Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-07-30, 16:26
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Hej alla fåglar - nu kommer jag!

Har äntligen köpt en bra fågelbok! Nu ska jag läsa på, och börja skåda fågel på riktigt.

Ölen (en av de godaste i landet) får dock bara vara med idag, för att fira boken.
Svara med citat
Gammal 2010-07-30, 16:36
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: Hej alla fåglar - nu kommer jag!

Då blir du snart expert på fåglar
Det där ölet måste vi testa, den kommer ju nästan härifrån

Riitta
Svara med citat
Gammal 2010-07-30, 16:55
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Du har köpt rätt bok !!
Den boken, till stor del gjord av svenskar, är fågelskådarnas bibel. Även internationellt.
Svara med citat
Gammal 2010-07-31, 12:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Du har köpt rätt bok !! Den boken, till stor del gjord av svenskar, är fågelskådarnas bibel. Även internationellt.
Bra, då är jag i trygga händer.
Svara med citat
Gammal 2010-07-30, 16:57
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Fågelskådning är säkert roligt för dem som gillar det.
Måste bara kommentera ölen- den är god.
Deras julmust är också helt fantastiskt god
Svara med citat
Gammal 2010-07-30, 17:20
Hestia Hestia är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Måste få citera Hellen, fågelskådning är säkert jättetrevligt, men gladast blir jag över tipset på ett för mig nytt öl! Fast inte säkert att det går att hitta här uppe i Västerbotten, förstås.
Svara med citat
Gammal 2010-07-30, 17:28
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Hestia Visa inlägg
Måste få citera Hellen, fågelskådning är säkert jättetrevligt, men gladast blir jag över tipset på ett för mig nytt öl! Fast inte säkert att det går att hitta här uppe i Västerbotten, förstås.
Beror nog på var i Västerbotten du tänker leta. Du får kolla på Systembolagets hemsida. Tror att jag sett det här i Umeå. Vill minnas att det fått bra kritik. Jag dricker ytterst sällan öl men har börjat lära mig med åren och köper då och då öl från de mindre svenska bryggerierna.

Eva
Svara med citat
Gammal 2010-07-30, 17:33
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

My name is Bond ... James Bond

Jag undrar om den kända ornitologen James Bond presenterade sig så; tanken flyger iväg lika snabbt som svanarna ovanför huvudet.
Jag står på Ölands södra udde, nedanför fyren Långe Jan, tillsammans med två väninnor – båda med kikare runt halsen.
Att promenera runt Ottenby fågelstation med vår gamla kikare – i läderfodral – runt halsen, skulle inte ge mig annat än gamnacke.
Väninnorna som gått en tre dagars kurs i fågelskådning får omedelbart syn på några gravänder. Utan kikare kan jag inte avgöra om det är fåglar eller sälar som ligger på stenarna. Däremot kan jag – utan kikare – se att de flesta vi möter är ornitologer; de bär nämligen inte i kappa och handväska, utan rejäla kläder och tubkikare.
Jag är lite påläst, vet att en ornitolog är yrkesmässig, ringmärkande, forskar om fåglar, medan fågelskådaren studerar fåglar som ett fritidsintresse. Skådaren eller kryssaren däremot har ett tävlingsartat fokus, vill se många arter – gärna sällsynta.
Eftersom jag varken är ornitolog, fågelskådare eller skådare och
väninnorna spatserar runt i snålblåsten spanar går jag i stället till fågelstationen.
Varför stå ute i snålblåsten och fundera om det sitter en damm- eller gluttsnäppa i kikaren när man kan göra det inomhus.
Jag strosar runt bland uppstoppade, fotograferade fåglar.
Jag kommer inte att lägga någon gluttsnäppa eller rostgumpssvala i minnesbanken, däremot att ha skådat en havsörn i vitögat.
Längs en vägg står fågelholkar på rad - likt inflyttningsklara radhuslängor-i väntan på köpare.
Jag är ingen spekulant, men kan inte låta bli att fundera över hur det skulle vara att ha en blåmes- eller ugglefamilj som grannar?
Men bara tanken att de vid fyra tiden på morgonen börjar tjattra för att sen hoa hela natten gör att jag snabbt överger den. I stället får jag får syn på en holk som inte har runda hål utan smala lodräta springor, vilket visar sig vara en fjärilsholk.
Eftersom det för några dagar sen var 1:a april blir jag osäker … vet att det finns holkar för humlor, men ingen ska säga att tanten i kappa och handväska som just gick ut genom dörren trodde att det finns holkar för fjärilar … eller?
Svara med citat
Gammal 2010-07-30, 17:40
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Kunde inte låta bli att skicka det.
Svara med citat
Gammal 2010-07-30, 18:05
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Roligt tänkt och skrivet! Jag har också en del kul minnen i samband med fåglar...och nog är det fantastiskt att för nästan varenda tänkbar aktivitet finns det en mängd människor som är intresserade, kunniga och beredda att lägga ner tid och pengar på sitt intresse. Sak samma om det är frimärken, djur, solförmörkning eller något annat...
Svara med citat
Gammal 2010-07-30, 18:22
Hestia Hestia är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Tack för tipset om Systembolagets hemsida, Eva L! Jodå, Grebbestad lager finns i Skellefteå, 10 flaskor i den ena butiken och 44 i den andra. Skall absolut införskaffa några flaskor vid lämpligt tillfälle, tror det är en öl som jag skulle gilla!
Svara med citat
Gammal 2010-07-30, 18:34
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
[Varför stå ute i snålblåsten och fundera om det sitter en damm- eller gluttsnäppa i kikaren när man kan göra det inomhus. [/FONT]
[/FONT]
Ungefär på det stadiet är jag också.....Jag gillar verkligen fåglar, fågelkvitter och att se fåglar i min närhet, men jag behöver nödvändigtvis inte veta vad alla heter

