Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-06-05, 10:56
Danem Danem är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2011
Standard Kalives beach 10/6! Hyra bil?

Hej!

På fredag åker vi till Kalives och hotellet Kalives beach! Tredje gången jag (Emma) åker till Kreta, första gången för min sambo. I Kalives har jag aldrig varit tidigare så det ska bli spännande! Jag har läst lite på forumet om andra besökares upplevelser i Kalives och det verkar ju mycket lovande, om det är någon som vill tillföra något mer så blir vi bara glada! Restaurangtips är alltid kul

Vi funderar på att hyra bil, kan man göra det i Kalives och är det i så fall någon som har erfarenhet av det?

Allt gott!
/Emma och Daniel
Svara med citat
Gammal 2011-06-08, 00:48
Ann_Lee Ann_Lee är inte uppkopplad

Standard Re: Kalives beach 10/6! Hyra bil?

Åh, vad härligt! Vi kom hem från Kalives för 10 dagar sedan och är störtförälskade - en lugn liten by med härligt lunk och mycket manana-manana. Inte alls exploaterat, som jag tyvärr måste tycka att vissa andra ställen på Kreta har blivit. Här finns mycket greker, grekiska specialiteter på menyn, få barer, inga fotbollshuliganer men mycket kretensisk känsla! Passar perfekt för par och barnfamiljer. Vi bodde också på Kalives Beach Hotel. Hotellet är helt ok förutom att aircondition inte fungerade överhuvudtaget på rummen! Frukosten är ok men skippa middagarna! Vi åt lunch i hotellets snackbar några gånger. Club sandwichen och mackorna i övrigt rekommenderas, däremot inte moussakan och liknande (uppvärmda i mikro)

Vi testade följande restauranger längs strandpromenaden, som jag kan rekommendera:

Icarus - Genuin grekisk mat, allt lagat från grunden, inga halvfabrikat. Deras ostbollar (cheese balls) är ett måste. Likaså rekommenderar jag rödbetorna med vitlöksdippen. Jag åt en lamm youvetsi, som smälte i munnen och stifadon var supermör den också!

Il forno - Underbara vedugnsbakade pizzor och härlig personal!

En bar som hette något med Mare/Mer el likn - Vi köpte glass där... underbara kreationer men lite dyrt.

Inne i lilla centrum testade vi köttrestaurangen Mythos! Ni måste måste bara gå till Mythos! Utifrån ser det inte mycket för i världen men familjen ska tydligen äga en av byns slakterier, därav den goda maten! Inte alls nån dyrt heller och stora portioner. Vi var 5 vuxna och 1 barn (barnportion) som åt tzatziki och bröd till förrätt, och rejäla varmrätter till sammanlagt 53 euro!

Även ett souvlaki-ställe nästan mittemot Mythos hann vi testa. Perfekt, billig snabbmatsrestaurang att äta lunchen på.

Bil hyrde vi inte men Apollo-ledaren meddelade att samtliga hyrbilsföretag i Kalives ska vara ok. Apollo har även Sixt, som är deras egen samarbetspartner och leverar bilen direkt till hotellet.

Fråga gärna om du undrar över något mer!

Önskar en underbar resa till Kalives! Jag längtar redan tillbaks!
Svara med citat
Gammal 2011-06-09, 23:49
Danem Danem är inte uppkopplad

Standard Sv: Kalives beach 10/6! Hyra bil?

Åh vad kul med ett svar, roligt att läsa att du var så nöjd med resan till Kalives och tack för restaurangtipsen, dom tar vi med oss! Ostbollarna lät ju som något helt i min smak Vi ska åka hemifrån om ca fyra timmar så nu är vi snart på väg. Vi är väldigt förväntansfulla! Jag skickar kanske en hälsning från Kalives, annars skriver jag när vi är hemma igen och berättar om hur vi hade det! Tjohoo!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:45.