|
|
|||
|
|||
Sista kollen innan flyget går
Hej, nu är det bara tre dagar kvar till jag och min vän sätter oss på flyget till Athen! Det känns som om vi har någorlunda koll men samtidigt har vi ju i princip inget planerat och nu börjar jag få lite panik över att vi har alldeles för lite koll på grejerna...
Vår preliminära rutt är Ios-Amorgos-Naxos. Good so far? Vi kommer komma till Ios vid 22.45 och hoppas då att det ska stå några vid hamnen och att det inte ska vara alltför svårt att hitta boende. Angående båten, är det så att om man bokar en plats på däck så kan man inte sitta inne? Vi hade nämligen tänkt skippa vindjackan då vi tänkte vistas inomhus om det blåser men det kanske inte är en så bra ide? Det vi har kollat upp är helt enkelt vilken tid båten går, att man kan ta X96 till Pireus från flygplatsen och också bokat vår sista natt i Athen för att säkert komma hem! Något vi missat? |
|
|||
|
|||
Sv: Sista kollen innan flyget går
Och ett litet litet tillägg;
Här är länken till den båt vi tänkt oss och det står att det är en Car Ferry, det är inte endast för bilar då va? http://gtp.gr/RoutesDetails.asp?rout...e=1,2&Intern=0 Och det är inga problem att få biljetter där? Vore tråkgit om de var slut |
|
||||
|
||||
Absolut!
Citat:
Citat:
Citat:
Trevlig resa // Helén- som får vänta åtta dagar innan jag trampar Grekisk mark |
|
|||
|
|||
Tack tack! Jo, det är direktflyg som går runt 06 från Arlanda! Tror du vi kan skippa vindjackan då om det ändå inte finns däckplatser?
|
|
||||
|
||||
Det är värmebölja nu i Grekland så den kanske aldrig kommer att behövas. Min erfarenhet är ändå att vädret och vindarna kan växla en del. Jag skulle aldrig ö-luffa utan någon form av vindplagg. Kan bli svala kvällar i kykladerna där det som kontrast till dagens värme kan vara bra att ha något att ta på sig. Kanske kan ni ersätta vindjackan med ett annat långärmat plagg.
Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
Jag har aldrig haft vindjacka med, åker nu runt för 10:e gången tror jag det är. Endast en gång har jag saknat den, det var en nattfärja från Kreta till Milos, det var svinkallt inomhus, varmt men väldigt kall vind utomhus. Vindkläder tar ju å andra sidan nästan ingen plats... // Helén |
|
|||
|
|||
Ja jag har med mig andra långärmade så struntar nog i vindjackan!
En annan fråga, hur smidig är Athens tunnelbana? Vårt hotell ligger nära stationen Monastiraki så då skulle det ju kännas skönt att bara kunna ta tunnelbanan till flygplatsen. |
|
|||
|
|||
Citat:
Jag har alltid vindjacka med..bra att ha och väger ju inget. Lissi |
|
|||
|
|||
Aha I see. Juste, hur är det med kranvattnet? Drickbart?
|
|
||||
|
||||
Beror på vilka öar ni ska vara på. På Naxos fyllde jag alltid vattendunken i de källor som finns på oilka ställen i staden. På Pension Sofi där jag bott en gång låg källan direkt bakom hotellet. Fråga lokalbefolkningen om vattnet är drickbart dit ni kommer. På Folegandros kommer vattnet i tankar via båt så där är det inte drickbart. På Santorini är det bräckt. Varierar således från ö till ö. Hänger inte bara på ursprungskällan utan också på ledningarnas kvalitét.
Eva |
|
|