Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-06-11, 21:47
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Ny info om tavernor i Galatas/Kalamaki/Daratso

Vi talade i en tidigare tråd om bristen på tavernor i Kalamaki-området och både jag och Lars nämde Galatiano Perasma i Galatas som ett alternativ. Tvekan rådde dock om huruvida de har sommaröppet eller ej, och nu kan jag meddela att de har de! Från och med i sommar har de öppet från 11.00 till sena natta. De kommer dessutom att anordna särskilda "Bouzouki-kvällar" med levande grekisk musik - traditionell och modern- och dans. Vid större sällskap kör de levande musik från 21.00, men både Christos och Anna är flexibla och glada i att framträda och jag har avtvingat deras charmiga dotter ett löfte om att hon ska dansa för/med gästerna

Man kan, om man vill, förboka spettgrillat lamm men då krävs det ett sällskap om minst 8 personer, lammet grillas till öppet beskådande. I övrigt kör de med hemlagad traditionell mat, erbjuder menyer för €17 och bjuder på vin eller en drink till maten.

Bor man i området Agii Apostoli/Chryssi Akti, Daratso eller Kalamaki är det en trevlig promenad upp till min lilla hemby Galatas och tavernan ligger på vänstra sidan om vägen ca 50 meter före torget och kyrkan. Bor man längre ifrån så stannar bussarna från Chania helt utanför dörren, annars kan man ta en taxi.

Tavernan lockar varken med havsutsikt eller centralt läge, det är bara en urcharmig grekisk taverna med många nöjda stamgäster och ett mysigt ägarpar.

Större sällskap bör förboka bord precis som på alla tavernor/restauranger. Jag har både mailadress och telefonnummer nu om någon är intresserad.

Från ett (dagstid...) soligt, vinstilla och stekhett Galatas

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2010-06-12, 11:15
Bozz Bozz är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Ny info om tavernor i Galatas/Kalamaki/Daratso

Hej Kikh !

Läser alla dina trevliga och kunniga inlägg !
Dina väderrapporter och tips lyser upp dagen.

Åker till Platanias den 19/6, vi ska bo på Lissos apt.
Vore sååå tacksam om du kunde uppdatera vårt vetande med tips om de trevligaste matställen där. Är ju ett år sedan vi var där senast och mycket kan ändras på ett år !

Tack på förhand !
Bozz
Svara med citat
Gammal 2010-06-12, 19:40
A-Cs avatar
A-C A-C är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2009

Hej Kikh!
eftersom du tydligen bor nära Kalamaki så kanske du kan svara på om det lilla gatuköket i Kalamaki vid den lilla fina kyrkan finns kvar och så även hotell Zotis?vi har varit där 14 dagar ifjol och trivdes mycket bra!
häls.a-c
Svara med citat
Gammal 2010-06-12, 21:30
Kikhs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av A-C Visa inlägg
Hej Kikh!
eftersom du tydligen bor nära Kalamaki så kanske du kan svara på om det lilla gatuköket i Kalamaki vid den lilla fina kyrkan finns kvar och så även hotell Zotis?vi har varit där 14 dagar ifjol och trivdes mycket bra!
häls.a-c
Hej A-C!

Om du menar kantinan på piren så finns de kvar och har lika bra mat som alltid. Inte á la carte utan á la plåtbleck

Hotellet känner jag inte alls till men jag är "nyinflyttad ! och bor i Galatas.

Ni är välkomna igen!

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2010-06-12, 21:27
Kikhs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Bozz Visa inlägg
... Åker till Platanias den 19/6, vi ska bo på Lissos apt. Vore sååå tacksam om du kunde uppdatera vårt vetande med tips om de trevligaste matställen där. Är ju ett år sedan vi var där senast och mycket kan ändras på ett år ! Tack på förhand ! Bozz
Jag går på Drossia i Platanias, eller upp till Drakianas i olivlunden. Vill jag äta riktigt gott och mysigt blir det Gerani och Aiodonissos, där notan kommer in i en speldosa och maten är lite kryddigare än vanlig Kretensk husmanskost. Mina favoritställen i Agia Marina är fortfarande de samma; Romanza, Skala, Uncle Tom's och lilla Cactus på stranden-

För övrigt tycker jag att ni ska upplysa ägarna till Lissos om vilken fantastisk och kunnig receptionist de gick miste om - nämligen MIG! ( Jag är fortfarande intresserad om de ändrar sig...)

