, Venedig på påsklovet och Skopelos på sommarlovet. Till Venedig är vi medlockade av mr Fix familj men jag har tagit kontroll över utflykterna.
Svara med citat
Gammal 2010-01-20, 13:50
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Ja, jag, hustrun är den akiva i begynnelsen av våra reseplaneringar. Dessa börjar när vi bokat flygresan, som regel i november.

Men,,, som gamla fackliga företrädare och förhandlare som vi varit kommer snart nästa fas. Ett långt förhandlande påbörjas parat med det gemytliga planerandet. Det är ju faktiskt halva resan! Sen blir det aldrig riktigt vad vi planerat ändå.

Jag (vi) har lärt av våra "tokresor" i början av 2000-talet. Vad sägs om: Chania och A Nikolaos på Kreta, Milos, Sifnos, Paros, Naxos, Tilos, Kastellrizo, Rhodos, Santorini och åter till Kreta (Heraklion samt Chania). Med ålderns rätt gör vi inte sådana resor längre.

De senaste åren när vi bestämt öarna har vi även bokat en del boende. Antingen för att vi återkommer till våra vänner, eller för att studion har "fast" kurs.

Detta har skett även detta år då vi ska vara på Kreta hela april. Bokat en del. Funderar på ett par, tre andra orter som vi ännu inte har besökt. Då är det bra att ha Kalimera. Där kan vi söka, fråga andra och läsa mycket. Tänk vad bra Kalimera är!

Birgitta
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:06.