Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-06-16, 11:13
annelinens avatar
annelinen annelinen är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2010
Standard När man byter flyg...

dvs på resan från Sverige till Aten via Frankfurt (eller vilken annan flygplats som helst där man byter flyg), behöver man väl inte checka in sitt bagage igen? Det sköts väl per automatik? Jag vet att detta förmodligen är en riktig flyg-rookiefråga men jag har faktiskt aldrig flugit med byte förr... Mitt resesällskap har inte heller koll i denna fråga.

Dagen innan midsommar bär det av till Aten och vi kommer anlända vid 22-tiden på kvällen. Sen blir det till att få några timmars sömn vid flygplatsen innan det bär av till Naxos, följt av Amorgos och sedan Antiparos (ev någon natt på Paros också). Vi hoppas på två härliga veckor med sol, bad, lite vandring och kulturupplevelser!
Svara med citat
Gammal 2010-06-16, 11:29
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008
Standard Sv: När man byter flyg...

Om inget annat sägs (vilket det inte finns anledning till) på Arlanda så byter ert bagage (förhoppningsvis) per automatik till samma plan som ni I Frankfurt. En incheckning på första avgångsflygplats är allt.
Ibland när man ska byta till ett inrikesflyg måste kanske checka in igen, men då får man god information om detta.
Det ni kommer behöva göra är att passera säkerhetskontrollen igen med tillhörande vätskeregler.
Tänk på att på många flygplatser i Europa fungerar det inte som på Arlanda där det finns butiker och restauranger vid gaterna. Ofta finns det inget mer än någon liten kafévagn när man passerat säkerhetskontrollen. Så ha inte för bråttom genom den om ni har gott om tid. Å andra sidan, har man passerat är det bara att gå tillbaka och sen återupprepa säkerhetsproceduren...
Trevlig resa!
Svara med citat
Gammal 2010-06-16, 11:37
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Det beror på hur ni bokat era biljetter. Har ni köpt dom som EN resa eller har ni två separata bokningar för de olika flighterna?

Har ni bokat resan som EN resa så kan ni checka väskorna hela vägen.

Senast redigerad av Deia den 2010-06-16 klockan 11:43.
Svara med citat
Gammal 2010-06-16, 12:18
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Ursprungligen postat av para poli Visa inlägg
Det ni kommer behöva göra är att passera säkerhetskontrollen igen med tillhörande vätskeregler.
Mener du i Frankfurt? Jeg mellomlander alltid i Amsterdam på vei mellom Stavanger/Athen, men sikkerhetskontrollen er bare på første flyplass, iallfall om man oppholder seg på transferområdet på mellomlandings-flyplassen.
Svara med citat
Gammal 2010-06-16, 12:43
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Mener du i Frankfurt? Jeg mellomlander alltid i Amsterdam på vei mellom Stavanger/Athen, men sikkerhetskontrollen er bare på første flyplass, iallfall om man oppholder seg på transferområdet på mellomlandings-flyplassen.
Sorry, men i Frankfurt är säkerhetskontrollerna många. Man vet inte från en gång till en annan hur många det blir. Ibland är det också långt i mellan ankomstgate och nästa avgångsgate. Numera ser jag alltid till att ha gott om tid i Frankfurt. Senast när vi bytte till Atenflyget tog det minst 1 timma innan vi var inne på den nya avgångsgaten. Om jag minns rätt hamnade vi i tre säkerhetskontroller. Som tur var hade vi sett till att ha bar med "bytestid".
Svara med citat
Gammal 2010-06-16, 13:24
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

I Frankfurt finns det absolut inga säkerhetskontroller mellan Schengenflyg.

Bagaget blir aldrig "automatisk" omlastat. Det finns alltid ett par mänskliga händer som lyfter alla väskor mellan flygplatsen. Däremot är det riktigt att man inte ser sin väska under mellanlandningen ;-)

Bagage kan alltid skickas till slutdestinationen oavsett hur många mellanlandningar och biljetter man har.
Det som begränsar är ;
** Bagagehandlingavtal mellan flygbolagen
** Om man kan visa att man har bekräftade flighter
** Tullkontroller vid vidare flyg inrikes kan i vissa länder kräva att man bär sitt bagage själv genom "tullfiltret"

Om man har en genomgående biljett eller separata biljetter är bara relevant om man vid något tillfälle blir frånåkt pga förseningar. Det är bara den som då har EN genomgående biljett som har rätt att bli ombokad, hotellrum, marktransport, matkupong eller liknande ersättning
Svara med citat
Gammal 2010-06-16, 14:56
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Citat:
Ursprungligen postat av SteffTee Visa inlägg
Bagage kan alltid skickas till slutdestinationen oavsett hur många mellanlandningar och biljetter man har.
Detta gäller inte ett "point to point" bolag som t.ex Ryanair och andra lågprisbolag! Väskan stannar definitivt kvar på Stansted om man är på väg till annan destination och har mellanlandat i London !
Svara med citat
Gammal 2010-06-16, 20:19

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
Detta gäller inte ett "point to point" bolag som t.ex Ryanair och andra lågprisbolag! Väskan stannar definitivt kvar på Stansted om man är på väg till annan destination och har mellanlandat i London !
Just det jag skrev. Ryanair har inget Bagagehanteringsavtal med något annat bolag. Inte ens med sig själv ......

