Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-12-29, 16:03
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007
Standard Nästa öluff?

Om plan A spricker... Jag skulle vilja ta med mig familjen till Spanien. För språkets skull, för kulturen, för tapas och cava. Dock saknas ju övärlden. Ja, Mallorca och Menorca möjligen.

Plan B är Grekland och öluff. Inte Kykladerna. Där var vi i somras (Amorgos, Schinoussa och Naxos) och trivdes, men vill se något nytt. Tänkte att vi kan återvända till Kykladerna om några år.

Flyga till Rhodos och ta sig till Symi, Tilos och öar i närheten? Vi åker till Rhodos en vecka i påsk, så Rhodos är i så fall inte huvudmålet.

Vad är vi ute efter? Vi behöver i första hand INTE solstolar, lyxiga hotell, swimmingpool, shopping, cocktailbarer, discon, engelsmän eller tyskar. Vi är ett medelålders par med två tonåringar. Fast...tonåringarna vill nog ha lite shopping någonstans, i alla fall dottern. Kläder, smycken. (Fast det finns ju på flygplatsen, tänker jag. )

Vi VILL HA god mat på enkla, trevliga tavernor, lugn och ro, god glass (barnen), ouzo och frappe (vi vuxna), sandstränder eller snorkling, någonstans att bo, gärna berg och dagslånga vandringar. Havsutsikt är inget måste - jag har gärna höga berg som utsikt!

Andra ögrupper?
Någon (RUJO?) skrev att Kefalonia påminner om fastlandet? Är det positivt eller negativt? Hur är fastlandet?

Spån...spån...
Aina
Svara med citat
Gammal 2010-12-29, 16:29
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Nästa öluff?

Själv sitter jag och funderar på en charterresa till Skiathos eller Skopelos kanske öar för er också. Där har jag aldrig varit.Konstaterar att det är några tusen dyrare än att åka till ex Parga men där har jag ju varit två gånger.

Blir nog charter istället för ö-luff känns lite gruvsamt att släpa runt på packningen med mina onda knän och hur gör grekerna med sina strejker till sommaren. Vem vet.

Dessutom vill jag åka medan det fortfarande är varmt och slippa 12 grader och regn som jag hade ett par dagar i Molyvos hösten -2009. Då blir egen inkvartering dyrare än charter men kanske de värsta turistströmmarna börjar lugna ner sig runt den 22 aug. Jobb almanackan har redan flera viktiga datum intecknade i sept så då återstår början av juni eller slutet av aug. Tankarna går än hit och dit och det är ju så enkelt att boka bara ett par knapptryck bort.

Eva
Svara med citat
Gammal 2010-12-29, 17:35
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Plan A låter ju bra! Mallorca och Menorca är jättefint och det fungerar utmärkt att buss och båtluffa där. Två helt olika öar dessutom och shoppingen i Palma skulle nog passsa dottern, dom höga bergen på västkusten har många fina vandringsleder.

Plan B skulle kunna vara Lefkas - Kefalonia - Ithaka. Öar helt olika Kykladerna (tycker jag i alla fall). Gröna, fodiga och med turkost vatten, men med mycket greklandskänsla om man håller sig borta från charterorterna. Ja, sandstränder går halv bort men vita klapperstenar är fint också. Fast på Kefalonia finns ju sandstränder - gula.
Svara med citat
Gammal 2010-12-29, 18:35
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

På vad sätt är Kykladerna och Ithaka-Lefkas-Kefalonia olika?
Hälsn, Aina
Svara med citat
Gammal 2010-12-30, 09:39
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
På vad sätt är Kykladerna och Ithaka-Lefkas-Kefalonia olika?
Den största skillnaden är att öarna i Kykladerna är karga, och de Joniska öarna är gröna.
Svara med citat
Gammal 2010-12-30, 09:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Vi VILL HA god mat på enkla, trevliga tavernor, lugn och ro, god glass (barnen), ouzo och frappe (vi vuxna), sandstränder eller snorkling, någonstans att bo, gärna berg och dagslånga vandringar. Havsutsikt är inget måste - jag har gärna höga berg som utsikt!
Samos, Fourni och Ikaria tror jag skulle passa er, då får ni med allt som ni vill ha. Shoppingen fixar ni på Samos, allt annat på Fourni och Ikaria.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:12.