Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-03-10, 20:52
kallemacs avatar
kallemac kallemac är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010
Standard Semster i Grekland 2 kompisar

Hejsan!

Jag och min kusin / bästa kompis har bestämt oss för att resa till Grekland i sommar. Vi börjar närma oss det gyllene 40 strecket och funderar på vilken ö som skulle passa oss.

Vi gillar sol och bad samt lite utflykter. Vi vill gärna ha lite skojj på kvällen men inte för stojjigt men ändå inte för lugnt.

Vad har ni för tips till oss?

// kalle
Svara med citat
Gammal 2010-03-10, 21:04
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Semster i Grekland 2 kompisar

Chaniakusten på Kreta säger jag då Kompissemester, barnsemester eller parsemester...passar alla tycker jag

Malin
Svara med citat
Gammal 2010-03-10, 21:18
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Chaniakusten på Kreta säger jag då Kompissemester, barnsemester eller parsemester...passar alla tycker jag

Malin
Min tanke exakt fast gällande Rethymno ! kreta i alla fall
Svara med citat
Gammal 2010-03-10, 22:38
kallemacs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Min tanke exakt fast gällande Rethymno ! kreta i alla fall
Tack för Kreta tipsen, ska diskutera med min kusin! Vad tror ni om Rhodos stad?
Svara med citat
Gammal 2010-03-11, 08:54
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Det finns massor av öar som passar den som närmar sig 40. Läs på om öarna
innan så får ni en bättre känsla för vad som tilltalar er. Själv skulle jag i nuläget inte välja turistorterna på Kreta men många verkar trivas utmärkt där.

Vill ni komma det grekiska vardagslivet lite närmare är mindre öar och platser att föredra. Folegandros är min favorit och hit kommer människor från hela världen. Nöjeslivet är moget och maten underbar. Sifnos och Amorgos är också fantastiska ör. Vill ni ha lite mer av fart och fläkt kanske Samos, Parga eller Karpathos passar er.

Eva
Svara med citat
Gammal 2010-03-11, 09:36
Malina Malina är inte uppkopplad

Flyg till Santorini och kombinera med Naxos och Amorgos.
Svara med citat
Gammal 2010-03-13, 13:57
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2009

Ja ni Rhodos har allt var där första gången 80 var då tjugo år vi hade toppenskoj.Återvände 2003 med två barn som då var 12,14 år vi hade lika skoj barnen tyckte det var toppen Mitt tips är åk dit
Svara med citat
Gammal 2010-03-13, 22:54
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Citat:
Ursprungligen postat av kallemac Visa inlägg
Tack för Kreta tipsen, ska diskutera med min kusin! Vad tror ni om Rhodos stad?
Jag som är 45 gillar Rhodos stad, själv är jag inte ute o roar mig på lokal, utan jag gillar att det är nära till allt där. Affärer om jag vill shoppa, Cafeér, barer, Gå nere i Mandraki hamnen o "titta på folk" (o båtar). Gå i GAMLA STAN, där finns museér o härliga matställen. Det finns ju två bra badstränder, en på varje sida om stan. Utflykter finns det gott om, men varför inte ta lokalbussen, -08 tog jag o dottern buss till Fjärilsdalen själva, mycket billigare än en anordnad busstur med något charterbolag.
I år blir det tredje året i rad som jag åker dit. Har/och skall bo på Annapolis, som jag tycker är ett väldigt bra lägenhetshotell.
Ska väl säga också, att jag har bara vart på Rhodos så jag är väl LITE partisk. Men jag trivs väldigt bra där, o känner att jag inte är "färdig" med den staden ännu.
Lycka till med val av semesterställe.

Irene
Svara med citat
Gammal 2010-03-14, 19:54
kallemacs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av IRSA Visa inlägg
Jag som är 45 gillar Rhodos stad, själv är jag inte ute o roar mig på lokal, utan jag gillar att det är nära till allt där. Affärer om jag vill shoppa, Cafeér, barer, Gå nere i Mandraki hamnen o "titta på folk" (o båtar).

