|
|
|||
|
|||
Väglöst
Hej!
En kompis har för sej att det inte finns nån bilväg till Diafani, nån som har koll? |
|
||||
|
||||
Sv: Väglöst
Hei
Fra Pigadia finnes det bilvei til Olymbos og Diafani. Men den er under arbeid, og er noen ganger stengt meste av dagen. Det er en støvete og humpete vei, og dere må ha jeep for å kjøre der. Veien går på en fjellhylle, under bratt fjell. Se opp for geiter som klatrer høyt over veien, de kan rase ned steiner! Men det er en spennende vei med flott utsikt! |
|
|||
|
|||
.....jag akte den vaegen igar, och visst arbete pagar,men ingen som helst asfalt aer peaulagd.Dom vaeltar vaegen naermast Olympos, sa mojligen taenker dom asfaltera fran det hallet, men det aer en ren spekulation fran min sida....Fran Olympos och ner till Diafani aer det en fin och kurvig asfaltvaeg, motorcyklistens drom....
Maste tillaegga att man ska vara uppmaerksam pa att det (av nan outgrundlig anledning) sticker upp decimeterlanga armeringsjaern MITT I VAEGEN.....en del aer utmaerkta med plastband, andra inte.Relativt grova, ca 6mm och ett par dec langa.Sen aer dom bojda at olika hall, sa har man otur far man en san i daecket, da far man punka..... |
|
|||
|
|||
Jovisst finns en väg, eller vad man ska kalla det. Alla uthyrare av fordon avråder dock eller förbjuder att man kör till Olimpos. Dom är väl rädda om sina fortskaffningsmedel.
Såna här förbud sporrar mig. Så jag och min fru, mest jag, (vi var i 60-årsåldern) måste alltså prova om det var möjligt att köra dit med scooter. Detta var 2005. Jodå vi kom fram. Och visst var det en upplevelse. Vad jag kan förstå av de andra skribenterna så har inte mycket hänt på de 5 år som gått sedan dess. Och eftersom Grekland befinner sig i ekonomisk kris kommer det säkert att dröja massor med år innan denna väg är asfalterad. Om ens nånsin. Vägen från Olimpos till Diafani däremot, är alldeles utmärkt. Tyvärr måste man vända där om man vill ha hem sitt fordon och köra samma skitväg till baka. Vägen mellan Spoa, som byn heter, där resan startar, och Olimpos är enkel resa 2,5 mil lång. Och då menar jag verkligen LÅÅÅNG. Nåväl vi kom tillbaka om inte helskinnade så i all fall något sånär. Däremot var min fru sjuk dagen efter, vilket med 100 procents säkerthet berodde på de skakningar hon varit med om. (Det är värst att sitta baktill.) En reservdelsmänniska med löständer, ben och eller armproteser, tupé, ögonlinser eller annat löst, göre sig ej besväret att ta sig dit landvägen. Man kommer i så fall ej att vara igenkänd vid återkomsten. Min fru har under de 5 år som gått sakta men säkert blivit sitt gamla jag. Vi är öppna för nya äventyr, dock inte så jävliga som de nyss beskrivna. Vägarna på nästan hela övriga Karpathos, är bland de finaste vi upplevt på våra resor i Grekland. Och de är många vid detta laget. Ön är däremot mycket utsatt för blåst. Men på nån sida är det alltid lä. Någon kanske undrar om Olimpos är värt att se. Jodå, det är mycket vackert där det ligger högt uppe i bergen. Dock är där för många kärringar, (läs tanter) som står och kränger allehanda ting. Jag tror de hade fått sälja mer om man själv hade fått avgöra när och om man skulle handla. Ett stort LYCKA TILL om ni gör valet att åka. |
|
|