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2010-06-13, 15:52
MortenJs avatar
MortenJ MortenJ är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
...... Galatiano Perasma i Galatas

Större sällskap bör förboka bord precis som på alla tavernor/restauranger. Jag har både mailadress och telefonnummer nu om någon är intresserad.

//Kikh
Hei Kikh
Denne Tavernaen høres ut til å være midt i blinken for et større selskap jeg skal være med på i Oktober. Vi skal feire en fødselsdag i Chania området.
Kan du sende meg mailadressen og telefonnummer?

- Tusen takk for dine værrapporter fra "Chania - Platanias". De leses med fornøyelse. Ser frem til ny tur i Oktober. (Mulig jeg ikke klarer å vente så lenge)

På forhåndt takk.
MortenJ
Svara med citat
Gammal 2010-06-13, 20:40
Kikhs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av MortenJ Visa inlägg
Hei Kikh
Denne Tavernaen høres ut til å være midt i blinken for et større selskap jeg skal være med på i Oktober. Vi skal feire en fødselsdag i Chania området.
Kan du sende meg mailadressen og telefonnummer? På forhåndt takk.
MortenJ
Jag har skickat dig ett privat meddelande Morten

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2010-06-14, 13:42
junes avatar
june june är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Kikh! Betyder "soligt, VINSTILLA,stekhett...." att det har börjat "tryta" i flaskorna??
June, från ett icke vindstilla skåne.

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Vi talade i en tidigare tråd om bristen på tavernor i Kalamaki-området och både jag och Lars nämde Galatiano Perasma i Galatas som ett alternativ. Tvekan rådde dock om huruvida de har sommaröppet eller ej, och nu kan jag meddela att de har de! Från och med i sommar har de öppet från 11.00 till sena natta. De kommer dessutom att anordna särskilda "Bouzouki-kvällar" med levande grekisk musik - traditionell och modern- och dans. Vid större sällskap kör de levande musik från 21.00, men både Christos och Anna är flexibla och glada i att framträda och jag har avtvingat deras charmiga dotter ett löfte om att hon ska dansa för/med gästerna

Man kan, om man vill, förboka spettgrillat lamm men då krävs det ett sällskap om minst 8 personer, lammet grillas till öppet beskådande. I övrigt kör de med hemlagad traditionell mat, erbjuder menyer för €17 och bjuder på vin eller en drink till maten.

Bor man i området Agii Apostoli/Chryssi Akti, Daratso eller Kalamaki är det en trevlig promenad upp till min lilla hemby Galatas och tavernan ligger på vänstra sidan om vägen ca 50 meter före torget och kyrkan. Bor man längre ifrån så stannar bussarna från Chania helt utanför dörren, annars kan man ta en taxi.

Tavernan lockar varken med havsutsikt eller centralt läge, det är bara en urcharmig grekisk taverna med många nöjda stamgäster och ett mysigt ägarpar.

Från ett (dagstid...) soligt, vinstilla och stekhett Galatas

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2010-06-14, 23:18
Kikhs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av june Visa inlägg
Kikh! Betyder "soligt, VINSTILLA,stekhett...." att det har börjat "tryta" i flaskorna?? June, från ett icke vindstilla skåne.
Nej då ingen fara, det betyder att jag kom hem för sent för att hinna tulla ur flaskorna. Just nu önskr jag dock att jag var Jesus - Sambon har flera liter flaskvatten i skafferiet

Långa varma kramar från oss i hettan

//Kikh
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:41.