|
|
|||
|
|||
Hjälp mig?första resan till samos
Min fästman har tagit exmen och fick en resa av mig till samos.
vi skall vara borta i 1 vecka (8e-15e juni)och är ute efter avkoppling så mycket som möjligt,lite mer av ett romantiskt stuk där vi spenderar dagarna vid poolen. upplever fin natur och restaurang besök bland det inhemska folket och ej med turister.hamn och promenader med något gott i handen och bara njuta helt enkelt. vill gärna ha lite mer info på restaurang priser? exempel- riktig grekisk mat (lokalt) ? vill även ha priser på matvaror för att kunna fixa ihop något gott till frukost/lunch i lägenheten ? tex fetaost,tomater,oliver,lök,lokalt vin,salami,vattenmelon,jordgubbar, kyckling,kött,fisk,..(rå) ,nybakad bröd m.m. ?? jag vill gärna under dessa dagar kunna leva som en riktig lokalbo bortsett från att hyra en moped och unna mig på lyxigaste haket. ekonomin är obegränsad men i grekland vill jag vara en riktig grek och vill bo,äta och leva som de gör dagligen.i sverige är man en typisk svensson jobbar 8-16 äter köttbullar, sover och middag hos föräldarna varje söndag....allt skall uppskattas i livet och lite anpassning för kulturer/traditioner skadar inte vilka stränder skall man besöka? båt tur till turkiet? kan man åka utan guide? priser? tacksam för all slags info. |
|
|||
|
|||
Sv: Hjälp mig?första resan till samos
Ja nu vet jag inte på vilken ort ni ska bo.
Varför ligga vid poolen när det mest ljuvliga hav med turkosfärgat vatten bara väntar på er?!! Vår favoritort är Kokkari,klapperstenstrand inne i byn,tar man bussen eller promenerar ut från byn kommer man till flera fina stränder. Gott om tavernor,cafér och barer. Handlar gör man på minimarkets eller på supermarket där ortsbefolkningen går. Mittemot stora kyrkan finns ett café där där turisterna samsas med ortens äldre män.Känns väldigt genuint. Nu kanske ni ska bo i Pythagorion och där har vi mest passerat,bott över ngn natt i väntan på båt mot Agathonissi,Patmosoch Lipsi tre favoritöar. För oss käns "Pyttan" för turistisk men så säger många om Kokkari oxå.Dock vi har ätit vädigt gott på en taverna som ligger på vägen/piren till båtarna.Levande musik förhöjde oxå stämningen. Hursom var ni än bor ni får en härlig upplevelse,Samos är så fint.Jag blir alltid glad när jag tänker på Samos. Skippa poolen njut av havet. Monica |
|
|||
|
|||
Tack för info. uppskattas! ska lyssna på dig och försöka utforska samos och undvika poolhäng. stranden får det bli har dock hört att det är väldigt stenigt m.m. ...känns sisådär men får se ,hoppas på det bästa. tack återigen. vi kommer bo i kokkari. hur tar man sig smidigast till pythagorio ? och vad är ett-måste-upplevelse?
|
|
|||
|
|||
Åh vad kul för er.Ja det finns sandstränder oxå men detta med klapperstenstränder är så härligt,alla dessa vackra stenar,ja ngr finns numer hemma hos oss
Till "Pyttan" med lokalbuss via Samos stad/Vathy och där i Vathy finns ett fint museum med en breathtaking STOR Korus och massor av annat intressant att se. Taxi kan man ju oxå ta,det gör vi när vi ska till flygplatsen då fixar vår värd Lefteris detta till oss.Vad det kostar idag vet jag inte nu är det ngr år sen vi var där senast.Grekland är ju så full av öar att upptäcka och i sep åker vi till Karpathos igen för andra gången,den ön har oxå blivit en favorit. Beställ hem E-guiden för Samos finns högst upp i radmenyn.Högst upp till höger kan du skrolla dig igenom hur många öar som helst.Janne gör ett fantastiskt jobb med dessa.Gå oxå in under resebrev där finns många godbitar. Ha det jättegott i Kokkari Monica Senast redigerad av Monica C den 2011-06-02 klockan 22:01. |
|
|||
|
|||
oooh du får mig att längta ännu mer nu, bara längtar till nästa onsdag nu. ska bli så skönt. vi har busstransfer från och till flygplats/hotell både ditresan och hemresan, betalade endast 220kr för resesällskapet, låter som ett bra pris tycker jag. fick ett jätte bra pris på resan överhuvudtaget (3800kr för 2 pers)
hade lagt upp en budget på 20.000kr inklusive biljetter och boende så 16tusenkr återstår men blir nog omjligt att bli av med de när vi skall vara där 1vecka till o bara njuta utan shopping m.m. ... kommer att slå till på det som slår oss i ögonen dock , beroende på denna budget så skrev jag innan att budgeten är obegränsad. kommer nog inte bli av med 16.000 hur bra man än lever som en riktigt(lokalbo). hehe.... tackar för all din hjälp ska ta en titt på e-guiden och även göra en to do list de närmaste dagarna och dina alternativ skall hamna på listan tack tack. |
|
||||
|
||||
Om ni tänker hyra bil eller mc så föreslår jag att ni åker till byarna Manolates och/eller Vourliotes upp en bit i bergen-en underbar utsikt och jättegulliga små bytorg med genuin mat.
