Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-05-19, 13:45
Pinkygirl Pinkygirl är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2010
Standard Tips om Chryssi Akti

Hej!

Jag ska tillbringa en vecka i Chryssi Akti i Augusti. Jag åker med min familj som består av man, en 2-årig son samt mina föräldrar. Jag har varit på Kreta förut men inte runt Chaniakusten så nu skulle jag vilja ha lite tips om detta resmål.
Vad kan man göra för lämpliga utflykte tex? Både med lillen och för mig och maken själva? Var ska vi äta på kvällarna? Jag har förstått att det inte finns så mycket i själva orten där vi bor och det känns lite förvirrande med alla orter till höger och vänster! Klart vi provar oss fram men det är alltid skönt med lite tips! Finns det några bra strandrestauranger där det går att luncha?
Vi gillar att snorkla. vart tar vi vägen då?
Undrar också om det finns någon bra reseguide som vi kan köpa med oss?

Jag är tacksam för alla tips och hoppas på många svar!
Svara med citat
Gammal 2010-06-09, 14:42
thosjö thosjö är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006
Standard Sv: Tips om Chryssi Akti

Citat:
Ursprungligen postat av Pinkygirl Visa inlägg
Hej!

Jag ska tillbringa en vecka i Chryssi Akti i Augusti. Jag åker med min familj som består av man, en 2-årig son samt mina föräldrar. Jag har varit på Kreta förut men inte runt Chaniakusten så nu skulle jag vilja ha lite tips om detta resmål.
Vad kan man göra för lämpliga utflykte tex? Både med lillen och för mig och maken själva? Var ska vi äta på kvällarna? Jag har förstått att det inte finns så mycket i själva orten där vi bor och det känns lite förvirrande med alla orter till höger och vänster! Klart vi provar oss fram men det är alltid skönt med lite tips! Finns det några bra strandrestauranger där det går att luncha?
Vi gillar att snorkla. vart tar vi vägen då?
Undrar också om det finns någon bra reseguide som vi kan köpa med oss?

Jag är tacksam för alla tips och hoppas på många svar!

Du har enligt mitt tycke valt ett jättebra ställa att semestra på som familj. Har själv bott där för ett antal år sedan och stranden nedanför var jättebra. Flera av de hotell som finns där har bra mat men vi brukade ta bussen in till Chania stad där utbudet naturligtvis är mycket större. När man varit där några timmar så är man rätt nöjd och det är skönt att ta sig tillbaka till det lite mer lugna Chryssi Akti. Vi har bott på två olika hotell i Chryssi Akti, Anais Summer Dream och Anais Summer Holiday, båda var mycket bra. Jag ser inget skäl att åka någon längre sträcka västerut men som du säger, det finns några trevliga badvikar där med.
När det gäller utflyjter på kreta så är ju möjligheterna obegränsade.....Ön är ju rätt stor....

Ha en skön semester!

/Thomas
Svara med citat
Gammal 2010-06-09, 18:06
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Den ursprungliga texten har raderats av undertecknad.
Det råkade bli tvenne svar med likalydande text och det känns ju lite onödigt.
Jag ber om ursäkt för denna fadäs!
lars
Krit stin kardia mou

Senast redigerad av lars den 2010-06-09 klockan 18:13.
Svara med citat
Gammal 2010-06-09, 18:09
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Ni kommer att trivas bra tror jag.
Snorkla kan ni göra vid Chrissi Akti, längs sidorna på stränderna där det är lite mer stenigt ( det finns en stor och en lite mindre vik). Här brukar det finns gott om fisk att kolla in och fånga också om man vill det.Själv brukar jag fånga bläckfisk men då lite senare på säsongen. I augusti är de ganska så små men de växer fort och i slutet på oktober har de matchvikt för att grilla.
Matställen finns det på plats men ta gärna en tur upp till byarna Daratsos och Galatas för lite mer atmosfär. De ligger nästan på gångavstånd annars kan ni ta buss eller taxi.
Orterna längre västerut är i augusti rätt så "knökade" och Chrissi Akti är ett bra val.
Och självfallet skall ni åka in till Chania med allt vad det innebär av mat, shopping och förnöjelse.
God tur!
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
Gammal 2010-07-28, 13:21
Pinkygirl Pinkygirl är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2010

Hej!

Jag är väldigt sen, men tack så mycket för svaren!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:40.