Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-08-02, 14:40
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Reseledare i Grekland

Jag följer två bloggar av två unga tjejer som är reseledare i Grekland. Jag gör det för att få direktrapport på platsen jag är intresserad av. Dessa två tjejer är reseledare för ett var sitt känt resebolag.

Det som slår mig hos dessa två är att de bara skriver om PARTY! Deras sätt, foton mm går bara ut på fest, drinkar, shots, fylla, att vara sexig, killar osv osv. Klart det är ganska vanligt i den åldern (20 år) men hur kan de ena stunden vara representanter för ett resebolag och sedan festa i minimalt med kläder mm.

Lokalbefolkningen kan ju inte direkt få en seriös och bra bild av reseledare. Jag drar absolut inte alla över en kam! Det finns säkert många duktiga, seriösa och bra tjejer och killar som är reseledare också. Dessa två kanske gör ett bra jobb de med men jag tycker det ger en fel bild.

Vad tycker ni? Finns det någon som kan belysa mig hur resebolagen tycker i denna fråga?

Jag tycker att visst ska man få skriva vad man vill i sin blogg, göra vad man vill på sin fritid men bör man inte ha lite tankar med sig hur man ska föra sig? I respekt för sig själv, sin arbetsgivare, sina gäster och framförallt ortsbefolkningen!

Lite präktigt moralisk sådär men...

Jenny
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-08-02, 15:07
Lovis Lovis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Malmö
Inlägg: 143
Standard Sv: Reseledare i Grekland

Jag har sannolikt läst samma bloggar som du(vet inte riktigt varför men jag gissar att reseledarna är i Parga ). Jag måste säga att jag reagerade precis som du. Hur i hela fridens namn kan resebyrån (Apollo) acceptera att reseledarna bloggar om sitt arbete på det viset!
För mig känns de väldigt, väldigt unga, yngre än sin ålder. (Har själv en 19-åring och en 16-åring) Och precis som du säger; vilket intryck gör de på lokalbefolkningen när de "super runt"? Inte direkt förtroendeingivande...
En av tjejerna hade hand om transfern från Parga till flygplatsen i Preveza när vi var där i juni. Hon uppförde sig helt klanderfritt, men självklart kunde jag inte låta bli att associera till den bild hon gett sig av sig själv på sin blogg. Och en stilla undrar väcks ju över, hur hon skulle ha hanterat en eventuell krissituation.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-08-02, 15:49
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Sv: Reseledare i Grekland

Ja du gissade rätt "Lovis"! Tänkte jag inte skulle vara så "uthängande" så jag skrev inte vilken ort det gällde men men!

Ja i krissituation, då vet jag inte heller! Fast det kanske går jättebra. De har ju haft utbildning i det och man hoppas de har tagit till sig allt. Fast man vet aldrig ändå, hur hjärna och kropp fungerar i nöd förrän nöden är där.

Någon mer som har haft samma funderingar?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-08-02, 16:09
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Reseledare i Grekland

Jag tycker nog inte att man ska moralisera över unga människor utifrån bloggar där de beskriver sitt privatliv.

Jag letade snabbt upp den ena bloggen och ser att den inte har någon som helst anknytning till Apollo, den beskriver en persons privata förehavanden. Åtminstone den bloggen verkade inte alls vara till för Apollos resenärer i Parga.

Hon är ju knappast anställd med dygnetrunt-tjänstgöring och har alltså rätt att göra vad hon vill på fritiden. Hon behöver inte ägna ledig tid åt att göra gott intryck på lokalbefolkningen. Däremot ska hon naturligtvis sköta sitt jobb gentemot både lokalbefolkning och gäster.

Researrangörerna anställer ju med förkärlek mycket unga människor och det är naturligtvis ingen hemlighet för Apollo m fl att de tar jobben för att ha kul ett tag, inte för att skaffa sig en gedigen yrkesmässig grund att stå på för framtiden.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-08-02, 17:07
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Reseledare i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Hon är ju knappast anställd med dygnetrunt-tjänstgöring och har alltså rätt att göra vad hon vill på fritiden. Hon behöver inte ägna ledig tid åt att göra gott intryck på lokalbefolkningen. Däremot ska hon naturligtvis sköta sitt jobb gentemot både lokalbefolkning och gäster.

Researrangörerna anställer ju med förkärlek mycket unga människor och det är naturligtvis ingen hemlighet för Apollo m fl att de tar jobben för att ha kul ett tag, inte för att skaffa sig en gedigen yrkesmässig grund att stå på för framtiden.
När vi började resa till Georgioupoli 1997 hade ett par av våra största resebyråer representanter i byn.