Vi åt en dag i Vuorliotes på lilla torget-mat från familjens egna djur och fick köpa hemmets/husets eget söta vin (i en petflaska) bara det härligt annorlunda. Från "Pytte" åkte vi en dag norrut, svängde av mot Mythilini och stannade i en torrlagd flodfåra där vi fick se sköldpaddor som solade på stenarna, riktigt kul. /en fin resa önskar jag er |
|
|||
|
|||
sådana tips gillar vi, låter som något i min smak... byar,djur m,m... älskar den livsstilen. jag har skrivit upp alla tips som skrivits här så ska försöka hinna med allt . tack för svar
samos here we come ! |
|
|||
|
|||
Hej SH. Jag är lite nyfiken på hur N
|
|
|||
|
|||
Hej SH. Jag är lite nyfiken på hur Ni hade det på Samos. Motsvarade det Era förväntningar? Berätta gärna lite
från Rebase som åker till Samos 31/8 |
|
|||
|
|||
Kalimera hoppas resan blev fin, berätta ! Vi är där nu 3 v
Senast redigerad av Fenalena den 2011-06-22 klockan 19:43. |
|
|||
|
|||
Hejsan
Bättre sent än aldrig, här är jag flera månader efter och skall berätta om min samos resa. Vi hyrde moppe(4hjuling) 1 vecka för 900kr vi åt ute varje dag men eftersom vi bodde i lägenhet så lagade vi frukosten själv av råvaror från en carrefour(super market) 50meter ifrån boendet, vi åkte moppe 3 gånger till samos city och därefter vidare till en strand som heter tsmadou beach nästan varje dag.. det var såååå fint vatten. halva stranden var till för nudister och andra halvan för vanligt. vi åt ute för ungefär 250-300kr per gång(2 pers) vi ville slå till lite på en restaurang på samos city , ligger på en inner gata bakom stora gatan längs hamnen. vi var nöjda vid första besöket, jag beställde en T-BONE och fästmannen färsbiffar med tillbehör... och förrätter,dryck m.m. gick på 32euro, det var super gott verkligen och de bjöd oss på våfflor med glass. sista dagen ville vi slå till som sagt och beställde in grillade lamb chops 1kg ,,, det var inte lamb chops här inte .. massa benigt kött från alla slags delar på lammet verkligen. men men detta gick på 38euro med dryck,och tillbehör. grillat är gott men gillade faktiskt inte maten så mycket där ute ... köpte med oss feta,oliver,meloner,jordgubbar,korvar m.m. till boendet och slappnade av på balkongen som tittade mot stranden. jätte mysigt. vi besökte vattenfallen i samos, vägen var jätte mysig med 4hjuling och man upplevde en hel del på vägarna ... då menar jag utsikter... gud vad fint. alla klippor.stränder,byar och bergen m.m. har åkt runt hela ön från ena änden till den andra *nästan haha vi besökte även psilli amos beach. vi stannade inte där i 10minuter ens. var för turistigt. o massa barn familjer m.m. - nej tack. älskar barn jätte mycket men vi var ute efter det lugna tror det gick åt runt 8000kr för mat,moppe och bensin,hyra av solstolar vid stranden(3euro per person),och lite shopping för runt 1000kr totalt för 2 pers. köpte med mig samos egna olivolja,tvål och honung,samt lite kryddor, köpte x3 av allt och gav bort det till nära och kära inslaget i celofan hoppas ni som varit där haft en underbar tid. |
|
|