|
|
||||
|
||||
Vad heter....
Vill ha hjälp med en översättning till Grekiska.
"Vi önskar er en skön sommar och hopp om en bra hotell säsong" "Det här är Susanna 6 år 1997, på hennes första grekiska öluff" Tacksam för svar snart! |
|
||||
|
||||
Sv: Vad heter....
Med latinska bokstäver blir det väl så här ungefär:
-Kalå´ kalokéri ke sas éfchome kalés douliés sto ksenodichío -Edå´ íne i Susanna, éksi chronón, próti forá episképtete ta nisiá |
|
||||
|
||||
Ojdå! Jag menade förstås med grekiska bokstäver... har någon möjlighet att skriva med grekiska bokstäver!!!
|
|
||||
|
||||
Jodå, men jag stavar som en förstaklassare:
Καλο΄ καλοκαιρι και σας ε΄φχουμε καλε΄ς δουλιε΄ς στο ξενοδοχι΄ου Εδω εινει η Σοθσαννα, εξι χρονον, προτη φορα επισκεπτετε τα νησια Alltså, jag får inte till det med accenterna. Om man läser grekiska ungdomars FB-meddelanden inser man att det latinska alfabetet alltmer används även om det ser för galet ut innan man blir van.. |
|
||||
|
||||
När jag slår om till grekiskt tangentbord, sitter accenten på ö-tangenten. Man trycker ner den först, och sedan bokstaven accenten ska sitta på.
|
|
||||
|
||||
Karina, det är inte tangentbordet det är fel på, utan mig...och ändå! När min man gick i skolan hade man en hel mängd andra accenter också, som nutidens grekiska skolbarn slipper traggla med. Kvarstår att få bort dom olika sätten att skriva "i".
|
|
||||
|
||||
Citat:
// Helén Senast redigerad av Hellen den 2010-06-10 klockan 20:46. |
|
||||
|
||||
Hrm! Joooooo.
Men har nog aldrig varit språkbegåvat...minns även min engelskalärares stora fasa från högstadiet... Du då Helene? Kunde inte du hjälpt mig?? |
|
||||
|
||||
Citat:
Helt ärligt- någon stavning hade du inte fått hjälp av mig med // Helén |
|
||||
|
||||