Det var långt ifrån ovanligt att vissa av "repsen" festade ganska ordentligt....

Visserligen var det på deras lediga tid, men eftersom byn är liten var dom ju lätta att känna igen!

Jag har svårt att tänka mig att researrangörerna tyckte det var särskilt bra reklam när deras representanter ibland var mer än onyktra ute i byn...

Men de flesta av "repsen" var jätteduktiga och skötsamma i sina jobb!

Med åren blev det lugnare och till slut finns ingen representant för researrangörerna kvar i byn - så det kan bli!!

Men orsaken till det var inte "repsens" festande, snarare researragörernas vinstintressen och bättre villkor på andra platser.... Ack ja!

Lena
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-08-02, 17:32
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Sv: Reseledare i Grekland

Jag kan absolut hålla med dig till en viss del, Inkfish. Jag tror jag står för att jag moraliserar lite också.

Tittar du noga i båda bloggarna, så finns det foton med researrangörernas "uniformer" som tjejerna är klädda i.

Jag jobbar som kommunanställd. I vår kommuns policy står det klart och tydligt att jag även som privat ska vara ett gott ansikte utåt gentemot samhällsmedborgare mfl.
Så jag skulle nog få höra av min arbetsgivare om jag bloggade om blöta utekvällar, visade upp kondomer osv

Resebolagen vet säkert att personalen partajar och har kul och de missunnar säkert inte sina representanter heller men någon slags "profil" borde de nog hålla. Det är det jag menar.

Jag kan ju välja att inte läsa dessa bloggar, det är det fina med det hela MEN jag tappar lite förtroende, tyvärr, när jag väl dök på de här bloggarna!

Researrangörerna borde se över detta, tycker jag.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-08-02, 17:44
nekjam nekjam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Sikeå
Inlägg: 433
Standard Sv: Reseledare i Grekland

Jag håller med dej. Jag har inte läst dessa 2 bloggar, men jag har läst tidigare år. Och vet en kille från dessa trakter som var guide hos Apollo. Och det enda som han bloggade om var allt festande. Vet inte om det specifikt hos Apollo,
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-08-02, 18:30
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Reseledare i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av parga Visa inlägg
I vår kommuns policy står det klart och tydligt att jag även som privat ska vara ett gott ansikte utåt gentemot samhällsmedborgare mfl.
Så jag skulle nog få höra av min arbetsgivare om jag bloggade om blöta utekvällar, visade upp kondomer osv
Fast det är väl inte själva bloggandet som är i fokus här? Lokalbefolkningen läser ju knappast bloggar på svenska. Jag fattade det som att det var tjejernas uppförande som skulle innebära att lokalbefolkningen inte hade förtroende för dem.

Om din kommun förbjöd dig att delta i blöta utekvällar så skulle jag säga att du är livegen. Jag skulle faktiskt säga detsamma om du inte fick beskriva ditt festande i din privata blogg. Att det i vissa yrken skulle kunna anses omdömeslöst med festbloggande kan jag gå med på - men förbjudet kan det knappast vara för särskilt många.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-08-02, 18:33
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Reseledare i Grekland

Förresten, det slår mig - åtminstone på vissa resmål kanske researrangörerna rekryterar partyfolk medvetet?

I nån av kvällstidningarna i helgen beskrevs Rhodos som det nya Kos eller Ayia Napa, mer eller mindre. Ungdomspubliken festade loss gratis och dansade nakna osv.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-08-02, 20:04
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 379
Standard Sv: Reseledare i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Förresten, det slår mig - åtminstone på vissa resmål kanske researrangörerna rekryterar partyfolk medvetet?

I nån av kvällstidningarna i helgen beskrevs Rhodos som det nya Kos eller Ayia Napa, mer eller mindre. Ungdomspubliken festade loss gratis och dansade nakna osv.
Ja,ja jag är så pass gammal att jag var med på den tiden då grisfester på Mallorca var i ropet. Lär man sig aldrig. Att resa måste väl ändock vara mer än bara supandet, dansandet och nattsuddet. Även om "repsen" är privat på natten så sätter han/hon normen. Har under minst 45år rest runt i världen, och sett det mesta. Om representanten för arrangören på något sätt lever "extremt" så slår det tillbaka på arrangören själv. Detta hade vi med på kurserna redan på 80-talet.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-08-02, 20:08
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Reseledare i Grekland

Kan bara hålla med parga. Jobbar själv inom barnomsorgen i min kommun, hur skulle det se ut om jag gick på stan o var "dyngrak"? Om jag mötte brukarna, alltså föräldrarna till barnen jag har hand om, vad skulle jag ge för bild av mig. Skulle inte vilja möta dom på måndag morgon i tamburen o se dom i ögonen. Kan också tänka mig att det kanske kan komma ett o annat samtal till min chef.
Så nog är man ambassadör för sitt "skrå" och får föra sig därefter. Tycker jag ialla fall...

