Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-06-10, 15:14
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Aitours luras...

Vi åkte med Aitours till Kefalonia förra året och när avresan närmade sig, så fick vi ett mail om att vi kunde gå och beställa taxfree via nätet. Och det tycker jag om att göra! Resan börjar redan då...

Men det gick inte - att beställa till utresan. Varför? Fick aldrig någon ordentlig förklaring... lite trist, men OK...

Då skulle jag boka en resa i höstas och ringde upp Airtours, en av mina frågor var just "Varför får man inte köpa taxfree på utresan?"

Försäljaren hade hört talas om problem, men försäkrade att dessa problem nu var avklarade. Vi bokade - såklart inte pga taxfree, men jag ville vara säker. Annars hade man kunnat boka med Apollo, tex, samma ort, hotellet brevid.

Nu är det åter dags att handla taxfree inför årets resa. Men det går inte! Jag har kontaktat Airtours och frågat först snällt, sedan lite med krävande - varför säger de en sak och sedan bara säger "Beklagar att du fick fel information". men ingen förklaring... varför är detta så hemligt att man inte informerar om det?

Varför säger man att man kan få handla när man inte får det? Varför informerar man inte om detta när man bokar? Varför står det ingenstans och varför får man inte vettiga svar när man frågar efteråt?

Där jag kommer ifrån kallar man sådant här för att luras, att locka med falsk marknadsföring... Och det tycker inte jag om!

Inte är detta hela världen och jag klarar mig utan taxfree, men frågan är bara varför man luras, det är inte juste och rakryggat. Irriterande. Säg som det är istället, så vet man!
Svara med citat
Gammal 2011-06-10, 19:05
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Aitours luras...

Du kan nog beställa "Taxfree" för HEMresan på nätet. Eller i alla fall på planet ner. Sedan finns det vissa tullbestämmelser både i Sverige och Grekland som gör att du inte får beställa på NERresan. Du får tex inte föra in cigaretter i Grekland hur som helst. Det är ett skydd för deras egen försäljning. Om det stämmer som jag hört...

Men visst kunde researrangörerna vara tydligare med det...

Peter
Svara med citat
Gammal 2011-06-10, 22:10

Jo, jag vet att jag kan beställa för hemresan. Och det där med cigaretterna vet jag också, fast jag inte röker. Jag visste bara inte att Airtours representanter säger en sak med glad och trevlig röst men sedan blir väldigt fåordiga och korta i tonen när man vill veta orsaken till felaktig information...
Svara med citat
Gammal 2011-06-10, 22:21
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Man får beställa allt utom cigaretter på de flesta bolag till nerresan men med SAS fick vi inte beställa alkohol Fattar inte varför det är olika bestämmelser mellan bolagen? Är det SAS ni flyger med?

Malin
Svara med citat
Gammal 2011-06-10, 22:28

Jo, Airtours anlitar SAS. Och vi får inte beställa något alls.

Det är så retligt när de säger att man får, eftersom "De hade kontrollerat detta och det var inga problem med det längre".

Det är som Solresor som sa att hotellet hade A/C - jo, mellan klockan 19 och 23. Hurra! Hela resesällskapet reste ragg och det blev ett herrans liv...

Jag vill inte bli lurad, men det går bra att säga att "si och så är det, tar du det" och så gör jag ett aktivt val.
Svara med citat
Gammal 2011-06-10, 22:32

Men Camilla, om man åker med Ving eller Apollo - då får man handla! Åt båda hållen... så hur förklarar man det? (Vi åkte med Ving senast i september 2010 och det gick väldigt bra att handla)
Svara med citat
Gammal 2011-06-10, 23:40
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Jag handlar alltid alkohol på planet ner med både Novair och Tui! Man får däremot inte sin kasse förrän man landat på Grekisk mark. Men Gita vad konstigt att du inte får handla alls...när jag åkte med SAS i april till Kreta kunde jag köpa typ solkrämer och sånt

Malin
Svara med citat
Gammal 2011-06-10, 23:57
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Hejsan

Vi har faktiskt också råkat ut för detta en gång - anledningen var platsbrist på planet - det fanns helt enkelt inte plats för maten som skulle serveras, taxfree för utresa samt hemresa. Därför fick man bara beställa till hemresan.

När det gäller inköp av starkare dryck på flygplatsen brukar detta vara möjligt även om man reser inom EU - vi har handlat och då har det varit ett litet begränsat sortiment man fått handla ur - brukar stå en skylt som visar detta.

//Maggan
Svara med citat
Gammal 2011-06-11, 00:01
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Flög med Airtours-SAS-till Parga för 14 dagar sen. När jag frågade varför det inte gick att beställa alkohol till nedresan fick jag till svar att det var EU-regler. Men det är inga problem när man flyger med Novair och Tui. Märkligt!
Svara med citat
Gammal 2011-06-11, 01:05
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Men Camilla, om man åker med Ving eller Apollo - då får man handla! Åt båda hållen... så hur förklarar man det? (Vi åkte med Ving senast i september 2010 och det gick väldigt bra att handla)

Helt enkelt kringår man regeln genom att lämna ut varor när du Kliver av planet...alltså på marken i annat EU land......eller i luften! Jag vet det är en djungel...

Camilla
Svara med citat
Gammal 2011-06-11, 01:08
Frappes avatar

[QUOTE=Gita;242435]Jo, Airtours anlitar SAS. Och vi får inte beställa något alls.

Det är så retligt när de säger att man får, eftersom "De hade kontrollerat detta och det var inga problem med det längre".

Fast ¨går du in på SAS hemsida och under charter och taxfree kan du välja Airtours och skriva in dina uppgifter och beställa?

