|
|
||||
|
||||
Dag 22. Tilos. Mikro Chorio och vackra vyer.
Kan tyckas tjatigt, men soluppgången är inte dum att äta frukost till. Imorse var havet stilla som tioprocentig grekisk naturell yoghurt. För ovanligheten skull var vi inte ensamma uppe, grannen från rummet under oss var också uppe med solen. Efter frukost körde vi till den övergivna byn Mikro Chorio. Det är fascinerande att vandra runt i den öde byn och fantisera om hur livet en gång gestaltade sig. Hur såg här ut? Satt folk på den där gamla tavernan? Var det kö utanför kyrkan? Lekte barn i gränderna uppe på höjden? Mikro Chorio. Trots den tidiga timmen såg vi en människa på håll. Vi trodde oss veta vem det var, och vi hade rätt. Personen är svensk, han är Kalimerian, och vi har mött honom tidigare i Grekland. Nu är han på Tilos och vi ses flera gånger dagligen, utan att bestämma tid eller plats. Vi gillar helt enkelt att var vid samma platser vid samma tidpunkter. Mikro Chorio. Vid en av kyrkorna finns några märkliga namnlösa gravar av ett slag vi aldrig sett i Grekland. Någon som vet något om dem? Mikro Chorio. Utsikten från det gamla försvarstornet är inte dum. I byn bor idag bara getter, och en ansenlig mängd fåglar. Bland annat denna som vi gärna vill veta vad den heter. Efter Mikro Chorio puttrade vi i sakta mak genom det vackra landskapet. Här stannade vi och fotograferade färjan som ska ta oss härifrån, till en ö som vi inte avslöjar namnet på ännu. Här var det gott om fågel. Tyvärr var det ingen av dem som ville vara med på bild. En av Tilos många vackra bukter, den här heter Tholos. Vi besökte även grottan där man hittade dvärgelefanterna. Dock inga hemma idag. Dagen avslutades som vanligt på övärldens coolaste taverna – Omonia. Vem satt där, om inte svensken som vi träffar överallt. Vi hade en trevlig pratstund innan han gav sig av för att läsa sin bok under de skuggande tamariskerna på stranden. Ingen av oss är med på bild, så ni slipper leta. Vi har bestämt oss för att – om än motvilligt - lämna Tilos om några dagar. Nya äventyr väntar. Senast redigerad av Kalimera den 2010-09-16 klockan 16:16. |
|
|||
|
|||
Sv: Dag 22. Tilos. Mikro Chorio och vackra vyer.
fågeln ser väldigt glad ut. tror det är en muntergök!?
|
|
||||
|
||||
Det här med dvärgelefanter och elefantmuséum, har ni skrivit om det förrut? Jag har inte hört talas om det i Grekland förrut. Men när vi var på Malta besökte vi en spännande grotta med tillhörande muséum. I grottan fanns lämningar från forntida djur bla. dvärgelefanter! Det kanske var vanligt att det fanns på öarna i Medelhavet?
Katitzi |
|
||||
|
||||
Citat:
/Homeros |
|
|||
|
|||
Tack snälla för underbara bilder!
Ja Symi eller Kastellorizo är min gissning....eller båda. Några dygn på Rhodos också Lissi |
|
|||
|
|||
Är det kanske soldatgravar......
|
|
||||
|
||||
Det var også min første tanke... Men nogle grave er så små, at man kunne tro, at det er børnegrave
|
|
||||
|
||||
Det vil jeg også gerne vide ... Oppe i højre hjørne af billedet er en brønd med menneskeknogler.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Här ser man den nya kistan till höger om kyrkan. Utsikten härifrån är så vacker. Den märkliga brunnen med människoben syns till höger. I bakgrunden syns byn. |
|
||||
|
||||
Så fina bilder igen, Tilos måste ju absolut besökas nångång. Och nästa ö? Jag hoppas att det är den ö jag hoppas på, hehe.
/Anne |
|
||||
|
||||
Citat:
Den nya graven du nämner Annki är daterad till den 12/3 1941. |
|
||||
|
||||
Citat:
Ann-Kristin |
|
||||
|
||||
Citat:
Sitter just nu på Croma och dricker kaffe. |
|
|||
|
|||
Nästa ö...... hoppas ju på Leros så vi kan ses där om drygt en vecka.
|
|
||||
|
||||
Trevligt, du kom väl i håg att hälsa till Rob och Annie!
Ann-Kristin |
|
||||
|
||||
Jag kom ihåg.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Lars |
|
||||
|
||||
Citat:
Tobbe |
|
||||
|
||||
Citat:
Tack till er båda! Jag har fler bilder, på andra fåglar, sparar dem tills jag kommer hem, |
|
||||
|
||||
Citat:
Lars - Elfsborgare |
|
|