|
|
||||
|
||||
Oxå istället för också
Hej!
Varför en del av er Kalimerianer skriver oxå i stället för också? Beror det på brister i skolans undervisning, slarv eller...? Det förekommer då och då i forumets inlägg. Varifrån härstammar det här fenomenet? Enigma som undrar över den här konstiga stavningen |
|
||||
|
||||
Sv: Oxå istället för också
Citat:
ord med ks ersätts med x Det är sms:andet som gjort det mer "acceptabelt" En utveckling av språket helt enkelt, jag vet inte vad skolans regler säger idag, tydligen gör man inte skillnad på han och honom längre enligt min tonåring som har MVG i svenska. Och så länge man förstår innehållet ser jag det inte som ett problem. En hvetebulle skola smaka förträffligt Senast redigerad av Hellen den 2010-08-10 klockan 14:43. |
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
En del kanske tror att så ska det här eller det andra ordet skrivas. Citat:
|
|
||||
|
||||
Citat:
Att språket förändras kan vi nog inte göra mycket åt vad vi än tycker...men tycka kan vi ju iaf! |
|
||||
|
||||
Hej vänner!
Det är denna "typen" av inlägg och allför många liknande som gör att jag inte loggar in och deltar. Men "gästar" gärna och läser det mesta. Snart hemma i paradiset... : ) Riitta |
|
||||
|
||||
Citat:
Ursäkta, men jag vill väldigt gärna att du oxå skriver om dina upplevelser i Grekland, utan att jag kollar din korrekta svenska, Please!!! |
|
|||
|
|||
Citat:
Jag förstår dig precis och det är väl det negativa med att umgås med folk, antingen på nätet eller IRL. Att det som är annorlunda måste förklaras. Det är i och för sig OK! Men att förklaringen skall dissikeras och kontrolleras. Viktas. Det irriterar. Bara vara, notera, kanske fråga och om inte acceptera, se förbi. Jättesvårt ibland. Ha det gott i paradiset! |
|
||||
|
||||
Citat:
Jag har full respekt för att man ser olika på saker, annars hade det varit för trist. Senast redigerad av Vilma den 2010-08-11 klockan 10:41. |
|
||||
|
||||
Att skriva "oxå" är en rationalisering av språket, i detta fall delvis orsakat av den nya tekniken som kräver snabb kommunikation.
Om 10-15 år kommer det att vara den rådande stavningen även i mer formella sammanhang. Detta är inget konstigt, utan språket förändras ständigt. Jag skulle i dagsläget inte godkänna stavningen i ett prov i ämnet svenska, men jag talar tydligt om för eleverna i vilka smmanhang det är ok. Vem bestämmer stavningsreglerna? I ärlighetens namn finns det ju ingen som gör det utan det bygger på normer. Där har vi svensklärare en stor makt. Snart är det "oxå-generationen" som står bakom katedern och då SA redo att skriva in stavningen i sin SAOL. Användadet av "dem" i fel sammanhang är ett direkt språkfel; således är "dem skrattade åt" helt förkassligt. Detta kommer sig av att många idag inte vet att man läser "de" som "dom". När man sedan ska vara lite pretantiös så skriver man "dem" istället för "de". "Dom" är idag vedertaget och jag godkänner det i t ex ett nationellt prov (jag t o m rekomenderar det), av den enkla anledningen att då minskar man risken att göra fel. Barn och ungdomar har idag en mycket svårare uppgift i sin språkutveckling än för 15-20 år sedan. Dom ska hålla reda och skilja på när man använder sig av tal-, skrift- och chattspråk, inte bara dess olika stavningar utan även i vilka sammanhang dom är ok eller t o m nödvändiga. Dom språkbegåvade klarar det galant men det är som vanligt, dom svagare får det ännu kämpigare. |
|
||||
|
||||
Sen kan det ju slarvas lite så det blir fel ändå!
Gunilla |
|
||||
|
||||
Förkassligt och pretantiöst??????
