Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-06-03, 20:48
JuSeLo JuSeLo är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008
Standard Vad innebär en generalstrejk i praktiken?

Hej!

Vi har hört och läst att det är utlyst en generalstrejk i Grekland den 15 juni och just den dagen skulle vi landa i Aten kl 12.45 och ta båten från Piraeus till Amorgos kl 17.30...

Är det någon som har erfarenhet av vad en grekisk generalstrejk brukar innebära i praktiken; ligger all kommunikation nere och ligger den nere hela dygnet (och kanske även del av angränsande dygn) eller är det bara under delar av dygnet? Finns det någon oficiell sajt där man kan följa vad som kommer att gälla för olika kommunikationsslag?

Många frågor på en gång och vi förstår att det mot bakgrund av det krisläge som råder i Grekland kanske inte är så relevant att jämföra med hur det brukar vara men vi funderar på om vi kanske behöver planera om och tidigare- eller senarelägga vår tripp ett par dagar

Supertacksamma för svar från er som vet mer!

Hälsningar,
Krister
Svara med citat
Gammal 2011-06-03, 21:33
kize kize är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Vad innebär en generalstrejk i praktiken?

Har just varit inne på svenska ambassadens hemsida och läst att det är en 24 timmars generalstrejk. Den berör både flyg och båtar. Du kan läsa mer på http://www.swedenabroad.com/News____...slaveid=118136

Kicki
Svara med citat
Gammal 2011-06-03, 21:57
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

De pågår hela dygnet, alltså från 00-24 den dag strejken är.

// Helén
Svara med citat
Gammal 2011-06-03, 22:13
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Oj du... Är strejken officiellt utlyst? I så fall har du riktiga problem!!!

Är flygledarna med är det inte ens säkert du kommer iväg från Sverige! Då vägrar de ta ner plan i Athen... Är inte landningen klarerad får ni inte lyfta... Så noga är det! Jag har suttit 12 timmar på Arlanda en gång och väntat på att de skulle få tummarna loss... Och hur kul är det?

Om ni nu skulle komma ner. Då går inga bussar eller tåg till Pireus! Ni kanske kan få en Taxi när ni väntat i kö en timme... Och även om båtarna går, vilket de gör ibland även under genaralstrejk, så lär ni bli hindrade från att gå ombord av strejkvakter på kajen... Igen: Hur kul är det... Se till att ta blodtrycksmedicinen...

Om ni kan. Åk ner dagen innan eller två dagar efter... Annars riskerar ni att få ett H-e...

När Grekerna strejkar, strejkar de... Då står allt stilla. Att det drabbar en av deras viktigaste inkomstkällor, dvs turismen, skiter de högtidligt i...

Planera om, om ni kan...

Peter
Svara med citat
Gammal 2011-06-03, 22:33
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Ja det blir nog lite synd om er. Kommer ni ens iväg den 15:e så är risken att ni fastnar i Grekland ett dygn innan avfärd mot ön ni tänkt er....men kommer ni till Grekland så är ni ju aldrig fel...Hade ni åkt med charter hade det nog varit annorlunda för viss charter till vissa flygplatser var undantagna förra året då vi skulle åka. Varför vet jag inte. Det ÄR vanskligt att åka till Grekland!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-06-03, 22:55
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland

Strejken den 15e juni är utlyst och gäller bla ALLA privata arbetsplatser..den 21 Juni ALLA statliga arbetsplatser. Den 9 juni skall det oxå vara 24 tim strejk...sen är det strejk i morgon...och det lär fortsätta...suck!

Camilla
Svara med citat
Gammal 2011-06-04, 07:55
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe Visa inlägg
den 21 Juni ALLA statliga arbetsplatser.
Var har du läst det? Jag hittar bara info om den 15:e juni. Strejk på statliga arbetsplatser, lär väl betyda totalstopp i flygtrafiken.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2011-06-04, 10:09
Admirala Admirala är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Var har du läst det? Jag hittar bara info om den 15:e juni. Strejk på statliga arbetsplatser, lär väl betyda totalstopp i flygtrafiken.

/Netwolf
Sjekk her for info om kommende streiker:
http://www.xpatathens.com/news/22183

Also ADEDY (Public sector union) planning a 24hr strike for June 21 While GSEE is predicting their 24hr strike on June 15. Watch this space as General Strikes tend to pick up momentum (and participants) closer to the date.
Svara med citat
Gammal 2011-06-03, 22:55

Ok, med tanke på vad som står på svenska ambassadens hemsida och det ni skriver så är det lika bra att börja planera om resan.