Senast redigerad av SteffTee den 2010-06-16 klockan 20:30.
Svara med citat
Gammal 2010-06-16, 14:00
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av RUJO Visa inlägg
Senast när vi bytte till Atenflyget tog det minst 1 timma innan vi var inne på den nya avgångsgaten. Om jag minns rätt hamnade vi i tre säkerhetskontroller. Som tur var hade vi sett till att ha bar med "bytestid".

Alla gånger vi åkt med byte till Aten så har planen stått väldigt nära varandra, jag bokar alltid med så lite tid som möjligt mellan planen (bokar hela resan med samma bolag och utgår från att de inte säljer biljetter som inte funkar)
I år landar vi 8,20 i München och nästa plan går 8,55, något liknande hade vi i Budapest förra året också, att det var åskkaos i Budapest är en annan historia
Enda gången vi behövt gå igenom ny säkerhetskontorll är när vi bytte i Holland för vidare färd mot USA.
// Helén
Svara med citat
Gammal 2010-06-16, 13:27
para polis avatar

Citat:
Ja, modellerna är säkert lika många som antalet flygplatser. Men på mina senaste resor har jag bytt i Frankfurt, München, Milano Malpensa, Rom och Zürich. Där har jag alltid fått passera säkerhetskontrollen igen. T ex på Arlanda lär man inte behöva om man inte byter terminal då alla områden för enbart passagerare ligger bakom säkerhetskontrollen.
Svara med citat
Gammal 2010-06-16, 13:40

Para poli//

Det är som Du skriver olika på olika flygplatser men principen är att om Du flyger inom Schengen och håller dig inom samma terminal då är det inga extra säkerhetskontroller.

Även när Du byter terminal (eller Pier, som i Frankfurt) är det inga kontroller, det gäller bara att hela tiden hålla sig inom transitområdet och ta det transportvägar/gångvägar som finns.

Sedan finns det regler om ankomster från "tredja land" etc men det blir för komplicerat att förklara här.
Men i stort sett är det all trafik som inte är EU och som tar in psgr i EU.
På Arlanda term5 finns det två sådan kontroller, båda strax efter passkontrollen i pier F (markplan) samt bredvid gate 11 i det som förr kallades för B-piren.
Svara med citat
Gammal 2010-06-16, 13:51
para polis avatar

Okej jag tror jag ger mig , du verkar kunnig inom området.

Men vi bör väl hålla isär Schengen och säkerhetskontroller. De har väl inte med varandra att göra vad jag förstår .
Är det inte mer hur flygplatsen väljer att arrangera transitområdet. T ex efter incheckning kommer du in på ett område där du måste visa boardingkortet, alltså endast för passagerare. Sedan kan man lägga säkerhetskontrollerna närmare gaterna och blir därmed flera på olika ställen. På så vis minimerar man antalet personer som jobbar bakom kontrollen, ex städ och restaurangfolk som säkerligen får sin bakgrund kontrollerad. (man anställer kanske inte Bin Ladens kompis till att lasta väskor på planen )
Svara med citat
Gammal 2010-06-16, 17:10
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005

Citat:
...men sikkerhetskontrollen er bare på første flyplass, iallfall om man oppholder seg på transferområdet på mellomlandings-flyplassen.
Citat:
Ursprungligen postat av SteffTee Visa inlägg
Även när Du byter terminal (eller Pier, som i Frankfurt) är det inga kontroller, det gäller bara att hela tiden hålla sig inom transitområdet och ta det transportvägar/gångvägar som finns.
Det är tydligen väldigt olika på olika flygplatser. I Wien, som jag kommit hem från, är det säkerhetskontroll vid VARJE Gate! Gången är: Hämta boardingcard i en automat (!), lämna in väskan vid disk, visa boardingcard för att komma in i "Taxfree-området", handla godis..., ställ dig i kön vid Gaten för boarding och där är säkerhetskontrollen. Fungerade väldigt smidigt faktiskt. Och då får man ta med sig påsarna med vätska som är förslutna på flygplatsen.

Så i höst kommer jag att bli kollad två gånger. Först på Kastrup och sedan i Wien eftersom jag byter plan där på väg till Athen.
Svara med citat
Gammal 2010-06-16, 17:29
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Det är tydligen väldigt olika på olika flygplatser. I Wien, som jag kommit hem från, är det säkerhetskontroll vid VARJE Gate! Gången är: Hämta boardingcard i en automat (!), lämna in väskan vid disk, visa boardingcard för att komma in i "Taxfree-området", handla godis..., ställ dig i kön vid Gaten för boarding och där är säkerhetskontrollen. Fungerade väldigt smidigt faktiskt. Och då får man ta med sig påsarna med vätska som är förslutna på flygplatsen.

