Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-06-16, 22:33
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Patrick Leigh Fermor

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Mitt stora krigshistoriska intresse delas nu dessvärre icke av Hustrun. Jag nödgas därav i skydd av diverse förevändningar smyga mig iväg att beskåda krigshistoriska platser.

Arne

Arne jag hoppas att du ursäktar att jag använder din fina bild från platsen där generalen Kreipe kidnappades.
En av männen bakom planen och även deltagande i själva kidnappningen
Sir Patrick Leigh Fermor har avlidit, en av de stora hjältarna på Kreta under andra världskriget.

Se nedanstående länk och kolla även in klippet från när flera av männen inklusive Kreipe träffas många år senare.

http://patrickleighfermor.wordpress....ht-greek-life/

Läs gärna boken Ill met by moonlight som beskriver hela händelsen, som även filmatiserats med bl a Dirk Bogarde i en av rollerna.

lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
Gammal 2011-06-17, 06:18
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Patrick Leigh Fermor

Citat:
En av männen bakom planen och även deltagande i själva kidnappningen
Sir Patrick Leigh Fermor har avlidit, en av de stora hjältarna på Kreta under andra världskriget.
När?
Svara med citat
Gammal 2011-06-17, 07:11
Kritsabo Kritsabo är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
När?

Nu får du ge dig, maken till teknikfientlig, gåsgamar är inte allt .
Googla och lär. Han smällde av den 10 juni.
http://patrickleighfermor.wordpress....-10-june-2011/

Sorry, missade Lars länk men det gjorde tydligen även du
Svara med citat
Gammal 2011-06-17, 10:06
larss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kritsabo Visa inlägg

. Han smällde av den 10 juni.
Orden "smällde av" tycker jag inte passar i det här sammanhanget.
Lite mer vördnad och respekt kanske.
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
Gammal 2011-06-17, 11:48
Kritsabo Kritsabo är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Sorry, jag fastnade vid att han var militär.
Svara med citat
Gammal 2011-06-17, 17:21
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Jeg var faktisk ikke klar over at Leigh Fermor var i live helt fram til nå.

Jeg skal finne fram hans bok om Mani og lese den om igjen, tror jeg. Selv om den ble utgitt på 1950-tallet (?), er den interessant og morsom fortsatt, og burde være obligatorisk for alle som tenker på en tur til dette området. Området er forresten ett av de mest spennende jeg har besøkt i Hellas, og en tur forbi huset til Leigh Fermor utenfor Kardamili er et must hvis man er på de kanter.

Siden hans militære karriere ble nevnt her, synes jeg det er på sin plass å presisere at han ikke bare var soldat, men også ble regnet som den fremste britiske forfatter av reiseskildringer fra ulike deler av verden, romanforfatter, og generelt en meget intellektuell og lærd mann.

Senast redigerad av JohnS den 2011-06-17 klockan 17:27.
Svara med citat
Gammal 2011-06-17, 18:30
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Spennende opplysninger, JohnS, til inspirasjon . Måtte jo google litt etter å ha lest innlegget ditt. Kom over en artikkel i The Telegrapf, skrevet like etter Leigh Fermor døde. Han må ha vært en fargerik person og forfatter, verd å lese noe av.

http://www.telegraph.co.uk/culture/b...ho-walked.html
Svara med citat
Gammal 2011-06-17, 20:53
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Ja herre...vilken magnifik levnadshistoria. Jag ska nog ta och beställa hans böcker. Vet någon om den där tredje delen kommer ut?
Svara med citat
Gammal 2011-06-17, 21:45
xenoss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av HenricG Visa inlägg
Ja herre...vilken magnifik levnadshistoria. Jag ska nog ta och beställa hans böcker. Vet någon om den där tredje delen kommer ut?
Jag har i flera leta på nätet efter böcker, på svenska, av P. L. Fermor, utan resultat. På engelska finns de i i relativ nyutgåva.
Jag är beredd att överskrida de flesta gränser för att komma över en eller flera av hans böcker.
Under tiden kan ni läsa "The cretan runner" av George Psychoundakis, PLF finns med där också. Boken finns på definitivt på Kreta. Dessa två jobbade ihop under ett par år kring Vita Bergen och terrade tyskarna.
Nå, nå, om någon har en bok av P.L.F. skicka mig genast ett hemligt meddelande! Vi kan ses i Asi Gonia.
Svara med citat
Gammal 2011-06-17, 22:19
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Hvis jeg ikke tar helt feil, var det Leigh Fermor som oversatte Georgos Psychondakis' egen bok til engelsk. (The Cretan Runner). Dette er en bok som absolutt er leseverdig.

