![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Visst är det oroligt med krisen i Grekland, men det gör inte att jag väljer bort min semester på Kreta om en vecka. Det enda som oroar mig är att inte kunna ta ut pengar i bankomaterna. Vad tror ni som bor därnere, skall man ta med kontanter för hela semestern eller ta ut i bankomaterna därnere? Hur säkert är det att använda kort som betalmedel på resturangerna (jag gör det inte så gärna här hemma heller).
//Marie |
|
|||
|
|||
![]()
Någon ??! som varit på Kreta nyligen, har de restauranger som tar betalkort en sån där dosa där man kan betala utan att lämna ifrån sig kortet??
//Marie |
|
||||
|
||||
![]()
Om bankerna kraschar så det inte går att ta ut kontanter, är det inte troligt att det går att handla med korten heller, då de är kopplade till en bank. Och det är sällsynt att kunna betala med kort överhuvudtaget i Grekland. Det är nog trots allt säkrast att ta med så mycket man kan i kontanter, och så passa på att testa bankomaterna så snart du kommer ner. Det lär ju ta ett tag innan krisen gått så långt att kontanterna tar slut, får vi hoppas.
Karin som ifall det värsta skulle hända, ser fram emot en kontantpåfyllning från Sverige i halvtid. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Skulle satsa på kontatnter i dessa tider, fast det har jag alltid gjort
![]() ![]() Riitta ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har aldrig betalat mina tavernabesök med kort. Tror det blir svårt om du äter på mindre familjeägda tavernor. I nuläget skulle jag ta med euro hemifrån och använda safe-box på plats.
Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Jag hade packat med mig madrassen, nej då, det är klart att det går att ordna kontanter.
Skulle det nu bli så galet att bankerna går i kk så är väl det minsta problemet att man sitter utan kontanter. // Helén |
|
|||
|
|||
![]()
Ursäkta en dum fråga men varför skulle det inte gå att ta ut pengar? Om Grekland går i konkurs så kanske man kan ta ut pengar i Bank of Cyprys bankomater. Den banken är väl inte grekisk?
Hälsningar H |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() //IngegerdN |
|
||||
|
||||
![]()
Om vi ska återgå till den verkliga frågan i inlägget, hur hanterar de kort där man kan betala med kort. De gånger (på taverna) jag betalat med kort så har de gått iväg för att dra kortet utan att man ser vad de gör. Däremot så betalade jag med kort på några andra ställen (hotell, biluthyrning) nu senast och då hade de sådana maskiner som krävde både pinkod och underskrift, jag har glömt pinkoden till mitt Mastercard och det kunde jag inte använda så det fick bli Visa-kortet i stället. då jag skulle knappa in pinkoden gick säljaren långt undan för att visa att han inte kunde se pinkoden jag knappade in, kändes tryggt men jag kollade aldrig om det fanns en kamera ovanför maskinen.
Vad man kanske ska tänka på om man är lite osäker är att ha betalkort som i Sverige har olika banktillhörigheter. Vid vissa tillfällen har det inte gått att kommunicera med alla svenska system så de som stått med bara ett kort har inte fått ut pengar. Mvh Janérik |
|
|||
|
|||
![]()
Man får väl ta med halva reskassan i kontanter och betala med kort i de affärer som har kloka kortterminaler, det får man kolla upp innan man handlar. Å så få man ta med både visa och mastercard. Det är ju inte heller säkert att det händer något med bankerna, men man måste ju kolla lite innan utifall att....
/Marie |
|
|||
|
|||
![]()
Jag tror att världen inte går under, inte Grekland heller.
Vi bör slappna av och ha gott om kontanter i fickan. Det räcker bra så. kort om vi vill använda detta vid behov. Nu stöttar vi de människor som bor, där vi är gäster. De behöver oss nu, var generös om möjligt. Skall strax till Paleochora och känner ingen som helst oro för det ena eller andra. Bästa hälsningar från Pollebosse |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() IngegerdN, som åker tillbaka till Kreta om 18 dagar |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
/Göran |
|
||||
|
||||
![]()
Vi ar for tillfallet pa Santorini. Har ar det daligt med pengar i bankomaterna. Vi lyckades hitta en bankomat vid banken som hade pengar. Det har varit tomt i flera dagar. Jag rekommenderar att man tar med sig mer i kontanter an man brukar.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
// Helén |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
// Helén |
|
||||
|
||||
![]()
Avstängda bankomater förekommer väl här hemma också ibland.
Och ibland kan det ju t.ex. stå "endast 500-kronorssedlar". /kimmen |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
// Helén |
![]() |
|
|