Såg på ambassadens hemsida att det är utlyst två generalstrejker, utöver onsdagen den 15/6 även onsdagen den 8/6 (det står onsdagen den 9/6 på deras hemsida så det kan iofs även innebära att de menar torsdagen den 9/6). Två generalstrejker med bara en veckas mellanrum - är det normalt eller ett tecken på det execptionella läge som råder i Grekland nu? Mao, finns det anledning att tro att det kan komma att aviseras ytterligare generalstrejker inom kort och som då även skulle kunna påverka kommunikationen i såväl slutet av juni (då vi själva skall förska ta oss hem) som resten av sommaren - eller är de taktiska nog och avstår fler strejker för att få in merparten av sommarens turistinkomster??

/Krister
Svara med citat
Gammal 2011-06-03, 23:09
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

De lär nog tyvärr strejka på, förra året strejkade de var 14:e dag i slutet juni och i juli, lite olika stor utbredning vid de olika tillfällena. Jag vet att vi klarade oss precis med någon dags marginal både på nerresan och hem.
En av anledningarna till att vi inte åker i år är riskerna för strejker
// Helén
Svara med citat
Gammal 2011-06-03, 23:23
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

När vi åkte till Egina för jag tror det var 11 år sedan var det strejk. Vi kom iväg med flyg från Göteborg med mellanlandning på Mykonos med Apollo. Vi hade blivit informerade om att all transport inkl. buss, båt och taxi bara var att glömma. Men väl i Athen sa personalen på plats "Money byus everything". Efter någon timmas väntan på flygplatsen kom det en buss som tog oss till en mindre hamn och där en mindre färja som tog oss till Egina. Vi gick iland i Agia Marina istället för i Egina stad men där stod en taxi och väntade på oss.

Vi hade säkert tur hoppas du har det också!
Svara med citat
Gammal 2011-06-03, 23:11

Såg ditt inlägg först nu Camilla - det låter som att strejkerna duggar tätt och då är ju såklart risken stor att man fastnar i en även om man bokar om till nya datum och risken är ju även att det påverkar hemresan...

Så himla trist att behöva fundera på detta nu när det nästan var dags för avfärd!! Hade bara jag och min fru åkt på egen hand kunde man ju levt med osäkerheten och även kunnat njuta av några extra dagar på en grekisk ö men nu åker vi med våra tre barn och vi behöver vara hemma på utsatt tid för att barnen inte skall missa läger och språkresa.

Vi får sova på saken och se hur vi skall göra.

/Krister
Svara med citat
Gammal 2011-06-03, 23:13
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Eftersom det verkar som en stor folklig och facklig oppinion inte stöder de privatiseringsförslag som finns lär strejkerna fortsätta ett bra tag till. Regeringen måste nu ta till med hårdhandskarna och får de inte oppositionen med sig blir det väl nyval eller vad händer?

Helt uppenbart får några andra stå för fiolerna. Hur ledande politiker ska få gehör för detta i sina hemländer fullt ut är en gåta för mig? Tänk om Portugal, Spanien och Irland gör likdant då är unionen ett fiasko.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-06-04, 00:30
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Eftersom det verkar som en stor folklig och facklig oppinion inte stöder de privatiseringsförslag...
Lite kort bara eftersom detta är utanför tråden. Det är inte förslag. Det var ett krav från EU för att Grekland skulle få lånen. Det handlar om att minska statens lönekostnader... Och Grekland har inte ens påbörjat processen att sälja ut de delar de lovat...

Citat:
...då är unionen ett fiasko.
PIIGS-länderna riskerar att sätta hela unionen på spel ja. Och då finns det ju en risk att det blir ett fiasko... Och det tycker jag i så fall skulle vara väldigt tråkigt. Jag vet inte var du står i frågan, men jag är klart för EU-tanken. Och det smärtar mig att Grekland var det första landet som dök. Och som dessutom fuskat och ljugit inför EU som de gjort...

Peter
Svara med citat
Gammal 2011-06-04, 08:49
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Lite kort bara eftersom detta är utanför tråden. Det är inte förslag. Det var ett krav från EU för att Grekland skulle få lånen. Det handlar om att minska statens lönekostnader... Och Grekland har inte ens påbörjat processen att sälja ut de delar de lovat...

PIIGS-länderna riskerar att sätta hela unionen på spel ja. Och då finns det ju en risk att det blir ett fiasko... Och det tycker jag i så fall skulle vara väldigt tråkigt. Jag vet inte var du står i frågan, men jag är klart för EU-tanken. Och det smärtar mig att Grekland var det första landet som dök. Och som dessutom fuskat och ljugit inför EU som de gjort...

