Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-05-12, 09:25
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Aten igår

Vad trist med gårdagens Tv bilder från Aten. En fredlig demonstration urartade som vanligt när anarkisterna tog över. Antar att dessa bilder visades över hela Europa.

Jag förstår inte hur grekerna tänker dom vill helst slippa betala skatt, vill inte dra ner på statens utgifter och skulder, underminerar ekonomin ännu mer genom sina protester, försöker skapa kaos etc. Allt det här skrämmer bara bort turisterna som är en viktig inkomstkälla.

Har den vanliga greken inte förstått att vi andra kanske inte vill betala deras kalas det visar inte minst valet i Finland där frågan verkligen kom upp på dagordningen. Trist att behöva säga det men det här kommer inte att fungera.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-05-12, 11:40
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Sv: Aten igår

Så enig i at dette er trist, vold skaper vold. Når demonstranter tar seg inn på sykehus for å skade andre, er det skremmende. Selv om de føler seg eller har vært urettferdig behandlet, bør sykehus være 'fredet' område.
Svara med citat
Gammal 2011-05-12, 11:56
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Neej, de är fullständigt obegriplig de där grekerna.
Varför är de inte som vi, kloka och rationella? I stället denna desperation - klart ocivilicerat.

Du kan inte förklara allt för alla, (ung. Phytagoras).
Svara med citat
Gammal 2011-05-12, 22:49
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Neej, de är fullständigt obegriplig de där grekerna.
Varför är de inte som vi, kloka och rationella? I stället denna desperation - klart ocivilicerat...Du kan inte förklara allt för alla, (ung. Phytagoras).

Anar jag ett stänk av sarkasm här?

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2011-05-13, 01:24
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Jag ska inte citera någon. Det känns inte meningsfullt... Men jag håller med om att Sverige idag inte är något föregångsland på många områden. Men det handlar ju inte om det!

Som sjukpensionär har jag fått ta mina smällar. Med sänkt pension och dessutom måste jag, arbetslösa och ålderspensionärer betala mer i skatt än de som arbetar... Just det är något jag ALDRIG kommer att förlåta alliansen... Att de med lägst inkomst skall betala till de som tjänar mer så att de kan få ut ännu mer efter skatt... Det är en skam. Arbetsförmedlingen och bara Fas 3 är en skam. Försäkringskassan är ju idag bara ett skämt...

Men i den här diskutionen jämförs druvor med bananer! Sverige har idag en av Europas starkaste ekonomier tack vare att vi haft politiker och ekonomer som varit skickliga att hantera just den delen av ekonomin. För två år sedan kostade en € närmare 13 SEK! Har ni glömt det? Idag kostar den under 9! Dvs den ligger under nivån som var innan finanskrisen! Och det händer inte av sig själv...

Sedan har vi faktiskt en hyfsad skattemoral i Sverige. De flesta betalar faktiskt den skatt de ska! I mångt och mycket påtvingat eftersom kontrollerna är hårda. Är det så fel då...?

Följdfrågorna är ju enkla! Har Grekland skött sin ekonomi? Betalar Grekerna skatt som de ska?

Den som svarar nej här kan heller inte jämföra Grekland och Sverige eftersom förutsättningarna är helt olika. (Den som svarar ja borde kanske fundera ett varv till...)

Jag anser att det är meningslöst att jämföra Sverige och Grekland. Eller Sverige, eller Grekland, med andra länder eftersom eftersom förutsättningarna är så helt olika. Jag anser att det helt enkelt inte går att jämföra länder på det sättet!

Argumentera gärna emot mig. För då kanske jag lär mig något. (Hålla käften kanske tex... Hmm...) Stor risk för det...

Grekerna har genom sin ständiga skattesmitning, tillsammans med Grekiska statens vanstyre, satt sig i den situation de sitter i. Förneka det den som kan.

Och nu undrar jag: Vad protesterar Grekerna mot? Mot att de själva inte betalat skatt så de kunde fått något tillbaka av staten i form av sjukvård och skola?

Vad hjälper det? Om de protesterar mot vanstyret har jag viss förståelse. Men de är ändå inte helt oskyldiga själva... De har blundat, eller möjligtvis varit helt missledda (hmmm...), understött korruption osv...

Nej. Jämför inte Grekland på det här sättet med Sverige. Jag köper inte det.... Det är som att jämföra S.t Annas skärgård med de Grekiska öarna... Omöjligt.

En sak till. Jag håller fullkomligt med om att vi har alldeles för lite kraftiga protester i Sverige!!!!

Peter
Svara med citat
Gammal 2011-05-13, 06:09
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
En sak till. Jag håller fullkomligt med om att vi har alldeles för lite kraftiga protester i Sverige!!!!
Jag vet att man inte bör citera sig själv... Men jag kunde inte låta bli. Jag kom att tänka på när ett antal Belgiska bönder för ett antal år sedan drog sina gödselspridare på full effekt förbi kommunhuset i någon ort för att de var förbannade över något beslut... Kanske inte det trevligaste sättet att protestera men de gjorde säkert sin röst hörd...

