Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-04-25, 16:01
Majan Majan är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2010
Standard Agia Marina tips tack!

Hej!

Förstagångsresenärer till Grekland blir vi nu i sommar. Vi skall åka till Kreta, Agia Marina och vara där i en vecka. Är en liten familj , mamma + pappa + ett barn på 7 år.
Tips tages tacksamt emot på saker som man inte vill missa när man är där, inte bara i Agia Marina utan runtomkring också.
Även tips på bra restauranger och eventuellt sådant man bör undvika.

*räknar dagar redan*

Svara med citat
Gammal 2010-04-25, 19:09
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006
Standard Sv: Agia Marina tips tack!

Ett restaurang tips i Agia Marina...Gå upp vid macken Silk, följ gatan upp i vänstra hörnet där. Horiatiki, god och mycket mat för pengarna och trevlig personal!
Svara med citat
Gammal 2010-04-26, 17:57

Tackar så mycket för tipset!
Svara med citat
Gammal 2010-05-04, 13:11
annelinens avatar
annelinen annelinen är inte uppkopplad

Ett till restaurangtips i Agia Marina: kouropis! Jättemysig utomhustaverna i olika nivåer, finns även en lite lekplats för ert barn.

Dessutom får ni inte missa att åka in till Chania stad. Bara att ta bussen eller en taxi om ni inte orkar vänta i värmen. Fantastisk mysig hamn där man kan åka ut på små båtturer i båtar med glasbotten. En liten varning för att det är ganska dyrt om ni vill äta precis i hamnen, bättre priser om ni vandrar upp i gränderna.

Senast redigerad av Zanét den 2010-05-04 klockan 21:22. Anledning: Otillåten tavernalänk, v g se FAQ-reglerna
Svara med citat
Gammal 2010-05-04, 16:10
liner liner är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2006

Jag gillar Mitsos restuarang, mittemot Canea Mare hotell. Jättetrevlig personal och god mat! ) Sen är det bra med en liten lekpark för barnen också. Det finns också ett lekland med lite små gocartbilar mellan agia marina och platanias, som är bra frö barn.
Svara med citat
Gammal 2010-05-05, 06:34
Kermit Kermit är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Angående leklandet, är det där det finns minigolfbana? och i så fall hur är den och finns det mer än en minigolfbana i så fall var. Vi skall bo i Agia Marina, Atrion.

Lojse
Svara med citat
Gammal 2010-05-05, 09:03
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Kermit Visa inlägg
Angående leklandet, är det där det finns minigolfbana? och i så fall hur är den och finns det mer än en minigolfbana i så fall var. Vi skall bo i Agia Marina, Atrion.

Lojse
Det finns minst 2 minigolf banor väster om bensinstationen i Agia Marina, en bakom Lithinakis Supermarket som knappt syns. Kvaliteten på banan är enkel såvida de inte renoverat i vinter. I Platanias har ni ytterligare minst en, och närmare Chania (ca 1 km från ert hotell) ännu en som är riktigt stor. Jag kommer inte ihåg exakt vad alla ställen heter, minnet sviktar

Beträffande lekplatser för barn finns det en vid stranden nedanför Hotell Atrion, en som hör till Restaurant Nymfi och den stora Pandou Funpark med go-cart etc. Det finns säkert fler undangömda pärlor, men mina barn växte från lekplatser för dryga 15 år sen så jag håller inte koll längre.

Blå och vita tågen tar er på fina utflykter runt Chania, jag föredrar personligen det blå tåget. Ni kan tura till Lake Agia varifrån vi får vårt färskvatten (och stanna till i lilla Galatas för en glass på torget) eller ta en heldagsutflykt till Vattenparken Limnopoulis. Ta med en tröja att sitta på, tågbänkarna är rätt hårda...

Badar gör ni bäst snett nedanför bensinstationen i Agia Marina, där börjar den långgrunda delen (runt Perla Beach, Costa Costa och hotel Alexandra)

Eftersom jag inte vet exakt var i Agia Marina ni ska bo är det svårt att rekommendera intilliggande tavernor, men Xoriatiki är bra precis som Mitsos. Mina personliga favoriter är Cactus strandtaverna, Skala och lilla Romanza - alla mycket prisvärda.