Lissi - som är vid Ottenby MINST en gång per år.....fler var det när man hade klasser på skolresa dit.
Svara med citat
Gammal 2010-07-30, 20:10
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Min käre Far(inte i livet) köpte fågelbok och kikare till mig fö rca 40 år sen..trodde nog att jag skulle bli en av det bästa ornitologerna i Västerbotten,,,visst jag lärde mig en hel del,,sitter i Stockholm med 2 undulater och en nymfparakit.
Svara med citat
Gammal 2010-07-31, 15:09
nekjam nekjam är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2005

Citat:
Ursprungligen postat av ATHANASIA Visa inlägg
Min käre Far(inte i livet) köpte fågelbok och kikare till mig fö rca 40 år sen..trodde nog att jag skulle bli en av det bästa ornitologerna i Västerbotten,,,visst jag lärde mig en hel del,,sitter i Stockholm med 2 undulater och en nymfparakit.

Är du från Västerbotten, det visste jag inte.
Svara med citat
Gammal 2010-08-01, 08:10
Stomatol Stomatol är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag gillar verkligen fåglar, fågelkvitter och att se fåglar i min närhet, men jag behöver nödvändigtvis inte veta vad alla heter
Där slog du huvudet på spiken, vad gäller mig!
Svara med citat
Gammal 2010-08-02, 17:41
laeros avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Ungefär på det stadiet är jag också.....Jag gillar verkligen fåglar, fågelkvitter och att se fåglar i min närhet, men jag behöver nödvändigtvis inte veta vad alla heter
Det är väl iofs så att det man lär sig mer om och engagerar sig i blir mer intressant och fascinerande. Det gäller nog oavsett om det handlar om frimärken, natur eller resor och andra länder. När det gäller fåglarna så är kanske inte namnen det primära men det underlättar om man ska diskutera med andra.

För att få en inblick i fågelskådandets värld, vill jag rekommendera dagens sommarprogram i P1 med konstnären och ornitologen Lars Jonsson. Missade ni det så är det väl värt att lyssna på i repris eller via pod-radio. http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=3713742

Lars Jonsson har förövrigt också skrivit en fågelbok med egna illustrationer - Fåglar i Europa. Också en fin fågelbok men lite väl stor för att ha med sig i fält.

Lars
Svara med citat
Gammal 2010-08-02, 20:43
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

För den som befinner sig i Stockholm någon gång fram t.o.m. 22/8 rekommenderas en utställning på Kulturhuset med Lars Jonssons fågelbilder och Brutus Östlings fågelfoton! Fascinerande, vackra, intressanta! Dessutom helt gratis att ta del av.
Svara med citat
Gammal 2010-08-04, 15:15
laeros avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Titti Visa inlägg
För den som befinner sig i Stockholm någon gång fram t.o.m. 22/8 rekommenderas en utställning på Kulturhuset med Lars Jonssons fågelbilder och Brutus Östlings fågelfoton! Fascinerande, vackra, intressanta! Dessutom helt gratis att ta del av.
Tack för tipset. Vi ska faktiskt till Stockholm på måndag, inte omöjligt att det blir besök på kulturhuset då.

Lars
Svara med citat
Gammal 2010-08-04, 20:39
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Aj aj aj, just måndagar är det stängt på Kulturhuset. Stannar ni inte fler dagar? Synd att missa den fina utställningen.
Svara med citat
Gammal 2010-08-04, 22:14
Lena Chs avatar
Lena Ch Lena Ch är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2010

Jag har samma bok, fast äldre upplaga med ett helt annat omslag. Den är bra! När jag åker till grekland har jag dock lagt mitt fågelintresse på hyllan, hemma. De jag reser tillsammans med delar inte samma intresse, och då blir jag ju jobbig om jag ska stanna hela tiden och spana in fåglar!
Men hemma tar jag gärna med kikaren ut i naturen. Är inte sån som jagar antal arter jag sett. Har fått för mig att det oftast är manliga fågelskådare som är så där tävlingsinriktade!? Är det mina fördomar?

Ölen såg intressant ut! Ska kolla om den finns i Jönköping! Min man kommer hem från en resa snart, och han älskar öl och tycker det är kul med små bryggerier och att testa nya sorter.
Lena
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:34.