Och det är väl inte mer än 4 - 5 år sedan Franska bönder först blockerade och slökörde alla motorvägar in mot Paris och sedan parkerade traktorerna vid in- och utfarterna... Ingen kom vare sig in eller ut ur Paris under ett par dagar...! Lite mer subtilt! De gjorde nog sin röst hörd i alla fall! Och jag har för mig de fick igenom sina krav!

Och även Italienare och Spanjorer brukar ju vara duktiga på att protestera och strejka även om vi inte pratar om det här.

Nej. Det hjälper inte om 40 - 50 personer står på ett torg i någon ort i Sverige och viftar med flaggor och banderoller. Det lär nog inte vara så många som tar intryck av det förutom lokalpressen...

Jag önskar att vi hade lite mer "djävlar-annamma" som de har i syd-europa... Och protesterade på ett sätt som politiker och myndigheter verkligen uppfattade...

En stilla nåd att bedja om... Som knappast lär uppfyllas.

Och varför kan man fråga sig? För det är lite märkligt. Varje Svensk är en Viking som försvarar hus, hem, familj och integritet intill döden. Men kommer Staten och säger att nu höjer vi skatten med 5 % så rycker alla på axlarna och accepterar det utan att protestera...! Handlar det om att vi är så programerade att lyda...? Ursäkta, men vi är så flata mot staten och myndigheterna...

Jag har inget svar. Jag kan bara konstatera att staten och myndigheterna kan genomföra de mest häpnadsväckande försämringar i vårt samhälle utan att det höjs några röster som hörs. Jag är faktiskt lätt förbluffad över det. Sedan kan man konstatera att den solidaritet som förr fanns i Sverige är borta. Men det är en annan sak...

Protestera mera! Var mer Grek!

Peter

Senast redigerad av Peter den 2011-05-13 klockan 06:47. Anledning: Stavfel
Svara med citat
Gammal 2011-05-13, 11:17
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Idag finns det en mycket utförlig artikel i Dn:s ekonomidel om Greklands ekonomi. Den tar upp viktiga aspekter på vad som kan bli konsekvenserna för hela övriga Europa. Så det här är verkligen inte en fråga bara för grekerna.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-05-16, 11:55
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Och en annan vinkling på samma problem:

http://dagens.etc.se/kr%C3%B6nika/gr...lorade-%C3%A5r

PS. Peter, det var ju just bristen på protester här hemma som åtminstone jag ville trycka på. DS.
Svara med citat
Gammal 2011-05-12, 12:18
bopia bopia är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Vi är nog inte helt införstådda om och vad som sker i Grekland, jag såg bara delar av nyheterna igår..folk får inte sina löner för att företagen inte har några pengar.osv....och jag förstår att Grekerna protesterar och att de är desperata i nulägget.

Vi svenskar borde också protestera lite mer högljutt...med tanke på vad som sker här....arbetslösa får slavjobb..sjuka blir utförsäkrade och många begår självmord pga detta...vart är Sverige på väg o jag skäms över att vara svensk...

Vi tänker INTE sluta att åka till Grekland och nu behövs vi turister mer än någonsin....och vi kommer också att flytta dit så fort det blir möjligt för oss.

bopia..som är mer Grek än Svensk i hjärtat
Svara med citat
Gammal 2011-05-12, 12:33
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Citat:
Ursprungligen postat av bopia Visa inlägg
Vi är nog inte helt införstådda om och vad som sker i Grekland, jag såg bara delar av nyheterna igår..folk får inte sina löner för att företagen inte har några pengar.osv....och jag förstår att Grekerna protesterar och att de är desperata i nulägget.

Vi svenskar borde också protestera lite mer högljutt...med tanke på vad som sker här....arbetslösa får slavjobb..sjuka blir utförsäkrade och många begår självmord pga detta...vart är Sverige på väg o jag skäms över att vara svensk...

Vi tänker INTE sluta att åka till Grekland och nu behövs vi turister mer än någonsin....och vi kommer också att flytta dit så fort det blir möjligt för oss.

bopia..som är mer Grek än Svensk i hjärtat
Äntligen nån som fattar och kan se även brister i Sverige!! Sverige ska inte klappa sig för bröstet och tycka dom är så mycket klokare än grekerna, det är förb-at trångsynt!
Yanna
Svara med citat
Gammal 2011-05-12, 12:45
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Håller också med Bopia till fullo! Det är alldeles för lite protester och demonstrationer mot nedskärningarna här i Sverige. Därmed givetvis inte sagt att det är försvarbart med en massa våldsamheter.
För drygt ett par decennier sen var vi ju något av ett föregångsland när det gäller trygghet och gemensam välfärd. Därefter har det mesta urholkats och vi ligger väl numera nånstans i mitten av Europas länder vad gäller detta. Inte mycket kvar att vara stolta över på den fronten.
Svara med citat
Gammal 2011-05-12, 18:55
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Äntligen nån som fattar och kan se även brister i Sverige!! Sverige ska inte klappa sig för bröstet och tycka dom är så mycket klokare än grekerna, det är förb-at trångsynt!
Yanna

Håller med, stenar i glashus kastas allt för ofta. Demonstrationer som urartar och andra upptåg finns även här om än av andra orsaker. Jag tycker att protester ska höras och synas men är dock emot när de urartar i våldsamheter och förstörelse...
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:39.