Irene
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-08-02, 21:26
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Reseledare i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av IRSA Visa inlägg
Så nog är man ambassadör för sitt "skrå" och får föra sig därefter. Tycker jag ialla fall...
Fast tror du inte att det där varierar med t ex yrke och ålder? Ställs samma krav på en 19-årig servitör och en medelålders begravningsentreprenör?

Jag frågade en begravningsentreprenör ungefär det en gång. Jag undrade om hans jobb ställde särskilda krav på hans uppförande privat. Och det gjorde det, sa han. Han gick inte ens till närmaste Ica utan att byta träningsbyxorna, som han bar hemma, till ordentliga byxor.

Det (självpåtagna) kravet är det nog inte många av oss som har. Så nog kan det variera. Och oftast är kravet just självpåtaget, det kan inte vara särskilt många arbetsgivare som ställer formella krav på sina anställda på deras fritid.

Om researrangörerna hade något emot sina anställdas partajande hade de förmodligen rekryterat 35-åringar och betalat ordentliga löner.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-08-02, 22:29
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Reseledare i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Om researrangörerna hade något emot sina anställdas partajande hade de förmodligen rekryterat 35-åringar och betalat ordentliga löner.
Ja, det låter ju cyniskt, men det tror jag inte researrangörerna är särskilt intresserade av. Det gäller nog att hålla kostnaderna nere så mycket som möjligt. Ungdomarna jobbar ju nästan gratis för att få uppleva äventyr utomlands. Sen kan man ju tolka äventyr på olika sätt.

Men visst vore det bättre om yrket fick högre status. Man jobbar ju med människor och det händer både olyckor och sjukdomsfall bland gästerna, där det gäller att fatta snabba och kloka beslut.

Jag tror inte att det är så många som missunnar "repsen" att roa sig på sin fritid. Men att visa sig riktigt fulla bland sina gäster oavsett om det är fritid eller ej tycker inte jag är okay oavsett om man har dåligt betalt och är ung.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-08-02, 22:36
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Reseledare i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Nektaria Visa inlägg
Ja, det låter ju cyniskt, men det tror jag inte researrangörerna är särskilt intresserade av. Det gäller nog att hålla kostnaderna nere så mycket som möjligt. Ungdomarna jobbar ju nästan gratis för att få uppleva äventyr utomlands. Sen kan man ju tolka äventyr på olika sätt.
Japp, det håller jag med dig om. Det är synd att de inte tar sin service på tillräckligt stort allvar för att höja sin egen status som researrangör. Välutbildade, välavlönade, ansvarstagande reseledare skulle väl knappast göra nån ledsen.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-08-02, 23:01
jeabys jeabys är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 299
Standard Sv: Reseledare i Grekland

Jag har själv jobbat för Apollo på Skiathos(dock rätt så länge sedan) och upplevde inte detta alls, i alla fall inte bland oss svenska reps. Säkert är det helt förändrat numera. Sedan hade jag fördelen att vara "lite äldre" när jag jobbade. Det kändes som om resenärerna uppskattade det.

Jag måste bara berätta om det gräsliga bemötande vi fick på Kefalonia när vårt väskproblem skulle lösas! Vi blev informerade om att vi skulle checka ut kl 10.00 och bli hämtade 18.15 för transfer till flygplatsen. Hotellet hade ingen reception och inget bagagerum. Vi frågade då om reseledaren kunde kolla om det fanns andra rum, annan möjlighet till bagageförvaring, men det fanns det inte. Då frågade vi vad hon skulle göra om hon var i vårt ställe. Fick svaret "det kan ni inte fråga mig,jag är inte så materialistisk". Jag trodde inte mina öron! Tilläggas kan att det inte långt därifrån fanns ett annat airtours hotell där stort bagage rum fanns, kunde vi inte fått dragit våra väskor dit? Vi var 5 personer som lämnade vårt hotellet.
Det här tycker jag är maken till dålig service. Sista dagen vill man ju bara njuta av solen om tid ges, inte släpa på en resväska!