Om det icke anses förmätet vara, varifrån komma denna stavning? Arne |
|
||||
|
||||
Citat:
Å andra sidan var jag inte dömande mot någon i mitt inlägg. Jag försökte bara ge min syn på vad jag tror det är för mekanismer som styr hur språket utvecklas, vilket också var trådens huvudfråga. Därav komma, flåt', kommer denna stavnivning. Hälsningar Anders |
|
||||
|
||||
Fast det har jag hört i hela mitt liv. Ijenkligen och ordenkligt. Två vanliga feluttal, helt enkelt.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Kan det månne vara så att det är lite lättare att säga 'Ijenkligen' än egentligen? Jag tror det! Lena |
|
||||
|
||||
Citat:
Det är konstigt, för det verkar ju som om kombinationen nkl ställer till det just bara med de två orden. Jag har aldrig hört nån säga väsenkligt, t ex, trots att det är samma konsonanter där. |
|
|||
|
|||
Jag är ju gammal lågstadielärare med svenska språket och läsinlärning som specialitet och aldrig trodde jag väl att jag skulle gilla oxå stavat med x men det köper jag.... Lättare för små barn att skriva liksom dom
Att skriva dom har JAG svårt för och vi hade på min förra skola en diskussion om det men alla lärare godkände DOM eftersom det tydligen är godkänt i Svenska Akademins ordlista..Jag har inte forskat vidare i detta....Det finns dock mycket annat i språkutvecklingen som jag har jobbigare med som " att spendera semester" "Tillbringa semester någonstans" känns rättare för mig. Men självklart sker det utveckling i språket..... Lissi |
|
||||
|
||||
Jag rekommenderar alla att läsa Fredrik Lindströms bok "Världens dåligaste språk" !!! Nu har jag lånat ut boken så jag kan inte citera ordagrant, men några av hans teser kommer jag ihåg. - En del diskuterar vad som är "rätt" och vad som är "fel". Så som människor talar är "rätt" så länge andra förstår vad man menar. "Fel" blir det bara när budskapet missuppfattas (som t.ex. med särskrivning). - När folk får frågan vilket som är det "rätta" språket, talspråket eller skriftspråket, svarar många att det är skriftspråket. När man får följdfrågan vilket som är äldst, talspråket eller skriftspråket, inser man att det naturligtvis är talspråket som är det "rätta". Skriftspråket är ett försök att "bevara" det man säger eller tänker. Talspråket är ju också mycket, mycket mer nyansrikt. - Och till de som ändå hävdar att det finns ett sätt att skriva som är "rätt"; Är det så som vi skrev på 1950-talet som är "rätt"? Eller 1910-talet? Eller 1880-talet? - Ett exempel: Vi tycker att det ska heta "jag såg honom". På fornsvenska hette det "Jag såg han", och det hette inte "Jag såg henne" utan "Jag såg hana". - Ett exempel till: Verbet "hjälpa" ska egentligen böjas "hjälpa, halp, hulpit". Vem säger så? /kimmen |
|
||||
|
||||
Citat:
Konstigt nog hör/ser jag aldrig "ge hon det" och "jag gillar inte hon" - mer än från mycket små barn. |
|
||||
|
||||
Citat:
Fornsvenskan skilde på ackusativ och dativ, precis som många andra språk fortfarande gör (alla som pluggat tyska har traumatiska minnen av detta). I dagens svenska gör vi dock inte längre denna skillnad. Fornsvensk ackusativ: "jag ser han, jag ser hana". Ackusativ i skolan idag: "jag ser honom, jag ser henne". Fornsvensk dativ: "jag ger honom, jag ger henne". Dativ i skolan idag: "jag ger honom, jag ger henne". Som sagt, läs gärna Fredrik Lindströms bok. Den är väldigt intressant. /kimmen Senast redigerad av kimmen den 2010-08-10 klockan 21:44. |
|
||||
|
||||
Citat:
Min följdfråga till er: Är det vanligt förekommande i andra delar av landet? |
|
|