Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-05-28, 16:47
Dippeduttan Dippeduttan är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008
Standard Vägen till Spoa, osv...

Hejsan alla Karpathosexperter!

Snart bär det iväg för en vecka till den vackra ön. Jag är nyfiken på byn Mesochori och Spoa och undrar hur det är att ta sig dit med bil. Att det är hiskeligt branta berg är jag medveten om och jag har inga problem med svindel, däremot är jag inte så pigg på att riskera livet på smala vägar, tvära kurvor och avsaknad av skyddsräcke. Ibland känns det ju faktiskt som om man färdas med livet som insats...

Olymbos ska naturligtvis också besökas men dit går det ju båtturer. Undrar dock om vägen dit är asfalterad och i så fall om den känns trygg att färdas på? Om man ändå har tagit sig till Spoa menar jag.

Finns det någon väg vi bör undvika om man som jag är skraj för "otrygga" vägar? Och med otrygg menar jag då sådana där man balanserar på gränsen till stupet vid möte.

Tack på förhand för era svar och fler frågor lär dyka upp innan avresa.

/Camilla
Svara med citat
Gammal 2011-05-28, 17:18
seaside seaside är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005
Standard Sv: Vägen till Spoa, osv...

Vägarna på Karpathos är mycket bra. Visst finns det kurvor och en del "stup" men oftast finns det räcken. Trafiken är mycket "snäll" och man färdas säker tycker jag på denna ö. Vägen till Mesochori och Spoa är asfalterad, hysad bred och bra. Mesochori får du ställa bilen utanför och gå in. Det är en vacker by. Ät på Dramountana som ligger strax innan "stor" kyrkan, kan även hyra rum där.
Förra året var inte vägen till Olymbos färdig och det skulle förvåna mig mycket om den är färdig. De har byggt på den bara de senaste 10 åren och med dagen ekonomi...
Är det några vägar som kanske skall undvikas är de som är natursköna enl. kartor och det fiins en anledning att de är natursköna.
Seaside
Svara med citat
Gammal 2011-05-28, 17:40
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Jag körde runt på ön förra sommaren, för första gången i Grekland, och jag överlevde! Om du ska ta Mesochori och Spoa samma dag, rekommenderar jag att du kör högersvängen, dvs ta västkusten först, så ligger du i innerkurva mesta vägen. Undvik att ta "genvägen" upp över Volada, Othos och Pyles, för den vägen ner var mycket otäck att köra. Hårnålskurvor, branta stup och inga skyddsräcken. Och där skulle de tuffa grabbarna prompt köra om!!! Jag var totalt slut när jag kom ner! Både Mesochori och Spoa är bilfria, så du får ställa bilen utanför byn.

Det finns ett flertal bra matställen längs vägen, Under the Trees är väl den mest kända. Den är bra skyltad söderifrån, en bit efter Finiki. Har du tid över i Spoa, tycker jag du ska svänga ner till Aghios Nikolaos också.

Ta båt och buss till Olymbos, det är absolut enklast och bekvämast. När jag hyrde bil i somras var ett av villkoren att jag inte försökte köra dit...

Annars är vägarna i bra skick; de största är asfalterade och det är inte mycket trafik. Jag ska definitivt ge mig ut i hyrbil även denna sommar.

Karin
med 25 dagar kvar till avfärd
Svara med citat
Gammal 2011-05-28, 17:57
Dippeduttan Dippeduttan är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008
Standard Tack!!

Vilka fantastiska svar! Glädjande besked angående vägar och en massa härliga tips. Tack för det Seaside och Karin!

Camilla
Svara med citat
Gammal 2011-05-29, 20:20
Niaass avatar
Niaas Niaas är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Jeg kjørte til og fra Olymbos i påsken i år, og veien er ok å kjøre med jeep eller lignende. Den er asfaltert ca 1 km i hver ende, er bred og fin for det meste, men ett punkt på midten er fortsatt smalt og litt skummelt. Der er det rasfarlig og dårlig vei.
Ellers er veiene på øya fine og morsomme å kjøre, men vi likte ikke veien opp til Lastos, der var det smalt og bratt ned på siden!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:15.