|
|
|||
|
|||
Kalabrien
Hej!
Funderar på Kalabrien nästa sommar. Någon som varit där? Vad tyckte ni? Vi har tittat på Solresors hotell Nettuno Garden Resort. Erfarenheter av hotellet mottages tacksamt (standard, mat mm). Vi är 4 vuxna samt 2 killar på 4,5 & 6. Hälsar Nettie |
|
||||
|
||||
Sv: Kalabrien
Reggio di Kalabria är ett underbart ställe. Förvisso var jag därstädes för mer än 40 år sedan, men intrycken kvarstår. Det handlar om landskapet ute på "Stöveln" längst ned i Italien.
Det var fattigt och eländigt, heltvisst, och är mera troligt så ännu i denna dag, men så vackert. Befolkningen var vänliga och gästfria i en omfattning av mera sällan skådat slag. Arne |
|
||||
|
||||
Vi var i Kalabrien i somras , bodde på Hotell Sciaron ute på Capo Vaticano. Det ligger inte vid stranden så det passar inte så bra om man reser med barn.
Nettuno Garden Resort ligger lite "off" tycker jag. Om ni ska bo där skulle en hyrbil nog behövas för att uppleva området. Vi promenerade ut till udden på Capo Vaticano och åkte hotellets shuttlebuss till Tropea. Tropea är lika fint som det ser ut på bilder. Området annars är inte lika vackert som jag trodde det skulle vara. Alla hotell har underhållning på kvällen och italienarna deltar glatt i allt, speciellt dans (i alla fall på vårt hotell). På kvällen hördes underhållningen (animation) från ALLA hotell långt in på natten. Underhållningsvärdarna åt med oss i matsalen och alla var som en liten familj . Väldigt annorlunda semester mot vad vi brukar åka på . På kvällen stod det vakter vid entren till hotellet - man undrar varför . En sak att tänka på är det det vissa veckor kan vara mycket brännmaneter. Vi hade tur men veckan innan hade man tydligen inte kunnat bada i havet. Sammanfattningsvis kan man säga att vi hade en fin vecka men vi kommer inte att åka tillbaka. |
|
|||
|
|||
Tack för snabba svar!
Brännmaneter låter inte så kul... Vet att Nettuno Garden ligger lite off men vi är inställda på hyrbil. Finns även gratis shuttle till Pizzo. Deia - vad var det som gjorde att du inte tyckte att området var så vackert? |
|
||||
|
||||
Citat:
Nu har jag panisk skräck för slingriga bergsvägar så vi tog oss inte upp i bergen. Där finns säkert mycket vackert och mer genuina byar. Helt klart värt en resa dit men helst skulle jag velat bo i Tropea . |
|
||||
|
||||
Jag har bara varit i Tropea och avde slutsatser jag kan dra så "ska" det vara bästa resmålet i Kalabrien!?
Tyckte först att det var exotiskt och Riktigt italienskt med bästa Fellinistuket. Fint på ett gammalt o slitet sätt ungefär som det är på många platser i Grekland. Men vi vande oss ganska snabbt. Blev ingen favorit på vår Italienlista, och vi fick känslan av att Kalabrien inte var vår favoritdel av Italien. Vattnet är verkligen turkost och badet i Tropea var fint. Är man proffsbadare så finns det säkert mycket fina badvatten i Kalabrien. Maten och hur den serveras är faktiskt lite speciell i Italien. Man lär sig efter hand och de goda rätterna som lagas i svensk tv hittar man inte så ofta. Kalabrien är ännu rustikare och exotiska i sin lokala mat och är nog inte alltid jätteuppskattad av barn. Betyg 3 av 5. Tips: Taormina / Giardini Naxos på Sicilien |
|
||||
|
||||
Jag har inte varit där själv men har hört från en italiensk vän till mig att maffian där är ökänd och att kriminaliteten är väldigt hög.
//Stina |
|
||||
|
||||
Citat:
Katitzi |
|
||||
|
||||
Citat:
Men det är inget man märker av som turist. Knappast heller som "vanlig" italienare skulle jag gissa. Det är nog värre för andra kriminella, politiker, företagare och rika. Ndrangheta riskerar nog inte att dra uppmärksamhet till sig genom att lura turister på en futtig reskassa. Vi är också ett sämre objekt för dom då vi turister inte har den respekten utan vi ställer till väsen och kallar på polis skulle jag tro. |
|
|||
|
|||
Tack för alla svar. Är van Italien-resenär då jag varit gift med en italienare och besökt Italien åtaliga gånger... Van vid fattigare områden och allt vad italienska familjer innebär. Maffian känner jag mig inte så rädd för -tror att Ricky har en poäng i att turister inte är deras huvudmål.
Resan är nu bokad :-) Återkommer nästa höst med utvärdering! Älskar Grekland men ibland kan det vara roligt att se något annat. |
|
|