|
|
||||
|
||||
Hyra moped på Karpathos?
Någon som har koll på om det finns mopeder på max 50cc till uthyrning i Pigadia?
Får inte och vill inte köra något annat med mitt körkort därav frågan. // Helén |
|
||||
|
||||
Sv: Hyra moped på Karpathos?
Inte för att jag förstår mig på mopeder, men det såg ut och finnas alla möjliga sorter lite varstans, så tror inte det blir problem och hitta
Riitta |
|
||||
|
||||
Citat:
Vet också att jag kör olagligt om motorstyrkan är för hög // Helén |
|
||||
|
||||
Tänk på att man ska ha A-körkort för att hyra moped i Grekland. Finns många diskussioner runt detta här på forumet och på vissa platser är man inte så noggranna men det kan ju bli problem om det händer nånting.
Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
Jodå, tack. Jag har läst och kollat och kollat igen. Det är just därför som jag bara hyr de jag har lov att köra.
Har träffat på uthyrare både på Antiparos och Naxos som har koll på vad våra körkort gäller för. Uthyraren på Naxos hade ett dokument med stämplar hit och dit på engelska som förklarade vad som gällde. (Det såg väldigt äkta ut) Dottern fick hyra på sitt mopedkörkort. Jag känner mig inte ett dugg orolig så länge jag inte hyr en moped med "fel" motorstyrka. Det är ju olovlig körning i Grekland precis som hemma att framföra ett fordon som man inte har körkort för. |
|
||||
|
||||
Citat:
Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
Citat:
Har tyvärr ingen bild på det, men det var en slags uppställning av olika körkortsklasser och vad de står för. Om jag inte missminner mig så har norrmänen inte mopedbehörighet per automatik i bilkörkortet? Stämmer det? Någon som bekräfta eller dementera De som nu tar körkort här hemma får inte AM "på köpet" längre heller. Här krävs också körkort för alla mopeder nu för yngre människor (osäker på när brytdatumet är) Helén - som inte är tillräckligt gammal för att ha fått A ihop med B-behörigheten, men inte så ung att jag inte har AM |
|
||||
|
||||
Citat:
Mvh Janérik - som tydligen är en gammal gubbe då för jag har A-behörighet. |
|
||||
|
||||
Ja, det finns. Jag skulle säga att "alla" har 50cc (utan att ha kollat alla, förstås).
Jag har aldrig haft problem att hyra moppe på mitt B-körkort, varken på Karpathos eller på någon annan ö där jag hyrt. (När jag förnyade körkortet i våras fick jag ett med AM på, tidigare stod det väl bara B och inget annat. På B-körkortet har jag hyrt i flera år, t o m 100cc vid ett tillfälle). Senast redigerad av inkfish den 2011-07-02 klockan 22:45. |
|
||||
|
||||
Citat:
Vi blev nekade på Folegandros hos en uthyrare, kanske hade de inga "små" maskiner? Vi blev hänvisade till grannföretaget och där var det inga problem |
|
||||
|
||||
Senast jag var på Karpathos var för två år sedan, om inget avgörande hänt sedan dess kommer du lätt att kunna hyra på ditt B.
|
|
||||
|
||||
Citat:
// Helén |
|
|||
|
|||
Hyrde 50cc i september 2010 i Pigadia, Karpathos med ett B-körkort, inga problem. Är ett jättebra sätt att ta sig runt ön och hitta alla guldkorn.
Tänk på att i Pigadia har du två st bensinstationer, en i vardera "utfartsända"... |
|
||||
|
||||
Citat:
// Helén |
|
|||
|
|||
Kollade upp vilka vi hyrde av, det var Euromoto som har två st uthyrningsställen, ett i centrala Pigadia en bit från busshållplatserna och en i norra utkanten på vägen mot Aperio, Achata, Othos etc mittemot Konstantinos Palace, blev så för att vi bodde på Diakonis en bit ovan Euromoto men de var bra att ha att göra med.
Två riktiga guldkorns stränder att ta mopeden till är Achata och Apela, missa inte heller ett besök på Pelagos för mat och musik, trevlig resa ! |
|
|||
|
|||
Har hyrt scooter under flera år och kan verkligen rekommendera Motocarpathos. De har bra "cycklar" och bra service. Vid ett tillfälle fick jag haveri med sootern. Efter ett samtal kom de och hämtade mig och scooten. Har ett "ny" öppnat ställe i närheten av Blue Bay och det gammla ligger vägen in mot Pigadia går inte att missa.
http://www.motocarpathos.gr/ Seaside |
|
||||
|
||||
Ni som har varit på Karpathos och hyrt moped, cykel, fyrhjuling och bil. Vad kostar det ungefär efter den artonde augusti? Vad kan ni rekommendera att hyra? Räcker det med en 50cc, eller går det tungt uppför backarna då?
|
|
|||
|
|||
Förra året hyrde vi en 125cc därför att vi är två på scootern och det går lättare att köra uppför backana med 125cc. Hyran var 180 euro för 12 dagar. Är man ensam på moped/scootern så räcker det med 50cc men man kan bli omkörd av diverse "åkdon" dock ej åsnekärra.
På karpathos är det lättkört, inte speciellt mycket trafik och de visar hänsyn. Om du vill åka en annan väg över bergen och slippa byarna så skall du svänga vänster i början av Aperi mot klostret "M Agh. Gerogiou Vasson", asfalt hela vägen lång. Du kommer ut mellan byarna Othos och Pyles. Det är visserligen mycket trevligt att åka igeom byarna men ibland är det kul att testa någon ny väg. Vi kommer ner den 25 augusti så vi kanske ses på vägarna. God tur med många nya upplevelser. Seaside. |
|
||||
|
||||
Ingen av oss har Mc-kort, så vi hyr nu 50cc, åker två på den och än har jag inte behövt hoppa av i någon backe. Vi väger ca 150kg tillsammans och det funkar utmärkt. Puttrar fram i 45-50km/h Vad jag förstått så kör man inte snabbare med bilen förutom på raksträckorna vilka är få
|
|
||||
|
||||
Ett ställe kör man fort på, allafall vissa Raksträckan till flygplatsen är ju rena motorvägen
Riitta |
|
|