Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-02-27, 22:14
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Förvånad...

Surfade runt på nätet ikväll och sökte på "Kreta" bland bloggar. Klickade in mig på måfå och hamnade på en blogg där en kvinna skrev om att hon skulle åka till Platanias i maj. Hon hade lagt in lite bilder och jag blev ganska förvånad när jag fick se min bild överst Det är en bild som jag tävlade med här på Kalimera 2007 och den kom på 11-20 plats
Det är sånt här man kanske får vänja sig med...men det kändes konstigt Kanske för att en blogg känns så personlig och att jag inte känner personen ifråga...

Malin
Svara med citat
Gammal 2011-02-28, 00:32
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Standard Sv: Förvånad...

Nej, Malin, sådant ska man absolut inte vänja sig vid och inte heller acceptera. Det är brott mot upphovsrättslagen och är att betrakta som stöld. Det gäller även om dina bilder inte är ditt levebröd.

Skriv till henne, kräv att hon tar bort bilden och skicka med en faktura på ett rimligt pris för att hon använt den, samt lika mycket i skadestånd. Det är vad du bör göra i den här situationen, även om jag vet och förstår att det känns konstigt att göra så.

Och så skriver du ut bloggadressen här så att alla andra kan kolla om deras bilder har blivit stulna. Det gäller ju inte minst Janne som har sina greklandsbilder som inkomstkälla. Vi har alla ett ansvar att stoppa sådant här, precis som vi har med alla annan brottslighet.

Senast redigerad av Kalimera den 2011-02-28 klockan 11:03. Anledning: La till ett "inte" på begäran av Elisabet
Svara med citat
Gammal 2011-02-28, 07:24
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Forumet har också vid tillfällen blivit utsatt för fräcka stölder. När vi för ett antal år sedan ånyo skulle återvända till Kastelorizo sporde Janne oss om vi kunde skriva ihop en liten sammanfattning om Kzo samt bifoga lite bilder.
Detta mot bakgrund att Janne och C vid den tiden ännu ej bevistat ön.

Sagt och gjort, vi filade till en berättelse med faktaruta och allt. Janne har alltfort densamma här på forumet under "Snabbval resemål" .

Ett par år senare upptäckte Janne att ett båtcharterbolag med målgrupp skandinaver helt sonika knyckt hela Kzosidan med bilder och allt, och publicerat densamma på företagets hemsida.

Janne skickade ett mail till företaget och ombad dem omedelbart avlägsna det knyckta från hemsidan, dock utan resultat eller svar. Jag gjorde detsamma.

Jag mig till minnes drager att företaget hade sin hemvist på Gibraltar eller Malta.

Att rättsligt driva frågan vidare bedömde vi som utsiktslöst enär ingen formell koppling till Sverige fanns.

Arne
Svara med citat
Gammal 2011-02-28, 09:50
Elisabets avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Janne skickade ett mail till företaget och ombad dem omedelbart avlägsna det knyckta från hemsidan, dock utan resultat eller svar. Jag gjorde detsamma.
Det var bra, men ännu bättre är det att också skicka med en faktura (särskilt när det gäller företag som använder text och bilder i kommersiellt syfte, men även när det är privatpersoner som "lånat" materialet) och att skriva att om betalning inte görs inom angiven tid kommer man att göra en polisanmälan.
Svara med citat
Gammal 2011-02-28, 10:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Det var bra, men ännu bättre är det att också skicka med en faktura (särskilt när det gäller företag som använder text och bilder i kommersiellt syfte, men även när det är privatpersoner som "lånat" materialet) och att skriva att om betalning inte görs inom angiven tid kommer man att göra en polisanmälan.
Jag hotade med allt mellan himmel och jord, och till sist hjälpte det, alla texter togs bort.

