|
|
|||
|
|||
Ryanair
Har kollat på billiga flyg med Ryanair. Det är en av mina ungdomar som ska ge sig av i slutet på augusti. Är det någon som har erferenhet av detta bolag? Jag vet att det har skrivits här i forumet om Ryanair tidigare men jag kan inte hitta tråden. Har själv aldrig åkt med dem. Det jag tänker främst på är om det förekommer mycket förseningar, inställda flighter eller annat krångel? Tacksam för lite hjälp!
|
|
||||
|
||||
Sv: Ryanair
Ryanair är ett av de mer punktliga bolagen, och de tillåter hela 10 kg handbagage. Ryanair funkar perfekt så länge allt funkar perfekt, så att säga. Kommer du två minuter försent till incheckningen, är det kört. Har du ett kilo för mycket bagage, blir det ett dyrt tillägg. Checkar du in bagage (förutom handbagage), blir resan genast en hel del dyrare. Du får bara ha ETT handbagage, inte ens en tax free-påse extra.
Men läser ni allt det finstilta, så ska det inte vara något problem. Vi har åkt med Ryanair ett tiotal gånger, och det har alltid funkat. Oftast har vi till och med kommit fram tidigare än tidtabellen. Glöm bara inte att skriva ut boardingkorten hemma innan ni reser. Annars blir det ytterligare en (dyr) avgift om de måste göra det vid incheckningen. |
|
|||
|
|||
håller med. jag har rest med Ryanair mer än 10 ggr och det har fungerat mycket bra. Endast en gång har det varit försenat.
|
|
|||
|
|||
Jag har aldrig flugit med dem men har vänner som gör det många ggr per år och de är supernöjda och som skrevs, så länge allt funkar och man vet förutsättningarna så är det bra och biljetterna blir ofta billiga.
Men läs ALLT finstilt! Vi bokade en gång och behövde avboka pga dödsfall i familjen, men intyg om att vi skulle flugit med dem gick ej att få så vår bank, vars kort vi betalat med och hade inbyggd reseförsäkring med, hjälpte oss ändå då de visste att Ryan Air är omöjliga vid avbokning Själv är jag så "bekväm" av mig att jag hellre betalar mer för biljetten med andra bolag och VET att man blir ombokad vid ev inställt flyg eller får hjälp vid förseningar. Lissi |
|
|||
|
|||
Har aldri flydd med Ryanair, men de ble kåret til verdens verste flyselskap i fjor: http://e24.no/naeringsliv/verdens-10...elskap/3932769
|
|
||||
|
||||
Har en nära bekant som bokat tre resor med bolaget. Två flygningar ställdes in och den tredje tidigarelades en dag med allt krångel det innebär för den som bokat inrikesflyg från norrland till Arlanda. Hon bokar nog inte några fler resor med det här bolaget.
Eva |
|
||||
|
||||
Hon hade tydligen extrem otur. Sånt händer, men allra oftast går det som det ska. De transporterar 7-8 miljoner passagerare per år, så nåt måste de väl göra rätt.
|
|
||||
|
||||
Citat:
/kimmen, -som nu har flugit med Ryanair för första gången, och därför skrivit lite reflektioner i tråden jag länkar till ovan... Senast redigerad av kimmen den 2011-07-29 klockan 11:46. |
|
|||
|
|||
Tack alla för era inlägg! Det verkar som om man måste ha tur dvs inget krångel om man ska tycka att Ryanair är ok. Anledningen till att vi har kikat på Ryanair är att det flyger direkt till destinationen från Sturup. Bekvämt om man bara har drygt en halvtimmes bilfärd dit. Har hittat avgång från Kastrup också med direktflyg med Norveigan. Det är kanske ett säkrare kort? Visserligen kostar det en knapp tusenlapp mer men det kan det kanske vara värt om det skulle krångla. Inte så kul kanske för mitt barn (ungdom) att stå helt själv, utan ressällskap om det skulle strula. Sen kostar det ju mer att ta sig till Kastrup än till Sturup också givetvis...
