![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Har äntligen köpt en bra fågelbok! Nu ska jag läsa på, och börja skåda fågel på riktigt.
![]() ![]() Ölen (en av de godaste i landet) får dock bara vara med idag, för att fira boken. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Då blir du snart expert på fåglar
![]() Det där ölet måste vi testa, den kommer ju nästan härifrån ![]() Riitta ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Du har köpt rätt bok !!
Den boken, till stor del gjord av svenskar, är fågelskådarnas bibel. Även internationellt. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Fågelskådning är säkert roligt för dem som gillar det.
Måste bara kommentera ölen- den är god. Deras julmust är också helt fantastiskt god |
|
|||
|
|||
![]()
Måste få citera Hellen, fågelskådning är säkert jättetrevligt, men gladast blir jag över tipset på ett för mig nytt öl!
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
![]()
My name is Bond ... James Bond
Jag undrar om den kända ornitologen James Bond presenterade sig så; tanken flyger iväg lika snabbt som svanarna ovanför huvudet. Jag står på Ölands södra udde, nedanför fyren Långe Jan, tillsammans med två väninnor – båda med kikare runt halsen. Att promenera runt Ottenby fågelstation med vår gamla kikare – i läderfodral – runt halsen, skulle inte ge mig annat än gamnacke. Väninnorna som gått en tre dagars kurs i fågelskådning får omedelbart syn på några gravänder. Utan kikare kan jag inte avgöra om det är fåglar eller sälar som ligger på stenarna. Däremot kan jag – utan kikare – se att de flesta vi möter är ornitologer; de bär nämligen inte i kappa och handväska, utan rejäla kläder och tubkikare. Jag är lite påläst, vet att en ornitolog är yrkesmässig, ringmärkande, forskar om fåglar, medan fågelskådaren studerar fåglar som ett fritidsintresse. Skådaren eller kryssaren däremot har ett tävlingsartat fokus, vill se många arter – gärna sällsynta. Eftersom jag varken är ornitolog, fågelskådare eller skådare och väninnorna spatserar runt i snålblåsten spanar går jag i stället till fågelstationen. Varför stå ute i snålblåsten och fundera om det sitter en damm- eller gluttsnäppa i kikaren när man kan göra det inomhus. Jag strosar runt bland uppstoppade, fotograferade fåglar. Jag kommer inte att lägga någon gluttsnäppa eller rostgumpssvala i minnesbanken, däremot att ha skådat en havsörn i vitögat. Längs en vägg står fågelholkar på rad - likt inflyttningsklara radhuslängor-i väntan på köpare. Jag är ingen spekulant, men kan inte låta bli att fundera över hur det skulle vara att ha en blåmes- eller ugglefamilj som grannar? Men bara tanken att de vid fyra tiden på morgonen börjar tjattra för att sen hoa hela natten gör att jag snabbt överger den. I stället får jag får syn på en holk som inte har runda hål utan smala lodräta springor, vilket visar sig vara en fjärilsholk. Eftersom det för några dagar sen var 1:a april blir jag osäker … vet att det finns holkar för humlor, men ingen ska säga att tanten i kappa och handväska som just gick ut genom dörren trodde att det finns holkar för fjärilar … eller? ![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Kunde inte låta bli att skicka det.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Roligt tänkt och skrivet! Jag har också en del kul minnen i samband med fåglar...och nog är det fantastiskt att för nästan varenda tänkbar aktivitet finns det en mängd människor som är intresserade, kunniga och beredda att lägga ner tid och pengar på sitt intresse. Sak samma om det är frimärken, djur, solförmörkning eller något annat...
|
|
|||
|
|||
![]()
Tack för tipset om Systembolagets hemsida, Eva L! Jodå, Grebbestad lager finns i Skellefteå, 10 flaskor i den ena butiken och 44 i den andra. Skall absolut införskaffa några flaskor vid lämpligt tillfälle, tror det är en öl som jag skulle gilla!
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Lissi - som är vid Ottenby MINST en gång per år.....fler var det när man hade klasser på skolresa dit. |
|
|||
|
|||
![]()
Min käre Far(inte i livet) köpte fågelbok och kikare till mig fö rca 40 år sen..trodde nog att jag skulle bli en av det bästa ornitologerna i Västerbotten,,,visst jag lärde mig en hel del,,sitter i Stockholm med 2 undulater och en nymfparakit.
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Är du från Västerbotten, det visste jag inte. ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
För att få en inblick i fågelskådandets värld, vill jag rekommendera dagens sommarprogram i P1 med konstnären och ornitologen Lars Jonsson. Missade ni det så är det väl värt att lyssna på i repris eller via pod-radio. http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=3713742 Lars Jonsson har förövrigt också skrivit en fågelbok med egna illustrationer - Fåglar i Europa. Också en fin fågelbok men lite väl stor för att ha med sig i fält. Lars |
|
||||
|
||||
![]()
För den som befinner sig i Stockholm någon gång fram t.o.m. 22/8 rekommenderas en utställning på Kulturhuset med Lars Jonssons fågelbilder och Brutus Östlings fågelfoton! Fascinerande, vackra, intressanta! Dessutom helt gratis att ta del av.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Lars |
|
||||
|
||||
![]()
Aj aj aj, just måndagar är det stängt på Kulturhuset. Stannar ni inte fler dagar? Synd att missa den fina utställningen.
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag har samma bok, fast äldre upplaga med ett helt annat omslag. Den är bra! När jag åker till grekland har jag dock lagt mitt fågelintresse på hyllan, hemma. De jag reser tillsammans med delar inte samma intresse, och då blir jag ju jobbig om jag ska stanna hela tiden och spana in fåglar!
Men hemma tar jag gärna med kikaren ut i naturen. Är inte sån som jagar antal arter jag sett. Har fått för mig att det oftast är manliga fågelskådare som är så där tävlingsinriktade!? Är det mina fördomar? ![]() Ölen såg intressant ut! Ska kolla om den finns i Jönköping! Min man kommer hem från en resa snart, och han älskar öl och tycker det är kul med små bryggerier och att testa nya sorter. ![]() Lena |
![]() |
|
|