Malin: skicka ett mejl och be personen ta bort bilden. Hjälper inte det får vi försöka med något annat. Det är din bild, och det är som Elisabet skriver, ingen annan som får använda den.
Svara med citat
Gammal 2011-02-28, 16:47
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad

Citat:
Tyvärr är polisanmälan inget som hjälper. Skriv till vederbörande och be dem ta bort bilden. Skulle detta inte hjälpa är det bara en faktuta som kan avskräcka. Ett par tusen kronor för bilden är inte förmycket med tanke på att man även "glömt" att sätta ut fotografens namn. Ange 30 dagar som betalningstid samt upplys vederbörande att om betalning ej sker kommer fakturan att lämnas till kronofogden för indrivning. Detta kan ibland hjälpa men inte alltid. Är man beredd att ta strid får man sedan gå vidare från kronofogde till tingsrätten. Detta kan kosta. Vet ett fall där en kvällsblaska publiserade en bild och där fotografen kom upp i hundratusen kronor med skadestånd. Tyvärr finns ingen info om hur det slutade.
Annars är det bara att bita ihop och svälja förtreten.
Bilder på internet betraktas av många som fritt att använda.
Häls/Chras
Svara med citat
Gammal 2011-03-01, 11:26
Elisabets avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Chras Visa inlägg
Tyvärr är polisanmälan inget som hjälper. Skriv till vederbörande och be dem ta bort bilden. Skulle detta inte hjälpa är det bara en faktuta som kan avskräcka.
Nej, en polisanmälan gör ingen nytta, men att säga/skriva att man kommer att göra en anmälan kan göra det. Då visar man att man ser allvarligt på det inträffade och gör en tydlig markering att vederbörande begått ett brott som enligt lag kan bestraffas.

Sedan anser jag att man inte ska vänta med att skicka faktura, utan skicka den på en gång när man ser att text och/eller bild är publicerade. Även om materialet tas bort så ska man ha betalt för den tid det har använts. Plus skadestånd, åtminstone om det är material som man själv använder för kommersiellt bruk, dvs för sitt levebröd.

Betalas inte fakturan ska man naturligtvis vidta sedvanliga åtgärder, dvs först påminnelse med pålagd ränta och sedan, om den ändå inte betalas, indrivning.
Svara med citat
Gammal 2011-03-01, 14:46
Chrass avatar

Citat:
Nej, en polisanmälan gör ingen nytta, men att säga/skriva att man kommer att göra en anmälan kan göra det. Då visar man att man ser allvarligt på det inträffade och gör en tydlig markering att vederbörande begått ett brott som enligt lag kan bestraffas.

Sedan anser jag att man inte ska vänta med att skicka faktura, utan skicka den på en gång när man ser att text och/eller bild är publicerade. Även om materialet tas bort så ska man ha betalt för den tid det har använts. Plus skadestånd, åtminstone om det är material som man själv använder för kommersiellt bruk, dvs för sitt levebröd.

Betalas inte fakturan ska man naturligtvis vidta sedvanliga åtgärder, dvs först påminnelse med pålagd ränta och sedan, om den ändå inte betalas, indrivning.
Bara ett problem. När man går vidare till Tingsrätten och vederbörande ej godkänner fakturen plus diverse tillägg kan det sluta med att man själv för stå för samtliga kostnader plus motpartens om man inte vinner målet.
Det gäller även att bevisa att det är min bild som vederbörande har använt. Detta kan ibland vara svårt att bevisa så vida man inte på något sett har märkt sin bild eller något annat. I sådana fall brukar bevisningen vara svår såvida bilden inte är speciell.
Oftast är det inte värt besväret. Det är bara att tiga och lida om man nu är den typen.
Man ska vara medveten om att lägga man upp bilder på internet kan de kopieras. Lägger själv upp bilder endast med låg upplösning och i litet format. detta gör att de flesta inte ens kan använda dem som skärmbild.
Det stora problemet är oftast att kunna bevisa att det är min bild som använts.
MVH/Chras

PS
För intresserade i ämnet finns en diskution på Fotosidan.se under
fotosidan.se/forum/showthread.php?t=128154&highlight=stulen+bild
DS

Senast redigerad av Chras den 2011-03-01 klockan 14:57. Anledning: Mera info på internet
Svara med citat
Gammal 2011-03-01, 15:52
Elisabets avatar

