|
|
||||
|
||||
Luffning
Börjar planera för en luffning igen i Grekland. Denna gången skulle jag vilja luffa Rhodos Karpathos Tilos ev. Är det lätt att ta sig mellan öarna? Går det många båtar i veckan i Juni-Juli?
Känns som att det är bäst att ta flygstol till Rhodos och utgå därifrån? Är det rätt tänkt eller? Tacksam för tips Lottie |
|
|||
|
|||
Sv: Luffning
Ja starta på Rhodos till o fr Karp finns både båt o flyg att tillgå .du måste tillbaka till Rho för att komma till Tilos .
|
|
|||
|
|||
Hej
Vi upplevde att det var lite rörigt att ta sig mellan Rhodos och Karpathos med färja. Jag tror det går runt 3-4 färjor/vecka men ofta på trista tider. Flyget var däremot en hit, billigt som skam p.g.a subventioner. till Tilos går det färjor säkert varje dag. Både Karpathos och Tilos är favoriter så bra val. Hälsningar Åse |
|
|||
|
|||
Vilka öar! Börja med Tilos..där kanske Du stannar hela tiden menar jag.
Lissi |
|
|||
|
|||
Det går ju inte måste först till Rhodos Men annars håller jag med dig till 100%
|
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi |
|
||||
|
||||
Citat:
Celbe |
|
||||
|
||||
Ohh tack för alla svar, låter som det skulle bli lite flygluffning också i år.
Visste inte att man kunde ta flyget mellan Karpathos o Rhodos. Kalispera på er |
|
|||
|
|||
Tänk på att beroende på hur du lägger upp luffningen kan du få tidsmässigt onödigt långa transporter. Du kan tex besöka Symi, Tilos och Nissyros utan att behöva åka tillbaka till Rhodos. Ev Chalki också. Blandar du in Karpathos i den resan får du, om du har otur med tiderna, en extra övernattning på Rhodos innan du kan ta dig vidare... Även om du klarar dig från det, så får du räkna med att en hel dag går för att flytta från Karp till tex Tilos...
Själv tycker jag inte att det är slöseri med tid att resa inom Grekland egentligen. Det är ständigt ett litet äventyr i sig själv... Men jag tycker det är ännu roligare att sitta i skuggan på en Taverna med en kall Amstel och en god bok och njuta av tillvaron... |
|
||||
|
||||
Verkar som att det blir lite extra invecklat att åka till Karpathos, så jag får kanske tänka om.
Men jag är så tacksam för alla råd och tips. Sen håller jag med dig att resa i Grekland är underbart och en god öl på en taverna är bara såå gott och härligt. |
|
|||
|
|||
Citat:
Jag vill absolut inte avskräcka dig från att besöka Karpathos, det lär vara en väldigt trevlig ö, men man ska veta att resan till nästa ö kan ta tid... Dessutom finns det direktresor till Karp från Sverige. Kanske bättre att dela upp det i två olika resor? Om du är två som reser skulle jag rekommendera längst tid på Tilos. Kombinera gärna med Nisyros om ni är intresserade av öar och byar mer än sol, strand och bad... Symi om ni vill ha mer turistanpassning. Lite dyrare där dock! Reser du ensam, och vill ha lite mer social kontakt med andra, är nog Karpathos bäst!!! Gäller ju även om ni är två... Tilos är annars en perfekt tvåsamhetsö. Liten ö, rätt "romantisk" på ett sätt... Nisyros är för introverta Grekfanatiker... Lite överdrivet men... Men är man ensamvarg och trivs med sig själv fungerar båda dessa öar bra. Är du förvirrad på ett högre plan nu...? |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Jag skulle åka till rhodos, åka till simi, stanna, sen till tilos, stanna, sen till nisiros stanna och sen till karpathos, och därifrån åka hem... Vet inte hur länge ni ska stanna, hoppas ni hinner med allt ni vill
|
|
|||
|
|||
P.S Kastelorizo är underbar!!! men ta inte båten, den tar 9 timmar
|
|
|