Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-05-30, 11:38
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005
Standard Tips dagsutflykter

Jag ska under en vecka i juli vara på ön Naxos. Kommer bo i Naxos stad, inte långt ifrån hamnen. Har tankar på att göra dagsutflykter under veckan för att alternera med sol-badandet.

Då jag inte har något körkort blir det inte att jag hyr moped/bil, utan får förlita mig på att ta bussarna som finns på ön. Har förstått av att ha läst på Kalimera att bussnätet på ön är rätt bra.

Jag har skaffat mig e-guiden för Naxos, samt att jag även har bra guidbok för grekiska ö-världen. I båda får jag så klart tips på sevärdheter. Men vill ändå höra från er som varit på ön vad just ni tycker är sevärt.

Frågor:
* Har ni något/några tips på dagsutlfykter man kan göra?
* Vilka sevärdheter är ett måste när man är på Naxos?
* Hur mycket kostar det att åka buss?
* Hur är det att åka med båt till ön Paros? Vad bör man se på Paros? Vad hinner man göra på en dag där?

Uppskattar alla tips som jag kan få.

/Inha

Senast redigerad av inha den 2011-05-30 klockan 11:39. Anledning: felstavning
Svara med citat
Gammal 2011-06-03, 12:45
NaxosLottas avatar
NaxosLotta NaxosLotta är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008
Standard Sv: Tips dagsutflykter

Hej Inha
Eftersom du inte kan köra runt själv så föreslår jag en bussrundtur på Naxos. Apollo och Naxos Tours arragerar båda sådana, då får du se lite av varje och behöver inte ora dej med att missa sista bussen hem till Chora. Sen kan du ju alltid ta lokalbussen tillbaka till det ställe som va finast. En engelsman, Stuart, som bor här annordnar Naxos turer och foto kurser, det är med små grupper och han visar sina små fina hemliga ställen. Hans heldagstur kostar runt 50 euro, jag har mer info på restaurangen om du kommer förbi.
Naxos måsten är väl kanske många av de fina byarna och de vackra stränderna, och att vandra runt i gamla stan.
Nere i hamnen så finns ett busskontor där man köper biljetter (inte på bussen) och där finns alla priser till de olika byarna och stränderna.
Om du tar morgon båten till Paros kl 9.30 och kommer tillbaka sent vid 11 tiden på kvällen så har du hela dagen där (det tar en timme mellan Naxos o Paros) då bör du hinna se mycket. Naoussa är en fin liten by och på Paros har dom bussar som på Naxos.
Vi ses i Juli!
Lotta
Svara med citat
Gammal 2011-06-06, 14:51
inhas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av NaxosLotta Visa inlägg
Hej Inha
Eftersom du inte kan köra runt själv så föreslår jag en bussrundtur på Naxos. Apollo och Naxos Tours arragerar båda sådana, då får du se lite av varje och behöver inte ora dej med att missa sista bussen hem till Chora. Sen kan du ju alltid ta lokalbussen tillbaka till det ställe som va finast. En engelsman, Stuart, som bor här annordnar Naxos turer och foto kurser, det är med små grupper och han visar sina små fina hemliga ställen. Hans heldagstur kostar runt 50 euro, jag har mer info på restaurangen om du kommer förbi.
Naxos måsten är väl kanske många av de fina byarna och de vackra stränderna, och att vandra runt i gamla stan.
Nere i hamnen så finns ett busskontor där man köper biljetter (inte på bussen) och där finns alla priser till de olika byarna och stränderna.
Om du tar morgon båten till Paros kl 9.30 och kommer tillbaka sent vid 11 tiden på kvällen så har du hela dagen där (det tar en timme mellan Naxos o Paros) då bör du hinna se mycket. Naoussa är en fin liten by och på Paros har dom bussar som på Naxos.
Vi ses i Juli!
Lotta

Tack snälla du för dina tips + info!
Fotodagen lät ju hur kul som helst. Den lockar då jag gillar att fotografera!
Vart har ni restaurangen?

vi ses i juli!