Peter
Jag skrev lite slarvigt visst vet jag att det är ett krav men jag förstår inte hur det ska gå till. Visst är jag för unionen. Har pendlat lite i min inställning genom åren till vissa frågor men gillar idén och tror trots allt att det stärker Europa. Fri rörlighet och möjlighet att arbeta var man vill i Europa ser jag som ett stort plus.

När jag ser hur grekerna gör med sina strejker förstår jag inte alls hur de tänker och de alternativa rörelser som de pratar om nu kan inte leda något land. Jag utgår från att många måste vara väldigt mycket mera okunniga än vad vi tror och otroligt bristfälligt insatta i de villkor som gäller för ekonomin.

Hur regeringen ska få folk att vilja betala skatt och då pratar jag om alla samhällsklasser, känna solidaritet med det gemensamma, få stopp på korruption och mutor som finns överallt, effektivisera myndigheterna etc känns helt obegripligt tyvärr.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-06-04, 09:00
rvhs avatar
rvh rvh är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Av någon anledning har jag velat och velat och funderat lite till om jag skulle köpa färjebiljetterna på nätet i förväg eller vänta tills vi var framme i Piraeus. Den här tråden fick mig att köpa via nätet igår kväll. Jag spekulerar då i att en strejk i värsta fall skulle kunna fylla färjorna dagen/dagarna efter. Av någon anledning är resfebern och reseångesten större i år med tanke på problemen där nere. Nåja, det gäller att koppla bort det man inte kan göra något åt antar jag.
Svara med citat
Gammal 2011-06-04, 20:07
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Jag utgår från att många måste vara väldigt mycket mera okunniga än vad vi tror och otroligt bristfälligt insatta i de villkor som gäller för ekonomin.
Precis min tanke också. Som jag sagt tidigare: Papandreou har en gigantisk pedagogisk uppgift framför sig att förklara för Grekerna varför hela samhället, hela stukturen, måste ändras. Och även den mentala inställningen till att betala skatt mm...

Citat:
...känns helt obegripligt tyvärr.
Håller fullkomligt med dig. Hur de ska lyckas svänga den här skutan fattar jag inte...

Citat:
Ursprungligen postat av rvh Visa inlägg
Den här tråden fick mig att köpa via nätet igår kväll.
Det kan nog vara rätt taktik just nu...

Citat:
Jag spekulerar då i att en strejk i värsta fall skulle kunna fylla färjorna dagen/dagarna efter.
Det kan ju finnas viss risk för det pga ett uppdämt behov...! Så det var nog rätt beslut. Kalo Taxidi.

Peter
Svara med citat
Gammal 2011-06-04, 20:59
Lissi Lissi är inte uppkopplad

Tur att man inte ska till Grekland igen förrän 18 september som är en söndag...Då är nog generalstrejk inte optimalt hoppas jag

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-06-05, 08:35
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

I all den oro som vi resenärer känner för strejker och problem med vår komfort får vi inte glömma bort att det finns många,många greker som absolut inte ställer upp på dessa strejker. Som ex kan vi tänka på dem som bor och verkar på alla de öar som helt beroende av transportsystemen. Behöver du sjukhusvård och inget sjukhus finns på den ö Du är på så är situationen jättesvår. Jag har under årens lopp hört många förtvivlade logiuthyrare som förlorat stora delar av sin största inkomstkälla pga strejker i storstäderna, i första hand då Aten. Många förtvivlade Tavernägare står med tomma bord och ser sina livsverk försvinna.
I bland undrar jag om de byråkrater som finns i beslutande befattningar både inom strejkledningar och myndigheter tänker längre än till sig själva.
Trots detta reser jag ner även i år "and cross my fingers"
Svara med citat
Gammal 2011-06-05, 09:27
anderz anderz är inte uppkopplad

Förra året drabbades jag och tusental andra av en "generalstrejk" båtarna började gå kl 24.00. den dagen blev verkligen lång kom fram till Paros kl 05.30. sedan väntan på att färjan över till Antiparos skulle komma igång. När det var dax att flyga hem strejkade flygledarna 4 timmar - pga strejkerna blev det ett antal hundralappar dyrare... Snacket gick i Piareus att det var en "liten" militant fackförening som organisera hamnarbetarna..Årets resa kommer ske den 23 juni har tänkt att ta bussen upp till Ag Konstantinos sedan över till Skiathos - planera något [IMG] idag verkar vara omöjligt.. hade bilder jag vet inte hur man lägger upp den
Anders/
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:45.