Citat:
Bara ett problem. När man går vidare till Tingsrätten och vederbörande ej godkänner fakturen plus diverse tillägg kan det sluta med att man själv för stå för samtliga kostnader plus motpartens om man inte vinner målet.
Det är ju knappast någon som går till tingsrätten för en vanlig bild, inte ens fotografer som livnär sig på sina bilder. Det är inte heller att rekommendera, i alla fall inte ur ekonomisk synpunkt. Det är ju lönsammare och mindre tidskrävande att ta en annan bild och sälja den. Men för den skull ska man inte låta bli att skicka en faktura i första läget.
Svara med citat
Gammal 2011-03-01, 22:57
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Om man nu drabbas ekonomiskt eller känner sig cybervåldtagen så finns det väl sätt att kopieringsskydda sina bilder.
Om inte annat så kan man klistra in en signatur eller ett bomärke på ett hörn på bilden utan att det förtar intrycket så värst.

Har själv fått bilder "stulna" på Blocket och Tradera till stort förtret.
Svara med citat
Gammal 2011-03-02, 10:25
Chrass avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Om man nu drabbas ekonomiskt eller känner sig cybervåldtagen så finns det väl sätt att kopieringsskydda sina bilder.
Om inte annat så kan man klistra in en signatur eller ett bomärke på ett hörn på bilden utan att det förtar intrycket så värst.

Har själv fått bilder "stulna" på Blocket och Tradera till stort förtret.
Tyvärr går det inte att skydda sig till 100%. Som jag själv gör är det bara att beskära bilden litet eller använda "lagningspensel" i fotoprogram. Om inget annat så kan man använda Print screen för att kopiera en bild men det blir inte bra.
Genom åren har några fotografer lyckas att få ersättning får sina bilder som kopierats. Bland annat travhästar och samt ett foto på Evert Taube.
Summan av kardemumman blir att man kan inte till 100 kan skydda de bilder man lagt upp på internet.
MVH/Chras
Svara med citat
Gammal 2011-03-02, 19:32
Kritsabo Kritsabo är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Är möjligtvis utnyttjad men upptäckte att jag fanns med på ett vykort från Kritsa:
http://www.kalimera.nu/forums/pictur...pictureid=5344, i förstoring:
http://www.kalimera.nu/forums/pictur...pictureid=5345
men trots det höga hårfästet kanske man skall känna sig stolt?
Svara med citat
Gammal 2011-03-02, 21:55
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Kritsabo Visa inlägg
Är möjligtvis utnyttjad men upptäckte att jag fanns med på ett vykort från Kritsa:
http://www.kalimera.nu/forums/pictur...pictureid=5344, i förstoring:
http://www.kalimera.nu/forums/pictur...pictureid=5345
men trots det höga hårfästet kanske man skall känna sig stolt?
Det var ju nästan lite fräckt

Jag o sambon fick agera fotomodeller på fortet i Rethymno för 5-6 år sedan då en amerikanska frågade om hon fick plåta oss med sin dyrkamera, då hon tog bilder för någon reseguide. Än är det ingen som sagt att de sett oss

Jag finns också med på en bild som jag undrar var den visats någonstans?
Det var många år sedan på en nattklubb när porrtjejen (om någon minns) Ylva-Maria Thomson fotograferades av pressen i en antik soffa tillsammans med några transor. Jag låtsades helt sonika tillhöra sällskapet och ställde mig precis bakom soffan som stod en bit ut i rummet och var med under hela fotosessionen...undrar var de bilderna visats??
Svara med citat
Gammal 2011-03-03, 08:31
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Var går gränsen egentligen, när man tänker efter? I Jannes fall, där man kopierat text och hela faderullan, för att sälja i kommersiellt syfte. Då har jag förståelse, då han lever på att sälja reseguider.
Att man sen låter vänner o bekanta ta del av en bok, tidning eller reseguide. Det må ju vara hänt.
När det gäller bilder. Ser man en snygg bild och vill ha den på sin egen hemsida. Ja, då LÄNKAR man in den. Helt lagligt och ingen kan säga ett smack. Man får dock räkna med att ägaren av bilden kan ändra länken, men den smällen får man ta.
Sen är väl de foton som JAG plåtar med min kamera MINA bilder? Om jag plåtar av en bild från en bildskärm, vem äger då bilden? Oavsett vad som visas.
Om jag tar en bild och t ex Statoils logga syns tydligt och klart på bilden. Är det då Statoils bild?
Som sagt det är nog svårt att få rätt, som Chras säger.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2011-03-03, 12:19
Chrass avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Sen är väl de foton som JAG plåtar med min kamera MINA bilder? Om jag plåtar av en bild från en bildskärm, vem äger då bilden? Oavsett vad som visas.
Om jag tar en bild och t ex Statoils logga syns tydligt och klart på bilden. Är det då Statoils bild?

