Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-07-07, 22:32
justhanna justhanna är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010
Standard Kamari eller Perissa!? Tacksam tips!

Ser att jag hamnat bland riktiga Grekland-experter! Så tänkte höra mig för lite grann =) Planerar en veckas charter för mig och min sambo i augusti på Santorini, hittat överkomliga priser (för fattiga studenter) i antingen Kamari eller Perissa/Perivolos (Har inte riktigt råd med Caldera..)

Hur skiljer sig de båda ställena åt? Är Perissa en by eller består det bara av strandpromenad med tavernor/restauranger? Vi vill inte hamna på en alltför ödslig plats. Vill kunna hitta mysiga avsides restauranger bort från turiststråken. Tycker ockå om att strosa omkring och ha goda möjligheter till dagsutflykter runt ön. Vi är alltså inte ute efter pulserande nattliv.

Någon som har åsikter om hotellen black sandy beach, Perissa Bay i Perissa eller Avra, Zeus, Levante beach i Kamari?

Har läst mig till att det ska vara dyrt/dyrare på Santorini? Är det "ännu värre" nu i och med ekonomiska krisen tro?

Tacksam alla tips!

Hanna
Svara med citat
Gammal 2010-07-14, 10:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Kamari eller Perissa!? Tacksam tips!

Citat:
Ursprungligen postat av justhanna Visa inlägg
Hur skiljer sig de båda ställena åt? Är Perissa en by eller består det bara av strandpromenad med tavernor/restauranger? Vi vill inte hamna på en alltför ödslig plats. Vill kunna hitta mysiga avsides restauranger bort från turiststråken. Tycker ockå om att strosa omkring och ha goda möjligheter till dagsutflykter runt ön.
Ingen av orterna är av typen "strosa-runt-i-byn-på-kvällen". Det är inga byar i vanlig bemärkelse utan mer som turistorter som dör på vintern. Kamari har en mer koncentrerad strandpromenad än den i Perissa, som är lång och "gles".

Citat:
Har läst mig till att det ska vara dyrt/dyrare på Santorini? Är det "ännu värre" nu i och med ekonomiska krisen tro?
Santorini är både dyrt och billigt, ni hittar billiga tavernor och pensionat i både Perissa och Kamari.
Svara med citat
Gammal 2010-07-14, 13:19
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2006
Standard Sv: Kamari eller Perissa!? Tacksam tips!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Ingen av orterna är av typen "strosa-runt-i-byn-på-kvällen". Det är inga byar i vanlig bemärkelse utan mer som turistorter som dör på vintern. Kamari har en mer koncentrerad strandpromenad än den i Perissa, som är lång och "gles".

Santorini är både dyrt och billigt, ni hittar billiga tavernor och pensionat i både Perissa och Kamari.
Kalimera har naturligtvis helt rätt! Både Kamari o Perissa är i princip helt uppbyggda kring en massa småhotell o tavernor, men har ingen direkt genuint grekiskt befolkning! Upplever kanske att Kamari har lite mer "action", men föredrar själv att bo i Perissa! Kamari och Perissa är utmärkta utgångspunkter för utflykter runt Santorini. Ön är ju liten o man kan enkelt ta sig till de flesta platser med lokalbuss (Du hittar turlistan på http://www.ktel-santorini.gr även om den inte alltid är uppdaterad!) Finns även gott om ställen att hyra fordon för utflykter på egen hand. Strax intill Perissa finns den mer genuina byn Emborion med sin underbara gamla bykärna, väl värd att strosa runt i. Även byn Pirgos rekommenderas, liksom Fira, Firostefani, Imerovigli och givetvis Oia! Bor man i Perissa eller Kamari är det liksom "ett måste" att man tar sig till öns andra byar för att njuta av de fantastiska utsikterna mm.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:53.