|
|
|||
|
|||
Äntligen bestämt mig
Hej.
Efter många om och men, har jag äntligen fått arslet (ursäkta språkvalet) ur vagnen och nu bokat resa till Pythagorion den 27 aug. Var även tvungen betala på en gång eftersom det är så nära till avresan. Åker bara en vecka den här gången, sticker iväg ensam så ekonomin sätter stopp för att stanna längre. Men jag är nöjd ändå, jag kommer mig iväg iaf. Om nu inga strejker eller annat sätter käppar i hjulen förstås. Ska bo på ett Apollohotell som heter Diamonds. Vet ju inte om det är bra eller dåligt men det såg ganska mysigt ut på bilderna och beskrivningen av innergården med apelsinträd lät ju inte helt fel. Har planerat att vandra en del och undrar om nån här vet om man kan utgå från Pythagorion eller om det är bäst att åka till någon annan by och där starta vandringen? Har även tänkt besöka vattenfallet som är beskrivet här, om jag bara hittar dit! Börjar redan planera vad jag ska med mig och ser fram emot att beställa från taxfree-katalogen!! Man är väl inte riktigt klok men planeringen är ju nästan det roligaste. Nu måste jag inventera i sommargarderoben, det är ju "bara" fem veckor kvar, haha. |
|
||||
|
||||
Sv: Äntligen bestämt mig
Vet ingenting om hotellet, men kan intyga att det är inga problem att ha Pythagorio som utgångspunkt för vandringar. Kanske Du någon gång skall ta lokalbussen och börja gå från andra sidan Samos mot P. Vandrade mycket på Samos under 90talet. Lärde mig snabbt att börja vandra i "svinottan" annars blir det för varmt.Ha en skön vandringsresa, glöm inte att njuta av det blå, blå havet.
|
|
||||
|
||||
Det har gått några år sedan vårt enda besök på Samos. Har ingen koll på lämpliga startpunkter för vandringar. Men ett litet tips om ön har jag. Vi hyrde i vanlig ordning moppe för rundturer på ön. Ett tips vi fick av en taverna-servitör var att besöka något som heter Manoletes. Det var ett vackert naturområde på ett skogbeklätt berg. En liten slingrande och vacker väg gick genom skogen uppför berget, och vid toppen fanns en mycket liten by, en liten servering och vacker utsikt. Vet inte om det lämpar sig som vandringsmål, men du kan ju höra dig för om Manoletes.
Trevlig resa. Mats |
|
|||
|
|||
Håller med Masse försök at ta dej till Manolates, det är så vackert där, mysig by och underbar utsikt
Ha en jätte trevlig resa |
|
|||
|
|||
Några tips på vandringsleder på Samos.
1. SAMOS – PROFITIS ILIAS – SAMOS, 5,5 km, höjdskilnad 400 m. 2. KOKKARI – VOURLIOTES – MANOLATES -STAVRINIDES – AG. KONSTANTINOS, 17,5 km, höjdskilnad 600 m. 3. MESOKAMBOS – MYKALI – PSILI AMMOS – PALEOKASTRON – SAMOS, 15,4 km. 4. PANDROSOS – VOURLIOTES - KAMBOS, 18 km, uppåt 700 m höjdskilnad och 1100 m neråt. 5. KARLOVASSI – PALEO KARLOVASSI – KOSMADEO - POTAMI – KARLOVASSI, 21,5 km, höjdskilnad 600 m. Man tar sig enklast med taxi från Pythagorion till startpunkterna. Med bussen måste man först ta sig till Samos Town (Vathi), och byta buss där (hamnar kanske vänta 2-3 timmar). Rekommendera att du köper boken Sunflower Landscapes of Samos där det finns kartor och beskrivning på lederna. Det finns också hiking maps från Samos. Sök i bokhandeln i Pythagorion. |
|
|||
|
|||
Tack för era svar! Blir verkligen nyfiken på den här byn Manolates så den måste jag ju bara besöka. Även vattenfallet ska jag försöka ta mig till, har jag tänkt.
Citat:
Går det inga bussar alls till de olika byarna som nämns här, utan är det alltså tvunget att först åka till Vathi? Varför jag undrar är ju ifall det blir mycket dyrare att åka taxi än om man skulle ta buss? Det är ju iof inget stort problem, det viktiga är ju vandringarna |
|
||||
|
||||
|
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Vi var o. vandrade från Votsalakia mot berget.... det var inte lätt, men naturen var fin. Möttes många andra vandrare också.
|
|
|||
|
|||
Citat:
Citat:
Citat:
|
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi |
|
||||
|
||||
Följdfråga: Finns det några bra vägar/stigar/leder att springa på runt Pythagoron? Kommer bo där de två sista veckorna i augusti och skulle vilja klämma en mil på tidiga mornar, men inte med de stigningar som beskrivs ovan...
|
|
|||
|
|||
Mot Ireon förbi stranden vidare bort måste det ju finnas vägar/stigar att springa på. Där är det inte så stora höjdskillnader om jag minns rätt...sen är det kanske inte en så rolig väg men det är ju en annan sak
Lissi |
|
||||
|
||||
Nej, felskrivet av mig. MANOLATES heter det ju.
Mats |
|
|