/Netwolf
Tyvärr inte. Om Du fotograferar av ett fotografi är det samma som att kopiera. Om Du däremot tar ett foto där ett annat foto ingår men inte är huvudmotivet är det inte en kopia. Statoil-skylten kan Du nog lämna därhän men om Du tar en bild på Eiffeltornet i Paris då det är belyst och tornet är huvudmotivet kan Du åka dit. Belysningen är det copywritw på. Som sagt det är inte lätt med bilder. Lika dant med annat som är upphovsrättskyddat. Sedan kan det bli ännu värre om "Askan" som hon vill med den nya fotografilagen.
//Chras
Svara med citat
Gammal 2011-03-03, 12:48
Netwolfs avatar

Citat:
men om Du tar en bild på Eiffeltornet i Paris då det är belyst och tornet är huvudmotivet kan Du åka dit. Belysningen är det copywritw på.
Shit! Då får vi ligga lågt med bilderna från vår Paris-resa . Det upplysta tornet förekommer flitigt, speciellt från vår hotellbalkong.

Är detta nån sorts EU-lag, eller är det olika lagar från land till land, vad gäller copywrighten?

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2011-03-03, 14:30
greklandsgalen greklandsgalen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Hej!
Har följt den här tråden och är nu mest nyfiken hur det har gått. Har den här bloggaren tagit bort din bild, vid det här laget, eller hur är det?
Så fräckt tycker jag att gå in på en site så här och plocka ut en bild härifrån, hoppas det går att åtgärda.
Hälsningar Marina
Svara med citat
Gammal 2011-03-03, 19:51
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av greklandsgalen Visa inlägg
Hej!
Har följt den här tråden och är nu mest nyfiken hur det har gått. Har den här bloggaren tagit bort din bild, vid det här laget, eller hur är det?
Så fräckt tycker jag att gå in på en site så här och plocka ut en bild härifrån, hoppas det går att åtgärda.
Hälsningar Marina
Jag har varit lite "mesig" faktiskt och har inte krävt att hon ska ta bort den Först blev jag upprörd men sen tänkte jag...men va fasen det är ju en fin bild och kanske lite kul att fler få se den...man blir lite kluven. Hon har inte gått in på Kalimera och "plockat" bilden, utan den kommer upp på google när man söker bilder på "Platanias-Kreta"...det var så hon hittade den. Det är väl iofs samma sak... Ja, jag får se vad jag gör...

Malin
Svara med citat
Gammal 2011-03-03, 21:48
Netwolfs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Jag har varit lite "mesig" faktiskt och har inte krävt att hon ska ta bort den Först blev jag upprörd men sen tänkte jag...men va fasen det är ju en fin bild och kanske lite kul att fler få se den...man blir lite kluven. Hon har inte gått in på Kalimera och "plockat" bilden, utan den kommer upp på google när man söker bilder på "Platanias-Kreta"...det var så hon hittade den. Det är väl iofs samma sak... Ja, jag får se vad jag gör...

Malin
Bravo! Låt den ligga om du känner att det är okej och syftet är gott.
Svara med citat
Gammal 2011-03-04, 07:32
ford prefect ford prefect är inte uppkopplad

Däremot så bör du begära att hon sätter ut dit namn som bildkälla...
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:40.