En sak till som jag reagerade över var när jag igår gjorde en spökbokning med Ryanair. Det gick inte att komma vidare i bokningsprogrammet om man inte klickade i att man ville ha en reseförsäkring. Dock bara 140 kr men ändå! DET var fult tycker jag. Får man dessutom reda på att det är svårt att komma i kontakt med bolaget känns det inte speciellt kul. Hmm får väl se hur vi gör? |
|
||||
|
||||
Jodå, det gör det. Det står i bokstavsordning, så vid "i" kan du läsa "Ingen reseförsäkring önskas."
|
|
|||
|
|||
Tack! Ibland ser man inte skogen för alla träd.
|
|
||||
|
||||
Nä, Ryanair vill så gärna att vi spenderar pengar på dem, så de gör allt för att INTE underlätta för oss.
|
|
|||
|
|||
Citat:
Alla bäckar små... |
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi |
|
||||
|
||||
Ryan är och förblir ett skitbolag! Det räcker med ett besök på hemsidan. Visst hittar man resor till en öde flygplats 14 mil utanför Düsseldorf för 32€ som genast blir 85€ med bagage, visakort å om jag inte hjälper till att putta ut kärran från piren. Nä över min döda kropp att jag kånkar ner till Nyköping... /Lufthansa über alles
|
|
||||
|
||||
Citat:
De har dessutom en förmåga att "slarva bort" barn som håller föräldrar vakna flera dygn. Om något går fel måste man hålla sig konstan á jour med vad som händer ens avkomma .. Per intenet och telefon - så låmg tid det tar att få hem de små liven... //Kikh. I förtid åldrad av lågpris-flygbolag... |
|
|||
|
|||
Har denna helg fått reda av en vän, som känner flera piloter i Ryan Air, att de fått ställa in många flygningar på grund av att piloterna (som är de enda välbetalda av kabinpersonalen) flyr bolaget. De får mycket bättre betalt i Saudiarabien t ex.
Piloterna får inte ens en kopp kaffe av bolaget utan måste antingen betala själv eller ha med sig eget kaffepulver...Hett vatten till pulvret får de än så länge gratis... Min vän har själv flygcertifikat och bor granne med en pilot i Ryan Air så det är inte bara "rykten". Luftfartsverket har hittills sagt nej till ståplatser på flygplanen pga av säkerhetsrisken , men det ÄR Ryan Airs uppriktiga önskan att dessa ska få finnas för att kunna ta fler passagerare på planen. Hua....jag vill ha en vaken pilot när jag flyger som får det kaffe han/hon behöver Lissi - som nog hellre flyger med andra bolag. |
|
|||
|
|||
Nu har det blivit en bokning men inte med Ryanair. Det blev Norveigan stället, dock till ett lite högre pris men det får det vara värt . Avresa från Köpenhamn istället för Sturup men det är ok det också. Jag hoppas att Norveigan är ett lite mer pålitligt bolag så att man kan vara lugn!
|
|
|||
|
|||
Jeg har reist en del til Hellas. Stor sett med Norwegian, men en gang med Ryan. To ganger har jeg opplevd å bli sittende fast i generalstreik ute på en øy, så jeg ikke nådde flyet. En gang med Norwegian, plus den ene gangen jeg skulle fly med Ryan. Norwegian var meget hjelpsomme. Jeg fikk booke om til et annet fly (mot en mindre avgift). Hos Ryan var det annerledes. En frekk person spurte om jeg mente at gresk generalstreik var deres ansvar. Nei, sa jeg, men hva skal jeg gjøre for å komme hjem? Du får vel kjøpe en ny billett på nettet, var svaret jeg fikk. Jeg svarte at jeg satt ute å en øy uten Internett - og fikk til svar: Det er ditt problem.
Jeg behøver vel knapt å legge til at det ikke blir flere reiser med RyanAir for min del. Jeg betaler gjerne noen få kroner ekstra for å bli anstendig behandlet. Vennlig hilsen Stephan |
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
|