/Inha
Svara med citat
Gammal 2011-06-07, 08:27
NaxosLottas avatar
NaxosLotta NaxosLotta är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Hej Inha
Kolla under min profil, där finns en länk till vår hemsida med karta etc.
Vi ses!
Lotta
Svara med citat
Gammal 2011-06-07, 15:07
inhas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av NaxosLotta Visa inlägg
Hej Inha
Kolla under min profil, där finns en länk till vår hemsida med karta etc.
Vi ses!
Lotta
Hej Lotta,

Ja, jag kom på det sen efter det att jag hade skrivit inlägget. Jag hitta länken. Kommer och besöker er där i juli.

Ser fram emot att komma ner till ön.

/Inha
Svara med citat
Gammal 2011-06-19, 22:52
inhas avatar

Var i fredags på grekiska turistbyrån i Stockholm ihop om att hitta bra karta över Naxos och Naxos stad. De hade inget.

Däremot fick jag annat material om ön, samt tips om att åka till Amorgos och Paros. Paros har jag redan i tanken att åka till som en dagsuflykt.

Ska plöja igenom materialet jag fick från turstbyrån för att se om det kan vara något att ta med i uflyktsplanerna.

Har du/ni fler tips på dagsuflykter än det som jag redan har fått får ni gärna skriva här i tråden. Tack på förhand!

Svara med citat
Gammal 2011-06-19, 23:01
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av inha Visa inlägg
[FONT=Century Gothic] Däremot fick jag annat material om ön, samt tips om att åka till Amorgos och Paros. Paros har jag redan i tanken att åka till som en dagsuflykt.

Föreslog de en dagsutflykt till Amorgos? Jag måste missuppfattat det du skrev va?
// Helén
Svara med citat
Gammal 2011-06-20, 20:22
inhas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Föreslog de en dagsutflykt till Amorgos? Jag måste missuppfattat det du skrev va?
// Helén
Nej det är sant att de tipsa om en dagsuflykt till Amorgos. Jag reagerade oxå på det, ön ligger lite längre bort och krävs nog en övernattning. Båtarna går väl inte tidig morgon och sen kväll, som båtarna gör till Paros?
Svara med citat
Gammal 2011-06-20, 20:30
Hellens avatar

Jag hade gett både Paros och Amorgos mer än en dag, hade absolut stannat på Naxos istället
Svara med citat
Gammal 2011-06-23, 09:14
inhas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Jag hade gett både Paros och Amorgos mer än en dag, hade absolut stannat på Naxos istället
Jo, absolut finns det mycket att på Naxos. Så det blir till att plöja genom ön så gott man hinner på en vecka.

Har du varit på Naxos - isf vad kan du tipsa om att se då?

Svara med citat
Gammal 2011-06-23, 11:31
Hellens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av inha Visa inlägg
Jo, absolut finns det mycket att på Naxos. Så det blir till att plöja genom ön så gott man hinner på en vecka.

Har du varit på Naxos - isf vad kan du tipsa om att se då?

Ja jag har varit på Naxos ganska många gånger.

* Naxos stad i sig, är man som jag född utan lokalsinne så är det en rätt spännande upplevelse

* Kitrontillverkningen, kul att ha varit där, men inte mer än så, tycker jag

*Att sitta och studera folklivet på kvällen inne i stan vid glasskaféet eller något av de andra kaféerna.

*Brukar alltid se till att gå vid restaurangerna utmed hamnen och kan inte låta blir att le varje gång mannen i blå skjorta vid en av fiskrestaurangerna hör att man är från Sverige utbrister ahhh, Olof Palme och sedan lägger han huvudet på sned
Svara med citat
Gammal 2011-08-01, 13:49
inhas avatar

De dagsuflykter jag gjorde:

- Lokalbussen till Agia Anna och promenerade runt där i det lilla samhället. Promenerade sedan bort till en annan strand - kan det ha hetat Plaka tro. Jag är osäker. Innan jag begav mig hem därifrån åt jag middag på en av restaurangerna där.

- Tog Blue ferrie (snabbfärja) till Paros (Parikika), som avgick kl.1120. Promenerade runt i Old Market, gränder fulla med massa små affärer. Åt en jättegod lunch på en restaurang. Tog sen lokalbussen upp till Naoussa (fiskebyn). Blev bara förälskad i den byn. Värt varenda minut jag tillbringade där. Tog sen kvällsbåten (avgång kl.18.30) till Naxos.

Jag är jättenöjd med mina två utflykter. Värt sina besök.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:52.