|
|
||||
|
||||
Prisökning på ca. 400 %, -det var bättre förr !
Första två åren på 90-talet blev det för min del ett par tågluffar söderut och vidare på den klassiska rutten med båt från Brindisi i Italien över till Korfu där vi då alltid bodde i den utpräglade luffarbyn Pelekas vackert belägen på västkusten.
Just nu befinner sig en av mina forna resekamrater på en liknande resa med sina båda barn som nu är i yngre tonåren. Han blev lätt chockad när han igår sände mig ett sms och berättade vad han kommit fram till när det gäller prisökning i Grekland på 19 år. År 1991 bodde vi 3 st kamrater i ett fräscht 3-bäddsrum med egen takterass i Pelekas för 5000 Draschmer per dygn (vilket då var ca. 150 kr). Min forne resekamrat har nu precis bott i samma rum som för 19 år sedan ! Damen som äger stället hade åldrats något men var fortfarande lika gästvänlig berättade min vän. Dock låg nu kostnaden för detta rum idag på 60€ enligt prislistan (ca. 600 kr), samt hela 70€ om man ska bo här under juli månad. Dock så fick min vän ett reducerat pris då han berättade att han bott här för 19 år sedan. Han fick till slut betala 50€/natt. Boendepriset har sålunda ökat med 400 % på 19 år. Min vän fortsatte att kolla priser i Pelekas på övriga varor och kunde här konstatera att även på dessa plan hade det skett en prisökning på mellan 300-400%. En halvliter Amstel på flaska kostade 1991 250 Draschmer (8,50 kr), idag kostar densamma 3,50€ (35 kr), En Gin & Tonic på bar kvällstid kostade då 600 Draschmer (20 kr) idag 7€ (70 kr), en Spaghetti Bolognaise på lunchrestaurang kostade då 550 Draschmer (18,50 kr) idag kostar densamma 6,5€ (65 kr), Tzatziki kostade då 250 Draschmer (8,50 kr), idag 3,5€ (35 kr) och burkläsk kostade då 200 Draschmer (6,50 kr) idag kostar densamma 2€ (20 kr). Min vän kunde även konstatera att hela färden ner genom Europa osckså hade blivit dyrare. I Österrike en ökning på ca. 300% och Italien som redan då var dyrt hade priserna stigit 200-250 %. Ser man detta så är det lite skrämmande vad dyrt det har blivit i Grekland, eller var det så kanske att det förr var alldeles för billigt . /Homeros |
|
||||
|
||||
Sv: Prisökning på ca. 400 %, -det var bättre förr !
Visst var det billigt förr i Grekland, ett av skälen till att folk reste hit!
Men kan din vän vänligen berätta vad han hade för inkomst 1991 och idag? |
|
||||
|
||||
Sv: Prisökning på ca. 400 %, -det var bättre förr !
Visst har priserna även stigit i Sverige, men både lönenivå och bostadshyror och leverne har ju ungefär fördubblats i Sverige på denna tid. I Grekland har det 4-dubblats !, vilket för oss svenskar då betyder fördubblade priser.
|
|
|