|
|
|||
|
|||
Vinterläsning
För att inte kapa Yannas tråd om januari i Rethymno med mer allmänt bokprat så startar jag en ny "boksnackstråd" här....
Är det skillnad på vilka typer av böcker man läser på vintern och på sommaren? Själv har jag svårt med långa böcker på vintern,och harvar nu med Boktjuven som är alldeles för lång just nu.... men jag läser GÄRNA hur långa böcker som helst på semestern... Så nu har jag beställt de 2 böcker Yanna rekommenderade att ta med på påskresa, alltså Spiran och svärdet , samt Katedralen vid havet. Så har jag också beställt Tre apor av Stephan Mendel-Enk. En bok som skildrar tre generationer judar i Göteborg under 1900-talet. Även en, som jag misstänker riktigt "dålig" bok, slank med bara för den handlade om Grekland. Maeve Binchy "Stjärnklara nätter" Att den kom med beror endast på att jag sökte på "Stjärnlösa nätter" av Arkan Asaad, men den var tillfälligt slut...och så fanns den av Binchy därunder istället. (Jag har en svag aning om att jag lånat den en gång men minns inget alls av den så den satte i så fall inga som helst spår.... ) Jag föll bara för den var billig och utspelas på en grekisk ö Vad gör man inte när greklängtan slår till! Vad läser ni just nu?? Lissi |
|
||||
|
||||
Sv: Vinterläsning
Citat:
De andre to bøger kan rekommenderes. Det gode er, at der er så mange sider - så de holder længe |
|
||||
|
||||
Citat:
Visst läser man mer under semestern och sommaren. Nu på vintern är man ju så trött, så man kommer inte igenom långa böcker så snabbt. Har precis avslutat "Fyrmästarens dotter" av Ann Rosman. Den var sådär. Lite dussindeckare, inte riktigt i min smak, tyvärr. Har nu gett mig in på Sture Ronnös "Vi som intog Narvik". En sann berättelse om en svensk främlingslegionär i andra världskrigets Narvik. Intressant såtillvida att jag har släkt i området och man har hört de äldres berättelser från krigets dagar. /Netwolf |
|
||||
|
||||
Själv har jag just avslutat Johan Hakelius' bok "Döda vita män" och håller på med hans "Ladies". Fantastiska och roliga berättelser om människor man känner till - eller inte haft en aning om - och deras märkvärdiga eller enbart underliga liv. Passar utmärkt på vintern när man inte har tid att sträckläsa en bok; jag tar en dam om dagen, ungefär.
|
|
||||
|
||||
Är i en Göran Schildt-period just nu och håller på med hans "Vinterkriget som fars", som är en dagbok från 1939-1945. Mycket bra om man är intresserad av vem Göran Schildt egentligen var. Han skildrar allting mycket rakt och öppet.
Har alltid en liten hög med böcker hemma som väntar på att läsas. Nu har jag på grund av händelserna i Egypten tänkt ta "Yacoubians hus" av Alaa al-Aswani som nästa bok. / Anne |
|
|||
|
|||
Alala lyckliga dig som har Yacoubians hus kvar att läsa,jag tyckte den var fascinerande.Har alltid en massa pocketböcker på lut att läsa hemma och inte minst att ta med på resa,i dessa brukar jag skriva en kort notis var jag var när jag läste den och lite kuriosa.När mina vänner sen lånar samma bok av mig gör de detsamma med den påföljd att några av mina böcker är väldigt beresta.En del böcker lämnar jag oxå efter mig på olika boenden men även då med lite text kanske taverna/strandtips på just den orten där boken lämnats.På somrarna läser jag gärna tjocka inbunda böcker för då kan jag ligga på mage ute på gräsmattan och läsa.Inbundna böcker tycker jag väger för mkt för att få resa
Monica |
|
||||
|
||||
[quote=Netwolf;230801]En helt suverän bok, men det tjänar på sträckläsning.
Visst, tycker som du! Har alldeles nyligen avslutat Boktjuven och tyckte mycket om den! Det blir ofta "sängläsning" och kanske på grund av trötthet och mindre uthållighet nu på vintern, läser jag gärna lite mer spännande litteratur, ofta deckare. Men oavsett vinter eller sommar lyssnar jag mycket på rekommendationer när jag väljer böcker. Lena |
|
||||
|
||||
Citat:
Yanna |
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi - som fick 2 bra tips! |
|
||||
|
||||
Citat:
Det är lättare att hitta boktipsen för sig...om man nu inte googlar, som jag oftast gör. Man får (nästan) alltid upp tips från Kalimera även när man googlar! Jag vet att det finns ett särskilt ämne för böcker, men det är kanske bara böcker med grekisk anknytning? Det finns så många bra böcker..kruxet är att man inte minns efter ett tag vilka som var bra...iaf inte om man har teflonminne...och läser måååånga böcker! Man borde skriva upp! Kan iaf tipsa om en annan bra bok av Ken Follet...han som skrev Svärdet och spiran..."Dödlig strid"! Visserligen är den inte i närheten av Svärdet och spiran, men den är ändå bra! Yanna |
|
||||
|
||||
Passa dig för övervikt Lissi! Svärdet och spiran - en mycket bra bok - är en tegelsten på 611 sidor. Stjärnklara nätter ... nja!
