|
|
||||
|
||||
Vad är billigt och vad är dyrt?
Med risk för att följande fråga redan finns på forumet, frågar jag:
Flyg (Stockholm-Aten alt Stockholm-Santorini) t/r i slutet av juni-första halvan av juli för fyra personer. Vad är normalpriset? Vilket pris är ett riktigt fynd? Och när börjar det bli dyrt? Ni som öluffat tidigare - är det värt att betala mer och ta sig direkt till övärlden än att starta och avsluta i Aten? Priset för studio för fyra personer (två vuxna, två tonåringar). Vad är billigt/dyrt? Vi funderar på öarna Amorgos, Schinoussa, Paros och Naxos. Aina |
|
||||
|
||||
Sv: Vad är billigt och vad är dyrt?
Det är otroligt mycket enklare att landa på en ö än i Aten. Jag hade förberett mig på bilar, avgaser, men det var flera gånger värre än vad jag föreställt mig. Skulle aldrig vilja göra om förstabesöket igen, men nu när vi hittar och vet var vi är känns det snarare charmigt att komma dit.
Flyg till Santorini är alltså mycket enklare, men det kostar också därefter, men första gången kan det vara värt det, innan man hunnit känna sig fram lite! Airtours brukar ha billigare flygstolar och de säljer biljetter på samma plan som Apollo. Jämför med dem! |
|
||||
|
||||
Citat:
PANAKAKIS |
|
|||
|
|||
Vi åker 12 juni från Gbg till Aten o hem 28 juni Santorini-Sthlm.
Vårt sammanlagda pris för flygresorna är knappt 7600 kr. (2 vuxna, 2 tonåringar). Då har vi valt direktflyg åt båda hållen. Boendet på Amorgos kostar oss 50 Euro/natt på The Big Blue. Vi stannar 5-7 nätter där. Naxos förbokar vi inte men skulle gissa på ca 50 euro/natt där åxå. Vi vill bo hyfsat! På Santorini bor vi de sista 2 nätterna o jag bokade ett enkelt hotell i Oia för 70 euro/natt. Lycka Till!! |
|
||||
|
||||
Tack för svar allihop. Önskar att vi kunde åka redan i juni, men tyvärr kan vi tidigast komma iväg strax efter midsommar... Så för oss kommer det att bli dyrare. Vi lutar nog också mot att börja luffen i övärlden i stället för i Aten.
/Aina |
|
||||
|
||||
Ekonomiskt lönar det sig bara med Aten om man hittar riktiga lågprisbiljetter. Man får ju lägga till kostnaden för längre båtresa och dyrare övernattning i samband med ankomst och avfärd.
Att landa på Santorini om man tänkt sig luffa i Kykladerna är däremot jättebekvämt. |
|
|||
|
|||
Citat:
Om man inte har tur och har sen avgång hemåt krävs det dock en övernattning i Athen på hemvägen. Den kostar oftast mellan 60 och kanske 100 € för ett dubbelrum. Men man kan hitta lågprisbiljetter ner för i alla fall under 2.000 t o r pp till Athen. Biljett till Santo kostar ofta 3 - 4.000. Ibland mer... (Kollade Apollo snabbt. 4.848 två veckor endast flyg 26:e Juni från Arlanda...) Så hittar man en hyfsat billig biljett till Athen så gör inte marginellt högre färjekostnader och en övenattning i Athen att man kommer upp i priset för biljetten till Santo... Citat:
|
|
||||
|
||||
Tack för svar, Peter.
Om prisskillnaden på flygbiljetter till Santorini jämfört med Aten blir 6000:-, så borde det väl löna sig att åka till Aten? Även om det blir längre båtresa och kanske övernattning i Aten på hemvägen. Förmodligen sitter vi här och fundrar medan priserna drar iväg... Jag är nog inne på att boka biljetterna så fort som möjligt. Rutten och vilka öar har man ju tid att grunna på sedan, tänker jag. Aina |
|
|||
|
|||
Skulle någon kunna ge en hyffsad höftning om priser på till exempel båtresor och hotellrum? Läste att hotellrum går på uppåt 50euro natten, är det per person eller kan man sova 3-4st i ett rum då?
Alla svar uppskattas =) |
|
||||
|
||||
Citat:
Båtresor - räkna med ca 30-35 euro med vanlig färja från Aten till valfri Kyklad (gäller vuxen). Lars |
|
||||
|
||||
Vi har bokat 14-28 juni till Aten för 1220:- och tjänar väldigt mycket på det. Till Santorini två veckor samma tid ~4000:-/pers flygbiljett.
Det som kostar per person för oss: Flygbiljett Sthlm -Aten T/R: 1220:- Buss till Piraeus 3.6€ Färja till kykladerna(ex Ios, Naxos): 30€ Boende i Aten behöver vi aldrig, vi brukar sova på flygplatsen i Aten, inte så hemskt som man tror, och de har även McCafé och Mcdonalds öppet dygnet runt. De har lite affärer att kika i också, innan säkerhetskontrollen. Redan där har vi tjänat 2107:- när vi valde Aten-biljetten istället för Santorini-biljetten. Men det beror ju helt och hållet på bekvämligheten(sova på Atens flygplats, lång färjetid)! Detta resesätt tar ju sin lilla tid, men det är ju en del av resan också |
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
Resan bokad. Genast blir vintern lättare att bära!
Destination Aten. Vi åker 22 juni och tillbaka 13 juli. Kostnad: ca 11 000 för 4 pers. Det var det billigaste vi lyckades hitta. /Aina |
|
||||
|
||||
Grattis till greklandsresan!
liten tuva: ja, självklart menade jag sparat! |
|
||||
|
||||
Vi blir många som flyger hem 13 juli Vilket bolag åker ni med?
Grattis till resan! Aten blir nog ett större äventyr än ni tänker er, men det är härligt! |
|
|