|
|
|||
|
|||
Skiathos 23 augusti
Hej! Vi är två vänninor på 40+ som åker till Skiathos 23 augusti från arlanda. Vi ska bo på Villa Nina, som vi hoppas är bra. Är det nån som har bra tips på restauranger, utflykter å sånt man måste se? Vore kul med lite tips då det är vårt första besök på Skiathos. Vi längtar dit å har börjat nedräkningen.
|
|
|||
|
|||
Sv: Skiathos 23 augusti
Just hemkommen från en vecka på Skiathos. Vi provade några restauranger vi fått tips om på webben. På en vecka hinner man inte med så många ställen så vi har säkert missat en del pärlor. Men här är våra erfarenheter.
Veckans höjdpunket enligt hela familjen var Lyhnari. Ligger lite avsides nära stora vägen på första parallellgatan till huvudgatan. Drivs av en norska och hennes grekiske man. Man kan prata svenska där (vilket jag inte tycker är ett plus om man vill uppleva landets matkultur). Men maken till Mousaka var vi inte i närheten av under hela veckan!!!!! Förrätter och desert ingick gratis utan att man behövde be om det! +++++(+) Vill man sitta vid vattnet var taverna Akrogiali en fullträff. Gå förbi nattklubbarna mot kvarnen och flygplatsens landningsbana. Utmärkt mat, inte så turistiskt och bra sevice. ++++. Vi provade också en av restaurangerna som låg längs vattnet strax innan nattklubbssträckan. Bra mat, mysigt läge, men inte lika bra som Akrogiali. Men enlgt min mening klart bättre än många andra alternativ vid hamnen. Inne i gränderna provade vi två tips. Mesouga var klart bäst ur matsynpunkt. ++++. Prisvärt och utmärkt mat. Ur mysighetsfaktor var dock Alexandros bättre. ++++ För en drink före maten kan rekommenderas restaurang Plakes nära udden som ligger längst ut i gamla stan. Se till att vara där före soldendång. Vi åt aldrig där men läget är säkert perfekt även för en middag. Priserna dock lite högre. En middag längs hududgatan, vid gamla hamnen eller nya hamnen var aldrig ens uppe till övervägan. |
|
|||
|
|||
Hej om ni hyr bil kan jag rekomendera klostret evangilista en oas av växter och tama djur kryddat med munkarnas egnentillverkade produkter mycket vackra omgivningar.hyr ni jeep och inte är höjdrädda så är Kastro ett måste ett otroligt ställe som ligger ute på en klippa.Är ni djurvänner så är ett besök på skiathos dogshelter också att rek man får en hund i vald storlek att gå på promenad med i fina omgivningar finns både turpromenad fm och em.Våran favorittaverna är Lyhnari och man ska inte äta i hamnen ligger flott till men inget bra tycker många ,Madraki och Elias beach på andra sidan ön kan jag rek varmt ska själv ner 30 aug för 5 e gången lätt att bli beroende om man gillar sol och varma bad.
Mvh Robban |
|
|||
|
|||
Hej! Vi flyger också med det planet, längtar
|
|
|||
|
|||
Dere har gjordt ett godt valg på hotellet, har bodd der 13 av 18 besøk på øya. Kommer ned dagen etter dere. Bruk bassengbaren på hotellet også , skjelden det er svensker der, men sosialt og øyas rimligste barpriser.
|
|
|||
|
|||
Tack för tips om restauranger och saker som är värda att se!
Nu är det bara sex dagar kvar tills vi åker och det ska bli underbart Ms Leia vi kanske ses på flyget Svein B ska ni bo på Villa Nina nu också? |
|
|||
|
|||
Hei
Ja det skal jeg |
|
|||
|
|||
Jag åker med min mamma 23 augusti, vi ska också bo på Villa Nina. Ser fram emot det! Har i flera år funderat på att åka till Skiathos, först nu blir det av! Jag har lusläst om Skiathos och även skrivit ut en massa information, jag tycker man får ut mest om man har läst på lite före det man reser.