En trave böcker ligger alltid på nattduksbordet - eftersom jag bara läser vid sänggående. Just nu läser jag, Leif G W Perssons: Den döende detektiven, medan Boktjuven ... Den sista greken och Dödens viskningar ligger och väntar. Yanna! Om du gillar Svärdet och spiran, tycker jag du ska läsa Diana Gabaldons: Främlingen - den första boken i en serie på ... minns ej. En historisk spänningsroman som utspelar sig i Scotland. Mycket bra bok! Jag tror att den inbundna kommer på bokrean - annars finns den i pocket. |
|
|||
|
|||
Diana Gabaldons serie är på 7 tjocka böcker,den senaste heter Som ett eko finns bara inbunden än så länge.Jag ser fram emot att den snart ska komma i pocket.Härlig läsupplevelse som räcker länge.
Stjärnklara nätter är ingen höjdare men Snäcksamlarna av Rosamunde Pilcher är oxå en mysig bok om än ganska gammal nu. Monica |
|
|||
|
|||
Misstänkte det....
Snäcksamlarna läste jag för många år sen Sjöborren: Jag hade en pocket på över 900 sidor med i bagaget för några somrar sen och det gick galant trots att vi bara reser med handbagage Lissi |
|
||||
|
||||
Lyckliga du som har "Den siste greken" att se fram emot, en helt underbar berättelse, som tar slut alldeles för fort!
http://www.dn.se/dnbok/bokrecensione...n-siste-greken Senast redigerad av karinafp den 2011-01-31 klockan 09:29. |
|
||||
|
||||
Lissi! Skojar du! Reser du bara, med handbagage ... och har en bok på 900 sidor med dig. Hur bär du dig åt ... min väska väger nästan, 20 kilo, och då är handbagaget inte inräknat.
Funderar på vilken bok det kan ha varit ... var möjligen Shantaram på 900 sidor. |
|
||||
|
||||
karinafp! Det ska bli ett sant, nöje, att få läsa den sista greken.
På tal om böcker som handlar om Grekland - som vi alla gillar, undrar jag om du/någon läst John Fowles bok; Illusionisten - och vad du/ni tyckte om den? |
|
|||
|
|||
Citat:
Jo vi reser med handbagage endast och fortfarande så har vi oanvända kläder med hem....och vi HAR badlakan med från början!! Vi har verkligen lärt oss packa lätt och saknar inget väl på plats...det enda vi köper är solskydd.... Det är underbart att bara susa iväg med bagaget mot bussen direkt och aldrig behöva vara orolig för försenat/uteblivet bagage... TYVÄRR måste det bli en väska extra i påsk då vi ska ha sillburkar/knäcke/kaviar med oss till Nikoleta på Tinos - vår del av påskmaten Angående "Den siste greken" så sträckläste jag den på Tinos den oerhört regniga veckan jag hade där hösten 2009. En av de bästa böcker jag läst. Lissi |
|
||||
|
||||
Har tyvärr "inte haft tid" att läsaså mycket som jag brukar. Datorn och foto tar mer tid än vad som tidigare var brukligt. Köpte dock några böcker till jul och där fanns bland annat GW:s "Den döende dektektiven". det var intressant. Har tidigare läst några av hans tidigare böcker och ej funnit dem så intressanta men nu blev det sträckläsning några dagar. Den kan rekommenderas. Var förut en bokmal men som sagt, det är annat som pockar på nu.
Chras |
|
|||
|
|||
Citat:
Så olika det är med böcker.....Tre apor av Stephan Mendel- Enk var en liten pärla....lättläst och med mycken insyn i en judisk familjs leverne i exil i Sverige. Författaren skildrar med humor och värme och vemod sin uppväxt i Göteborg. Stjärnklara nätter orkade jag bara inte läsa klar denna gång heller...så intetsägande och full av schabloner...och jag stoppade läsningen på sid 42 då jag inte gitte läsa längre.. Det var nog ungefär där jag stannade sist också Svärdet och spiran: Efter 30 sidor är jag HELT SÅLD och är jätteglad att boken är på över 1000 sidor I inledningen, skriven 1999, står att Ken Follet skulle skriva en uppföljare...gjorde han det?? Nån som vet? Katedralen vid havet ska jag spara till påskresan. Lissi |
|
|||
|
|||
....jag snubblade över en engelsk bok, Master and commander av Patrick O´brian på biblan,och då jag sett en film för några år sen med samma namn och med Russel Crowe i huvverollen,tog jag hem den boken.
Den var skriven,lite i Hornblower-stil, men SÅ mycket bättre....Dessutom var det inte bara till sjöss, utan mycket av handlingen är på terra firma. Sen visade det sig att det fanns/finns 19 böcker (!) till i samma serie, fast varje bok är lixxom avslutad per se. Har nu skaffat hem ca 10 st av dom via Ebay.co.uk och Amazon (fast böckerna på Ebay har i regel lägre porto) Funderar på att donera dom till English Jon´s Library efter genomläsning, men det är en rejäl bibba böcker att släpa på..... |
|
|