Ni är inte dom enda som fått höra min klagan, även Airtours har hört den !!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-08-02, 23:47
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Reseledare i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Fast tror du inte att det där varierar med t ex yrke och ålder? Ställs samma krav på en 19-årig servitör och en medelålders begravningsentreprenör?
Vet inte om du förstår vad jag menar riktigt, jag menar att man ska va stolt över sitt yrke, och visa respekt mot sin arbetsgivare och sina "kunder". I detta fallet alla resenärer som har betalat en hel del pengar för sin resa. JAG tror att JAG skulle tappa en del förtroende för reseledare om jag ser dom fulla på kvällen och åker med dom på en utflykt dagen efter t.ex. Eller att jag har ett problem som jag går till service-centret för att jag behöver få hjälp med, och där är en resledare som jag sett på en bar och som kanske gjort bort sig, kvällen innan. Då skulle jag nog undra om den personen var kapabel att hjälpa mig.

Men det är bara min personliga åsikt.

Sen håller jag med om att det finns olika sätt att se på en 19 årig reseledare och en medelålders begravningsent.
Jag går bara till mig själv, jag är rökare, och jag ogillar att gå på stan med en cigarett i handen. Tänk om jag möter nått av "mina" fritidsbarn på gatan, jag skulle känna mig jättedum inför dom. Sån är jag

Irene
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-08-03, 00:02
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Reseledare i Grekland

Jodå, jag tror nog att jag förstår vad du menar. Och även jag har ett yrke som medför att jag ställer vissa krav på mig även på fritiden. Min arbetsgivare ställer däremot inte de kraven - och så vitt jag vet ska det mycket till innan arbetsgivare FÅR lov att ställa krav på sina anställda på fritiden.

Det vi pratar om nu handlar ju snarare om "ålder och visdom" än formella krav. Och de partajande reseledarna i Grekland har inte samma "ålder och visdom" eller syn på sin yrkesroll som du och jag har. Men deras arbetsgivare ställer heller inte de kraven på dem, de är nöjda om de hittar unga som vill ha några kul år i sol och värme till dålig lön.

Jag har hellre en förlåtande än fördömande syn på unga människor, det var väl därför jag skrev nåt från början i den här tråden. Det är så enkelt att slå ner på tjejers festvanor, klädval osv - men jag tycker att vi vuxna bör tänka lite längre än så.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-08-03, 06:23
Lovis Lovis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Malmö
Inlägg: 143
Standard Sv: Reseledare i Grekland

[quote=inkfish;Jag har hellre en förlåtande än fördömande syn på unga människor, det var väl därför jag skrev nåt från början i den här tråden. Det är så enkelt att slå ner på tjejers festvanor, klädval osv - men jag tycker att vi vuxna bör tänka lite längre än så.[/quote]

Jag håller absolut med! Läser mitt tidigare lilla inlägg och känner att jag är skyldig ett förtydligande eftersom jag var med och "outade" bloggarna. Jag har aldrig sett någon reseledare bära sig "olämpligt" åt, vare sig i Parga eller någon annanstans! Visst har jag reflekterat över att reseledarna många gånger är väldigt unga och oerfarna, men då alltid mest funderat över resebyråernas anställningspolitik.
Klart att människor ska få festa på sin fritid! Men kanske borde researrangörerna prata lite mer om internets genomslagskraft. När man bloggar bjuder man ju in precis alla i sin privata sfär. Många kommer in på sidan helt slumpmässigt. I mitt fall genom att googla på ett ortsnamn +väder... Skriver man sen om sitt jobb som reseledare OCH sitt nattliga "partande" är det ju ofrånkomligt att både arbetsgivare och ort associeras till bloggen.
Det finns ju lite mer privata sätt att kommunicera på nätet, där bara de som är inbjudna kommer åt det som skrivs.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-08-03, 08:50
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Reseledare i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg

Om researrangörerna hade något emot sina anställdas partajande hade de förmodligen rekryterat 35-åringar och betalat ordentliga löner.
eller såna tanter som mig med rejäl yrkeserfarenhet, krishanteringskompetens och gedigen akademisk utbildning men hu vad dyrt det skulle bli.

Eva
Svara med citat
  #20  
Gammal 2010-08-03, 09:08
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Sv: Reseledare i Grekland

Det här blev intressant! Jag håller med många av ovanstående, särskilt IRSA. Jag tycker att ungdomar ska få vara ungdomar, få partaja och ha kul, men kanske att man bör tänka till trots att man är 19 år!? Jag menar man kan faktiskt vara proffsig och ansvarsfull fast man inte är krishanteringskompetent tant! Det tjatas ju om att man är sitt eget varumärke hela tiden, dags att börja leva upp till det också. Jag tror alla försöker göra sitt bästa men en del svävar ut i en tanke "jag jobbar som reseledare jag kan göra vad jag vill för sen åker jag hem och jag behöver aldrig träffa dessa människor igen".

Förresten så vet jag att alla på vår arbetsplats måste följa policyn även om man är städpersonal eller ekonomiassistent! Så om man är 19 eller 35 år som reseledare borde inte spela någon roll.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT