Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-02-12, 00:12
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2010
Standard Nitton dagar kvar !

Äntligen har jag börjat fatta att det är så kort tid kvar till jag blir hemlös på Kreta.
Akvariefiskarna är inlämnade på ett härbärge för herrelösa och hemlösa fiskar här i Prag (ett zoo ) , och dom stortrivs !
Däremot upptäckte jag att jag bara får checka in maximalt 20 kg vid avresan, så det blir inte så mycket problem att packa, men som väl är är mina tillhörigheter i goda händer här i Prag, och jag har hela 20 kg till som jag kan ta med när jag åker fram och tillbaka i sommar.
En vän här i Prag, som talar bra engelska, sade att han var på Kreta i slutet av juni och i början av juli, och det var så hett att han inte kunde lämna hotellet.

Ikväll satt jag på ett favo-kafé där det bara spelas endast hundra år gamla schlagers ( ! ) - jag har har nämligen blivit trött på att höra det senaste skriket inom diskoteksmusik, så fort man ska besöka en offentlig plats, i Grekland hoppas jag på större lugn och speciell grekisk musik - och studerade en faksimil-affisch med texten: "Blodfattiga, rekonvalescenter. Stärker, förfriskar och lindrar : Ursprungligt Grekiskt vin : Samos " och en vacker bild med änglar som dricker Samos som tappas från ett fat. Undar hur det smakar, det kan nog bli min melodi, sitta i kvällningen med lite Samos och lyssna på havets brus. Är inte Samos en ö ?

Jag ser på nyheterna i kväll ramlande troner i regionen; men Grekland är väl en renodlad demokrati redan, och Kreta ligger mitt ute i havet, så där kommer det antagligen vara lika lugnt och idylliskt som på den minoiska tiden. Den grekiska premiärministern kan visst tala svenska, så jag kan ringa honom och be om hjälp att ringa på lägenheter när jag kommer till Kreta ?

Det ska i alla fall bli mycket spännande att kastas ut på detta sätt i det okända och se var jag kan trivas. Första månaden är redan klar: då kastas jag ut bland olivplanteringar i en fristående villa, jag hoppas att jag ska se både havet och bergen därifrån, det är inte långt från Hersonissos "klackarna-i-taket" , ni vet , men på vägen upp mot den gamla byn ovanför.

Hoppas att kunna sända några bilder av utsikten till forumet när jag kommit dit.
Svara med citat
Gammal 2011-02-12, 07:39
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Sv: Nitton dagar kvar !

Good luck!
Svara med citat
Gammal 2011-02-13, 16:46
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Nu är det fasligt nära, jag minns så väl hur det kändes!
Välkommen till Kreta!

Yanna
Svara med citat
Gammal 2011-03-05, 17:53

Standard Man ska hålla vad man lovat !

Det blev inte den utsikten jag hade hoppats på, jag hamnade i källarvåningen, men är ganska nöjd ändå.
Jag hade lovat att sända några bilder av utsikten, det blir från sovrumsfönstret och den utsikten är väl inte den sämsta heller.

http://i1202.photobucket.com/albums/...n/PICT0015.jpg

I övrigt hittar jag nu ingen lämplig plats att skriva på forumet eftersom jag bor på Kreta men söker ny bostad, och det är ingen vanlig semester. Jag försöker hitta bloggfunktionen som var på gång 2008, men det verkar inte ha blivit någon.
Svara med citat
Gammal 2011-03-05, 18:05
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Man ska hålla vad man lovat !

Citat:
Ursprungligen postat av lugnagatan Visa inlägg
Det blev inte den utsikten jag hade hoppats på, jag hamnade i källarvåningen, men är ganska nöjd ändå.
Den utsikten hade jag GÄRNA haft!!!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-03-10, 07:56
Lillis avatar
Lilli Lilli är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2011
Standard Sv: Man ska hålla vad man lovat !

Blev litet snopen när inga bilder fanns under ditt album.
Svara med citat
Gammal 2011-03-10, 11:04

Standard Bilderna tillbaka

Citat:
Ursprungligen postat av Lilli Visa inlägg
Blev litet snopen när inga bilder fanns under ditt album.
Nu fungerar bildlänken igen. Bilden försvann tydligen när jag flyttade omkring den på photobucket.
Här är länken igen till sovrumsfönstret :

http://i1202.photobucket.com/albums/...n/PICT0015.jpg
Svara med citat
Gammal 2011-03-09, 14:31
ovetts avatar
ovett ovett är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Ja jag säger bara en sak...
Lycka till...
Jag skulle gärna velat ha nåt att komma till på Kreta..Få se när jag blir pensionär vad jag har råd med...
19 maj ska jag och min kvinna ned till Rethymnon i alla fall för en vecka.
Små glädjeämnen som blir stora. Vi ska bunkra upp med ouzo och div. andra grejor som kryddor o.d.
Tur att man har en slant på banken eftersom jag nu för tillfället inte har nåt "fast" arbete och nu sjukskriven för ryggbesvär...
Svara med citat
Gammal 2011-03-09, 16:54
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av ovett Visa inlägg
Tur att man har en slant på banken eftersom jag nu för tillfället inte har nåt "fast" arbete och nu sjukskriven för ryggbesvär...

Har Du läkarintyg på att Du får åka utomlands om Du är sjukskriven? Jag vet när jag skulle till Kreta för många år sen och var sjukskriven, då skrev läkaren ett intyg att det var helt OK och BRA med miljöombyte. Annars hade jag inte fått åka för försäkringskassan om jag ville ha ersättning från dem under den veckan. Bara så det inte blir problem för Dig menar jag.
Hoppas den veckan blir jättehärlig så ni kan "leva på den" länge.

Lissi
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:30.