|
|
||||
|
||||
Kom hem från Skiathos den 27 juli efter en tre veckors sommarresa och är avundsjuk på alla som ska resa dit, saknar ju min ö ;-)
När det gäller restauranger kan jag rekommendera 1901 och Asprolithos, har ätit här vi flertalet tillfällen vid mina besök på ön och aldrig blivit besviken. Klart värda ett besök. Asprolithos ligger i början av Papadiamantis lite snett bakom skolan och 1901 hittar du i gränderna bakom "drinktrappan". Denna trappa är också ett ypperligt ställa att starta kvällen på. Att sitta här med en drink och bara titta på människor är ytterst underhållande. Här kan dock bli ganska trångt ju längre kvällen lider. Att annat ställe för goda drinkar är Barfly som ligger alldeles i närheten av "Drinktrappan!. Jag kan bara hålla med Robban när det gäller stränder. Mandraki och Elias är klara favoriter hos mig, två riktiga pärlor. Dessutom får man en underbar promenad om man tar bussen och hoppar av på hållplats 23 och sedan vandrar genom pinjeskogen till dessa stränder. Krifi Amos är också mysig, stranden kan dock ibland vara lite utsatt av tång ibland. Det finns en del bilder på stränder från ön i min profil. Kommer snart att uppdatera med fler bilder från årets resa. Ha en skön resa och hälsa Skiathos! Senast redigerad av Buckskin den 2010-08-19 klockan 09:30. |
|
|||
|
|||
Hej! Vi åker också den 23/8 men från Landvetter. Ska bo på Ekatirini. Första gången för oss till Skiathos. Hoppas på en kanonvekca
// Karin |
|
|||
|
|||
Va många svar och bra tips jag får Tack!
Va kul att vi är flera som ska ner samtidigt Svein du som bott så många gånger på Villa Nina kanske vet vad som finns på rummen. Vi har bokat dubbelrum, fanns ingen lägenhet ledig när vi bokade. Det ska finnas kylskåp på rummet står det. Vet du om det finns vattenkokare? Hade varit skönt att slippa ta med. Vallby flyger ni från Arlanda? Om inte så ses vi ändå i hotellets bar eller vid poolen Karin vi kanske ses på nån av restaurangerna dom tipsar om här Om fyra dagar sitter vi på en uteservering med god mat och gott vin å bara njuter..... Det ska bli underbart |
|
|||
|
|||
Vi flyger från Arlanda. Ni får väl komma fram och hälsa om ni skulle tro er se oss, det är inte sååå vanligt att tjejer i min ålder (27) åker med sin mamma. Vi har alltid åkt tillsammans och försöker fortsätta att åka tillsammans minst vartannat, trots att jag har sambo som jag kan resa med. Mamma och jag är lika Greklandstokiga helt enkelt.
|
|
|||
|
|||
Hej igen Vallby!
Jag ska hålla ögonen öppna efter två Greklandstokiga tjejer som ser ut att vara mor och dotter Jag och min väninna kommer från värmland så vi hörs nog på dialekten vilka vi är Om tre dagar är vi på väg nu |
|
|||
|
|||
Hei .
Ja det er vannkoker på rommet Svein |
|
|||
|
|||
På söndag börjar semestern på allvar, då checkar vi in på hotell på Arlanda. Brukar ladda upp med lite flygplans-spotting och vin kvällen innan avgång, då får man liksom längre semester. Skiathos, here we come!
|
|
|||
|
|||
Nu är det inte länge kvar ni! =)
Vi åker med vår tre åriga dotter och våra föräldrar... Ska på på Esperides i Achladies. Funderade på att sova på Arlanda natten innan men de andra ville inte det. Ska vara där vid 5.30 så hoppas min dotter sover i bilen. |
|
|||
|
|||
Tack för snabbt svar Svein!
Skönt att slippa packa med vattenkokare. Väskan blir full nog ändå. Snart är vi på väg |
|
|||
|
|||
Ha en flott tur, behøver ikke å pakke så mye. Er jo hetebølge der for tiden.
Kommer ned på tirsdag og ser frem til en solfyllt uke Svein |
|
|||
|
|||
Har ni också fått information om att planet går kl 11.00 från Arlanda?
Vi har 4 timmar dit, så vi kommer åka senare. Apollo sa att det inte kommer gå tidigare... vi får hoppas det så man inte missar det nu när de bytt tid. |
|
|||
|
|||
Vi har också fått information om att planet ska gå kl 11.00 och vi åker med Ving så då har vi fått samma info.
|
|
|