|
|
|||
|
|||
Tips på fina stränder
Jag och en kompis ska bo i Pythagorion en vecka i augusti och skulle vilja ha tips på fina stränder. Är det lätt att ta sig runt med lokalbuss till olika stränder på ön?
|
|
||||
|
||||
Sv: Tips på fina stränder
Det är väldigt lätt att ta sig med buss upp mot Kokkari, där ni finner ett par riktigt fina stränder.
Ett tips är att även hänga med utflyktsbåtarna till bland anntat Samipoula island och till Psili Ammos. Detta är riktigt fina stränder. /Homeros |
|
||||
|
||||
Till Psili Ammos går det dagligen badbåt från hamnen i Pythagorion.
Stranden är långgrund med rikitigt finkorning sand. Ni kan självklart också hyra moppe och köra dit. Tar kanske 20 min. Innan ni kommer fram til Psilli Ammos åker ni förbi en lång lugn stenstrand (Potokaki?). Här är det klart skönare om man vill slippa ha sand överallt samt hinna bli blöt innan man kommer över till Turkiet. Funkar bra att åka lokalbussar. Skall ni till Kokkari är det byte i Vathi. Bortanför Kokkari (västerut) finner du mycket fina stenstränder, bl.a. Lemonakia. Djupa bukter, kristallklart vatten. Badskor rekommenderas. Stranden i Kokkari är lång och blåsig, vilket kan vara skönt heta dagar i augusti. Oftast gratis solstolar när man äter och dricker på restaurangen som har stolarna. Stränderna i Pythagorion är väl OK vad jag kommer ihåg, men det var ett tag sen vi nyttjade dem. Ha det skönt! Manna |
|
||||
|
||||
Vi badar nästan alltid i Mykali, ligger öster om Pythagorion, flata mjuka stenar på stranden och sand i vattnet!Kerveli ligger förbi Samos stad i nordost, också fin liten strand!
Jag rekommenderar också badskor, kan finnas sjöborrar som inte är kul..... Ha det så skönt, vi skall också dit i slutet av augusti! |
|
|