Camilla
Svara med citat
Gammal 2011-06-11, 09:20
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Vi reste med Airtours förra sommaren, och åkte i ett Novairplan. Det var inga problem med att beställa sprit både för ner- och hemresan ett bra tag i förväg.

Karin
som åker reguljärt den här gången
Svara med citat
Gammal 2011-06-11, 09:37
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Hej Gita!

Jag har rest med Airtours ett antal gånger, och till skillnad från tidigare år så kan man i år beställa ALLT utom alkohol (och cigaretter naturligtvis). Jag kollade precis nu.
Men man ska nog inte anklaga Airtours för detta, utan SAS. När Airtours anlitat andra flygbolag så har man ju kunnat förbeställa alkohol på utresan.
Första gången jag stötte på detta fenomen så ringde jag direkt till Inflight Service, alltså bolaget som SAS anlitar för taxfree-servicen. De svarade då att det var SAS som bestämt detta. Jag frågade varför jag inte kunde få beställa en solkräm ens... Då jag behöver den i Grekland (och inte i regniga Sverige). Där fick jag inget riktigt svar.

Hursomhelst så kan man alltså beställa allt utom Alkohol & tobak på nerresan, så det är faktiskt ett stort fall framåt ....
Drickat får man väl handla på plats ...

//Conny
Svara med citat
Gammal 2011-06-11, 12:19

Ringde upp Airtours och hamnande hos en kvinna på huvudkontoret som beklagade att jag hade fått felaktig information.

Orsaken är avtal, och EU-regler. Airtours, när de har förhandlat med flygbolagen, har inte fått denna rätt att erbjuda sina resenärer möjlighet att handla på nedresa. Hon själv spekulerade på att Airtours är så pass små, de kanske inte har fått lika bra avtal som de stora jättarna. Självklart skulle de vilja erbjuda detta, om de fick. Men man delger ju inte detaljer i andra bolagens avtal när man förhandlar.

De stora jättarna däremot - tydligen - har förhandlat till sig denna rätt och dessutom kringgår de EU-reglerna genom att lämna ut varorna när man kliver av planet.

Så då vet vi. Alltid trevligt att veta fakta.
Svara med citat
Gammal 2011-06-12, 18:36
Nossnahojs avatar
Nossnahoj Nossnahoj är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2010

Jag tror inte att det har med Airtours att göra utan det är SAS som har de här bestämmelserna. Jag reste med Apollo förra veckan till Thassos med SAS och fick inte heller beställa alkohol på utresan. Vi reser med lite olika bolag varje gång och det är endast när vi flyger med SAS som det är så här oavsett resebolag.
/Lotta
Svara med citat
Gammal 2011-06-13, 08:44
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Ursprungligen postat av C@nny Visa inlägg
Hej Gita!

Jag har rest med Airtours ett antal gånger, och till skillnad från tidigare år så kan man i år beställa ALLT utom alkohol (och cigaretter naturligtvis). Jag kollade precis nu.
Hursomhelst så kan man alltså beställa allt utom Alkohol & tobak på nerresan, så det är faktiskt ett stort fall framåt ....
Drickat får man väl handla på plats ...

//Conny
Hej!
Som jag skrev här ovan så går det alldeles utmärkt att handla Solkräm, parfym, godis mm,mm ALLT utom alkohol (och tobak).
Jag gick in och kollade så sent som i förrgår och jag reser snart med Airtours/SAS.

//C@nny
Svara med citat
Gammal 2011-06-13, 08:50

Tack Conny! Då kollar jag - litade på andrahandsinfo från svärfar.
Svara med citat
Gammal 2011-06-10, 22:25
Frappes avatar

Man får inte handla alkohol på tex Arlanda eller flygbolagen eller som i detta fall Airtours och detta är av den enkla anledningen...I Sverige har vi som sagt monopol för starka alkoholdrycker. Vilket gör att endast Systembolaget får sälja öl, vin och sprit till oss ( på bestämmda tider..)
Men staten "Sverige" ger ett undantag från detta monopol till vad man kallar exportbutiker (taxfreebutiker). Dessa får då sälja obeskattad alkohol till flygpassagerare som reser till länder utanför EU. Men när vi reser inom inom EU är det inte möjligt att köpa alkohol i svenska taxfreebutiker. Men det är inget problem om man beställer och således får sina saker på hemresan....

Vad gäller cigaretter är EU regel samma för alla länder att man får föra in 800 st.

Men som du skriver Gita är det dåligt utav Airtours att inte ha rätt information.

Camilla
Svara med citat
Gammal 2011-06-12, 19:50
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Oj vad jobbigt. Har man inga större bekymmer än ransonen alkhol på nedresan då skall man vara mycket lycklig. Res och njut istället, vill Du/Ni ha alkohol i Grekland finns det att köpa i butikerna så gott som överallt.
Svara med citat
Gammal 2011-06-12, 20:53

Lotta, det har inte med SAS att göra, utan med alla de bolag som Airtous anlitar, sa kvinnan på Airtous, de anlitar också Novair. De har inte lyckats att få till försälning på utresan varken med SAS eller Novair, just antagligen pga att de är så små.

Och Rune, jag tycker du är spydig - jag har ingenstans skrivit att jag med taxfree menar alkohol. Jag hade gärna handlat solkräm på min nedresa, brukar vara bra priser på det. Och du vet inget om mitt liv och mina bekuymmer, eller hur?

Jag menar bara att man inte skall säga ett när man köper en resa och sen inte hålla det när det är dags för avresa. Solresor gjorde likadant, lovade A/C men de höll inte sitt ord på plats, det gillade jag heller inte.

Säg som det är istället, luras inte.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:29.