Jeg tenkte å besøke Psychondakis' grav i Asi Gonia i fjor høst, på en tur fra Chania til Sfakia, men var usikker på om veien over til Asi Gonia var egnet for en liten bil, så jeg spurte Michalis i baren på hotel Nontas. Han visste ikke, men pekte på en stamgjest i baren, en eldre herre med gjeterstav som var innom hver kveld, sammen med sin datter, og fortalte at de var fra området der. Han ropte over bassenget til dem, og jeg hørte Asi Gonia og Psychondakis, resten skjønte jeg ikke. Svaret kom, og Michalis fikk et litt merkelig uttrykk i ansiktet. "Psychondakis var hans fetter (kusin)" sa han nesten vantro. Jeg tror han funderte like mye som jeg over hvilke odds det var for at i en bar med 40 skandinaviske turister skulle jeg spørre ved midnatt etter en gresk krigshelt, og oppdage at hans kusin satt der med gjeterstav og røkte filtersigaretter, 88 år gammel. Jeg må si jeg frøs litt på ryggen. Det ble et sterkt møte, selv om han ikke kunne et ord engelsk. (Og hvis det var litt off-topic, ber jeg om unnskyldning)

Senast redigerad av JohnS den 2011-06-17 klockan 22:42.
Svara med citat
Gammal 2011-06-17, 23:12
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Det var tråkigt att höra att PLF gått ur tiden. En sannare hjälte är svårt att finna. Jag har läst en del av historierna från WW2 och Kreta. Jag upplevde själv en bit hsitoria på stranden i Rodakino. Där finner jag en bucklig patronhylsa, som är märkt "Luger". Jag rös, när jag tänkte på att det kunde härröra sig från när PLF lämnade Kreta och kulorna ven kring öronen. Who knows?

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2011-06-17, 23:39
larss avatar

John S vägen till Asi Gonia är numera asfalterad och går fint att köra.
Visst översatte PLF Georgos Psychondakis bok "The Cretan Runner"
Jag har träffat GP 2gånger i hans hem ovanför Souda.
En fantastisk person, som berättade i timmar i sträck om händelser från kriget. Ett av de värsta problemen var den dåliga utrustningen de hade framför allt skodon.
Alla som evakuerades från ön fick lämna kvar sina skodon och annan utrustning.
Han lovordade PLF som en äkta kretensare och som John S skriver var PLF mycket mer än militär, en fantastisk författare och äventyrare.
Sista gången jag träffade GP var ett par år innan han avled. Då förärades jag The Cretan Runner på originalspråk liksom Odyssevs på kretensiska också ett verk av GP.

HenricG kolla in adlibris, där hittar du nästan alla böcker av PLF åtminstone på engelska.

lars
Kriti stin kardia mou

Senast redigerad av lars den 2011-06-17 klockan 23:46.
Svara med citat
Gammal 2011-06-18, 07:09
xenoss avatar

Citat:
Og hvis det var litt off-topic, ber jeg om unnskyldning
Denna "urspårning" är en bekräftelse på att man aldrig ska hålla sig till "saken". Det blir liksom enkelspårigt. Tack för de raderna!

Själv har jag bara varit i Asi Gonia en gång. Mycket trött i handlederna efter nedstigningen från Kallikrates. Visst, asfalterad, men riktigt brant.
Trött var jag, och mycket, mycket medveten om var jag var och vad som föregått.
Svara med citat
Gammal 2011-06-18, 19:08
larss avatar

Nåja så brant är väl inte den vägen, lite kanske men inte så det avskräcker.
Fina vyer bjuds man på och väl framme i Asi Gonia kan man ju ta en paus eller intaga en god lunch.
Väljer man att nå Asi Gonia norr ifrån så är vägen helt normal och innehåller inte så många hårnålar. De här vägarna är heller inte så trafikerade utom när fåren välsignas på Georgosdagen i april, då byn är fullpackad med människor och får och getter.
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:18.