![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
I så fall på vilka öar?
Själv dricker jag vatten på flaska och det från tappkranar på Antiparos, Naxos och Karpathos. Andra öar jag besökt har jag inte hittat tappställen så där blir det flaskvatten. |
|
||||
|
||||
![]()
Jag dricker kranvatten på Kreta. Men det blir ju aldrig kallt i kranen så jag tappar upp på flaska och lägger i kylen
![]() Malin |
|
||||
|
||||
![]()
Ja just det, det kommer jag ihåg att jag gör på Kreta också.
|
|
||||
|
||||
![]()
På Rhodos, uppe i stan, så köper jag flaskvatten första gången (för att få tag i en flaska) För att sen dricka kranvattnet. Flaskan fyller jag med kranvatten o kyler i kylskåpet. Första gångerna jag var där så var jag så försiktig med vattnet, första dagen flaskvatten, andra-tredje dagen 50/50 köpevatten-kranvatten, efter det så bara kranvatten. Har märkt att JAG inte behöver vara så försiktig utan kör vatten ur kran direkt. Jag har iofs. en "plåtmage" som klarar det mesta
![]() Irene |
|
|||
|
|||
![]()
....på Karpathos,Pigadia, finns det kommunala vattenkranar lite här och och där jag tar med nån femlitersdunk dricksvatten till matlagning när jag passerar en sån (7/11) med hojen, annars så brygger jag kaffe på kranvattnet....
![]() mvh, Mikke |
|
||||
|
||||
![]()
Jag dricker inte kranvattnet någonstans i Grekland. Inte för att jag tror att jag kan bli sjuk av det, men för att jag inte tycker att det smakar gott. Så det blir till att köpa vattnet. Och jag är storkonsument av vatten, så det blir många flaskor som släpas hem under några veckor.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hade inte kaffebryggarmöjligheter när vi var på Karpathos, men jag kokar vatten till kaffe på Antiparos, direkt från kranen, en del säger att det inte smakar gott, inget jag märker, sjuk har jag inte blivit
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Beror på var i Grekland jag är på vissa ställen är vattnet drickbart på andra inte. Till Folegandros kommer vattnet med tanbåt där blir det flaskvatten, på Santorini är vattnet bräckt på vissa ställen är ledningarna så dåliga att det blir otjänligt på vägen ut i kranen.
Ev |
|
|||
|
|||
![]()
Vi testade att använda kranvatten till kaffet på Naxos men det gör vi inte om. Det var bräckt o smakade hemskt. Vi kör alltid med vatten på flaska ute i Prokopios.
|
|
|||
|
|||
![]()
Jag brukar köpa flaskvatten att ha som dricksvatten, mest för att jag någon gång i början av mitt Greklandsresande läste att man bör undvika att dricka kranvattnet. Mest av gammal vana alltså. Hur gör grekerna själva i allmänhet?
Däremot använder jag alltid vanligt kranvatten för att koka te, kaffe och ägg och det har funkat bra för min del. På Karpathos drack jag dessutom det vatten som fanns på tappställena och det var inget fel på det! |
|
|||
|
|||
![]()
Vi dricker alltid vatten på flaska när vi är i Grekland. Trots att många här på forumet säger att det är ok på många ställen vill jag inte chansa att bli sjuk på semestern. Jag kan tro att det ock
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hej
På Zakynthos och på Hydra är vattnet ur kranen mindre gott då blir det flaskvatten. Boendet i Galatas har en egen brunn på tomten och det vattnet smakar gott. I Loutraki måste man dricka vattnet ur kranen ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
I Parga går det alldeles utmärkt att dricka kranvattnet! Smakar helt ok, speciellt när man kylt det i kylskåpet. Skönt att slippa släpa på vattendunkar i värmen..
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
PÅ Serifos går det alldeles utmärkt att dricka kranvattnet. Att det sen är vansinnigt gott, gör ju inte saken sämre.
![]() /Netwolf |
|
|||
|
|||
![]()
Det är väldigt olika på olika öar...På Tinos tycker jag inte vattnet är gott, inte ens till kaffet, men på Patmos var vårt vatten helt ok...
Jag testar helt enkelt varje gång jag kommer till en ö...Smakar det OK så dricker jag det, annars inte. Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
På lilla Fourni i Dodekaneserna finns det en tappstation för alla och envar som besöker denna trivsamma ö. Tappstationen är belägen just där hamnpiren tager sin början.
Vattnet i tappstationen är till smak och färg helt utmärkt och användes av alla och envar utom en del turister som släpar på tunga och kostsamma vattenflaskor de inhandlat i affären. Tappstationens vatten kommer enligt vännen Nikos pån tavernan med samma namn från en källa uppe i bergen ovanför. Arne och Hustru Birgitta Direkt från stugan på Skäret i vackert solsken och 19 grader. Nu med ganska så exakt 30 dagar kvar till höstens resa till Dodekaneserna. |
|
||||
|
||||
![]()
Vi dricker flaskvatten. Mest för att vattnet i grekland inte är gott. Men vi är å andra sidan bortskämda med oförskämt gott vatten. Har inte besökt någon ort i sverige som kan mäta sig med kalix-vattnet...
Däremot anväder vi kranvatten till matlagning. men som sagt - flaskvatten som dryck - och det går åt MÅÅÅÅÅNGA liter per dag. Vi dricker MASSOR av vatten. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() ![]() Malin - som har "Sveriges godaste vatten" ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
På Karpathos hämtar vi vatten från tappställen,helt ok men på andra öar köper vi,lyxar med sparkling water emellanåt.
Gott vatten har vi i Boden.Min vännina som var här från Solna kommenterade just detta och det gör oxå min dotter när hon är hemma(bor i Luleå)de säger hela tiden men vilket gott vatten ni har i Boden.Skam att säga så dricker jag gärna flaskvatten här hemma tycker det är gott med "bubbelvatten" Monica ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Flaskvatten borde vara förbjudet ...iaf i Sverige
![]() ![]() |
![]() |
|
|