Så i höst kommer jag att bli kollad två gånger. Först på Kastrup och sedan i Wien eftersom jag byter plan där på väg till Athen.
Peter, Fast har du bokat resan hela vägen tex med Austrian så behöver du ju inte hämta ut incheckat bagage i Wien, boarding kort ska du få i Kastup hela vägen. Men som du säger i Wien är det säkerhetskontroll vid varje Gate.

I Frankfurt är det ingen säkerhetskontroll vid gate så håller man sig bara inom transitområdet så flyter det på som SteffTee säger.

Camilla
Svara med citat
Gammal 2010-06-16, 19:59
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Tydligen finns det "gräddfil" för några på forumet. Så sent som för en månad sedan var det 2 säkerhetskontroller mellan gaterna på mig tur via Frankfurt. Självklart beror det helt och hållet på till vilken gate man kommer och från vilken gate nästa flyg går. Än så länge har jag inte kunnat åka med Aegan från Sverige till Aten. Men väl med Lufthansa till Frankfurt och sedan vidare med A. Eftersom jag flyger ofta har jag noterat att ingenting är statiskt, man ändrar på alla stora flygplatser så gott som varje vecka. Flyger på Fredag via Storbrittanien, skall bli kul att se hur det bytet fungerar.
Svara med citat
Gammal 2010-06-16, 20:28

Citat:
Ursprungligen postat av RUJO Visa inlägg
Tydligen finns det "gräddfil" för några på forumet.
Nä Rujo inga gräddfiler här inte :-)

Lufthansa och Aegean är dessutom medlem i samma Alliance och flyger båda från Terminal 1 i Frankfurt.
Däremot kan det vara lite svårt att hitta mellan de olika pirerna. Mellan A och B går det en underjordisk gång med psykedelsik musik och ljus som kan vara lätt att missa.
Då hamnar man lätt utanför transitområde och måste gå igenom säkerhetskontrollen igen. Men två kontroller.... nä! Var det stadsbesök och förhöjd kontroll kanske;-)

Jag åker just till Frankfurt 4-5 ggr per år de senaste 15 åren och några ggr transiterar jag där också.

För att förvilla än mer håller man nu på att bygga en pier D. Den blir klar om något år eller så.

Peter// Jo säkerhetskontrollerna vid gaterna gör att man även i Transit måste passera en kontroll. Så är det ju faktiskt i Aten men vi som hänger här reser väl oftast bara, just endast från Aten och ej i transit, och då blir det bara en kontroll ändå.
Svara med citat
Gammal 2010-06-16, 22:42
annelinens avatar

Oj, jag märker nu att min lilla amatörfråga gav upphov till en hel massa diskussion. Vi flyger från landvetter med lufthansa och sedan aegean och har bokat biljetten som ett "paket" dvs bokade båda rutterna samtidigt. Så då utgår jag från att vi inte ska behöva trassla med bagaget. Men, som någon sa, det är ju bara att kontrollera vid incheckningen på landvetter vad som gäller. Tack för alla svar.

Deia och SteffTee: Att Ryanair har ett annat system och inte ens kan synka bagaget på sina egna flighter är en annan historia. Har flugit mellan GBG-LondonSTN mååånga ggr och nog är de effektiva vad gäller att komma fram i tid, men jag skulle ALDRIG satsa min kronor på att fortsätta med ett anslutningsflyg från stansted- mina mardrömmars flygplats. Hoppas Frankfurt är smidigare.
Svara med citat
Gammal 2010-06-17, 00:07
para polis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av annelinen Visa inlägg
Hoppas Frankfurt är smidigare.
Hur smidigt som helst tycker jag!
Svara med citat
Gammal 2010-06-17, 21:42
annelinens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av para poli Visa inlägg
Hur smidigt som helst tycker jag!
Det tackar vi för! Nu håller jag tummarna för att alla vi som ska iväg till Grekland i sommar slipper flygstrejker, askmoln, generalstrejker och annat trassel...
Svara med citat
Gammal 2010-06-18, 07:18
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är uppkopplad nu

Reg.datum: apr 2007

Citat:
Ursprungligen postat av annelinen Visa inlägg
Vi flyger från landvetter med lufthansa och sedan aegean och har bokat biljetten som ett "paket" dvs bokade båda rutterna samtidigt.
Vi åkte denna rutt i slutet av april, och det fungerade bra.
Tyvärr har Aegean och Lufthansa då inte synkat sina system, vilket innebar att vi på Landvetter endast fick boardingpass till Frankfurt.
Vi fick ställa oss i en ny kö i Frankfurt för att få ett nytt boardingpass på Lufthansas center, därifrån blev vi hänvisade direkt till Aegean vid gaten.
Samma sak på returresan då vi fick köa i cirka 1 timme för att få boeardingpasset. Hoppas att de har löst detta nu.

Trevligt att se att du har en avatar från Borås.

Tobbe
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:12.