Irene
Toppen! Vi ska kolla närmare på Rhodos stad, låter trevligt med gamla stan, samt att det finns mycker utflykter. Hur är det att hyra bil och åka runt själv på Rhodos?
Svara med citat
Gammal 2010-03-14, 21:40
IRSAs avatar

Har inte hyrt bil någon gång, är för feg Trafiken inne i stan är makalös. Massor av bilar överallt. Trafikljus finns det, men det är ingen garanti för att bilarna stannar, o nåde den som råkar gå över vägen när det slår om till grönt för bilarna, då får man springa resten till andra sidan annars får man en tuta i baken Men jag har läst att utanför stan så är det bra vägar

Irene
Svara med citat
Gammal 2010-03-14, 22:42
Ingrid Ny Ingrid Ny är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Vi hyrde bil för några år sedan, man fick hämta bilen i Rhodos stads utkant och behövde inte köra inne i stan direkt. Det var jätte fint att ha bil och köra runt och stanna och göra vad man ville. Inte mycket trafik utanför stan.
//Ingrid
Svara med citat
Gammal 2010-03-14, 23:07
IRSAs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Ingrid Ny Visa inlägg
Vi hyrde bil för några år sedan, man fick hämta bilen i Rhodos stads utkant och behövde inte köra inne i stan direkt. Det var jätte fint att ha bil och köra runt och stanna och göra vad man ville. Inte mycket trafik utanför stan.
//Ingrid
Det där intressant faktiskt, då skulle man kanske göra det i sommar. Kommer ni ihåg vart ni hyrde bilen någonstans? Eller kan man gå in vart som helst o säga att man vill hyra en bil men ha den levererad till utkanten av stan? Låter inte det konstigt, tro??
Svara med citat
Gammal 2010-03-15, 01:13
maja68s avatar
maja68 maja68 är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Hyr närmast där ni bor. Ingen fara med trafiken som jag upplevde det.Vi bodde dock utanför, hyrde på en tapp, nära sunving hotell där vi hamnade på en restresa. En bra guidebok och karta och ni är "all set
Svara med citat
Gammal 2010-04-25, 17:34
kallemacs avatar

Hej igen! Tack för alla tips! Har ni några bra tips på riktigt bra sandstränder också?
Svara med citat
Gammal 2010-04-25, 18:32
IRSAs avatar

Är det på Rhodos du menar, så är hela ostkusten full av stränder. Har själv bara vart i Faliraki över dagen, och där är det sandstrand. Afandou har oxå en bra sandstrand har jag hört. Tsambika har jag hört MYCKET gott om. Lindos stranden är "knökad" med folk har jag sett när jag vart där. Mm. mm.....
Svara med citat
Gammal 2010-03-14, 22:46
maja68s avatar
maja68 maja68 är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Inga som helst problem att hyra bil på Rhodos, klart man ska göra det och ta sig runt, då kommer du till stränder i sydväst tex Prassonisi o nordväst tex Fourni nedanför Monolithos som är riktiga pärlor. Vi körde runt hela ön, hade Vagabonds Rhodosguidebok med oss och blev supernöjda med både strand/restaurangtips utanför turiststråken!!
Svara med citat
Gammal 2010-03-13, 15:22
Klick Klick är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006

Citat:
Ursprungligen postat av kallemac Visa inlägg
Vi gillar sol och bad samt lite utflykter. Vi vill gärna ha lite skojj på kvällen men inte för stojjigt men ändå inte för lugnt.
Detta tycker jag passar in pa Skiathos! Utflykter finns till bade Skopelos och Alonissos. Underbara strænder i massor. Vill man ha lite skoj pa kvællen finns Skiathos stad med mycket att erbjuda...

K
Svara med citat
Gammal 2010-03-13, 18:00
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Säger som litentuva Rethymno på Kreta...man kommer vardagslivet nära om man vill,,,
Svara med citat
Gammal 2010-03-14, 11:01
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Citat:
Ursprungligen postat av ATHANASIA Visa inlägg
Säger som litentuva Rethymno på Kreta...man kommer vardagslivet nära om man vill,,,
och har ett ypperligt läge på ön om man vill göra utflykter och utforska den på egen hand! ( med bil eller buss! )
Svara med citat
Gammal 2010-04-28, 13:19
Peterkjs avatar
Peterkj Peterkj är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Ja du ser, det finns mycket att välja på. Leta upp den billigaste flygbiljetten och välj därefter. Om ni åker obokat kan ni ju lättare flytta på er och se mer. Från Aten, färja till Naxos och Paros som jag tror skulle passa perfekt. Skiathos och Skopelos är också fantastiska öar.
Vi brukar åka i september, då finns det hur mycket boende som helst till bra priser 25-30€ per natt för båda två. Ni kan nästan kasta pil på en karta, men ju mindre ö desto lugnare gäller generellt. Ni kommer att få det grymt vad ni än väljer.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:01.