Ha en trevlig semester!
//Kikh

P.s. Kermit, ta till vänster om bensinstationen och dofta er fram till mig
Svara med citat
Gammal 2010-05-05, 11:23
liner liner är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2006

Ja det kan nog stämma att det är minigolfbanor där också. Kommer inte riktigt ihåg men jag har för mig att den var helt ok. =)) I platanias vet jag att det finns fler men kan inte komma ihåg att jag sett några fler i agia marina.
Svara med citat
Gammal 2010-05-05, 17:18

Tackar så mycket för alla tips! Guld värt!!!

Kermit, vi ska bo på samma hotell
Svara med citat
Gammal 2010-05-05, 18:47

Kermit, vi ska bo på samma hotell [/quote]

När åker Ni?
Svara med citat
Gammal 2010-05-05, 19:51

Vi åker i juli först. När åker ni?
Svara med citat
Gammal 2010-05-05, 22:09

Citat:
Ursprungligen postat av Majan Visa inlägg
Vi åker i juli först. När åker ni?
Vi åker 11 juni och stannar 2 veckor. Vi kan berätta om hotello m m när vi kommer hem.
Svara med citat
Gammal 2010-05-06, 18:57

Jättetrevligt om du orkar ta dig tid och berätta om hotellet!

Hoppas att det är ett bra hotell!

Svara med citat
Gammal 2010-05-06, 23:47
Kikhs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Majan Visa inlägg
Jättetrevligt om du orkar ta dig tid och berätta om hotellet! Hoppas att det är ett bra hotell!
Större delen av mina kunder bor på Atrion och är väldigt positiva. Läget är perfekt, med bankomat, bageri, IN.KA supermarket och busshållplatser vid knuten. Det är ca 50 meter till sandstranden, man korsar vägen som kan vara vältrafikerad, där det finns lekplats och massor med strandtavernor. Ni når Platanias på 15-20 minuter till fots (för mig tar det 7-10 minuter).
I närområdet ligger flera fina tavernor och jag vill slå ett slag för charmiga lilla Skala eftersom de har så nöjda gäster i år. Får ni ett rum mot olivlundarna bakom hotellet bor ni idylliskt och lugnt. Trafiken är inte så intensiv nu som i augusti, men för en svensk kan den verka otäck. Ta det bara lugnt och spring inte över vägen, då hinner inte bilisterna se er!Vi kör inte gärna på turister utan siktar på lokalbefolkningen
Den långgrunda delen av stranden börjar nedanför ert hotell och fortsätter en bra bit mot Chania, passande för barnfamiljer. Vid Cactus strandtaverna kan ni hyra trampbåtar att fördriva tiden med, där kan man även äta gott.

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2010-05-07, 09:40
Totto Totto är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2010

Kikh: "Större delen av mina kunder"... Nu blev man lite nyfiken. Vad har Du för verksamhet? Kanske nån restaurang man borde besöka då man kommer till Chania ikväll...?
Svara med citat
Gammal 2010-05-07, 10:21
Kikhs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Totto Visa inlägg
Kikh: "Större delen av mina kunder"... Nu blev man lite nyfiken. Vad har Du för verksamhet? Kanske nån restaurang man borde besöka då man kommer till Chania ikväll...?
Totto, jag är anställd i en butik som säljer traditionella produkter ex. Raki, oliver, honung och olivtvål. Kom gärna in så bjuder jag på en apertif och berättar mer om Agia Marina

Ha en trevlig semester alla!
//Kikh
Svara med citat
Gammal 2010-05-07, 11:24
Totto Totto är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2010

Låter trevligt! Var ligger butiken? Svara snabbt för vi reser bokstavligen mycket snart
Svara med citat
Gammal 2010-05-07, 12:11
Kikhs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Totto Visa inlägg
Låter trevligt! Var ligger butiken? Svara snabbt för vi reser bokstavligen mycket snart
I Agia Marina på huvudgatan
Svara med citat
Gammal 2010-05-07, 12:26
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
I Agia Marina på huvudgatan
Vad heter butiken?
Svara med citat
Gammal 2010-05-07, 14:04
Kikhs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Vad heter butiken?
Ambrosia Uttalas Amvrås'ia
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:48.