Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-11, 10:25
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Vad kånkar ni på!!!!

-Det upphör aldrig att förvåna mig de mängder av ägodelar som våra kära gästande vänner släpar på, jag menar jättelika resväskor, jättelika ryggsäckar, uppsvullna axelväskor, olika sorters kassar... vad i hela friden finns det i väskorna som är så nödvändigt för en vecka -tio dar i värmen?

Man kunde tro att hemmet har brunnit ner och man måste släpa med sig de få kvarvarande prylar och kläder man äger, likt emigranter utan någon stans att lägga ifrån sig sina kära grejor.

Sent i natt stod jag nere i hamnen och väntade på båten från Pireus, ganska försenad. Mängder av människor och fordon strömade ut, när båten efter upprepade försök lade till. Massor av greker som ska fira "Tis Panaghias" och hälsa på släkten och snygga upp sina sommarhus och så. Att de kommer med stora lådor och paket är inget som förvånar mig längre.

Men vad bär turisterna på, som dignar under dessa enorma ryggsäckar, dessa krakar vars armar synes dragas ut ur axelleden under försöken att bogsera jättelika väskor med för små hjul ut ur trängseln på båten...det ojämna underlaget gör det inte lättare...vad har ni i väskorna, berätta!

Klättrarna har skor och rep och annat, men i smarta höga och smala ryggsäckar. Problemet är att de aldrig tar av sig ryggsäckarna överhuvud taget, så var försiktig om du har en sån framför dig i kön, svänger han får du hela ryggsäcken emot dig.

Men snälla vanliga turist Kalle och Pekka och ni andra, skona er själva och packa lätt!

På våra bussar staplas väskorna upp i mittgångarna och hindrar framkomligheten. Taxichaffisarna är måttligt lyckliga över att lyfta jättekoffertar...Hotellfoajéerna belamras, flygplatspersonalen är utsliten...

Jag tror att vi alla har kommit hem från någon resa och packar upp helt oanvända kläder och grejor.-Vi säger till oss själva att nästa gång...

Men förall del, jag ska inte ha åsikter om fenomenet, jag tycker bara synd om folk som är så låsta till sina vanor att de inte kan klara sig utan detta och detta och detta för några få semesterdagar!
Svara med citat
Gammal 2011-08-11, 10:43
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

Takk for et herlig innlegg!

Leste opp ditt innlegg for min kone som akkurat nå står og pakker kofferten siden vi reiser til Kreta i ettermiddag. Må jeg si noe mere?
Svara med citat
Gammal 2011-08-11, 10:50
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

De kanske har klätterutrustning i ryggsäcken. Käner annars inte igen din beskrivning tycker att de flesta som ö-luffar runt reser med så minimal packning som möjligt. Känner flera som gjort det till en sport att resa lätt.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-08-11, 11:08
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Jag har också kånkat på en massa, men blir klokare, nej duktigare, för varje år!

Jag har haft med mig så mycket strunt - mest kläder - som har fått åka med hem igen, oanvänt. Men jag lär mig! Det som inte behövs i Grekland på sommaren är garanterat = jeans, collegetröja, långbyxor, strumpor, gympaskor, hårtork, tunga böcker, diskmedel, schampoo etc

Det som får följa med nu är bra sandaler, badskor, två bikinin, shorts, kjol och några lätta toppar. Tvättlina, galltvål, sarong, pocketböcker. Mediciner!

På plats kan man köpa diskmedel, schampoo, tvålar, diskborste etc.

Svärmor tar tom med sig strykjärn! De är två personer, de åker en vecka och har två stora väskor, totalt över 30kg... många kjolar och blusar och skor, skärp och bijouterier, nytt för var dag. Men hon tycker det är roligt, dock bär hon inga väskor, hon får inte det pga sin hälsa...
Svara med citat
Gammal 2011-08-11, 11:25
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Jag har också kånkat på en massa, men blir klokare, nej duktigare, för varje år!

Svärmor tar tom med sig strykjärn! De är två personer, de åker en vecka och har två stora väskor, totalt över 30kg... många kjolar och blusar och skor, skärp och bijouterier, nytt för var dag. Men hon tycker det är roligt, dock bär hon inga väskor, hon får inte det pga sin hälsa...
Låter härligt med din svärmor. Trevligt att få vara finklädd och lite kokett även som gammal. Jag känner också äldre personer som reser och gärna vill äta middag i en välstruken och fin blus.

I övrigt säger jag som du köksatrialjerna går att köpa på plats men shampo av den kvalité jag använder kan vara svårt att hitta på en liten grekisk ö så det får allt följa med.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-08-11, 11:40
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Vi brukar briljera med lätt packning vid resorna till övärlden. Normalt sett tvenne ryggor a 8 kilo stycket för en fyraveckorsresa.

Nu hava vi emellertid ett dilemma inför decemberresan till Kreta/Paleochora. Som det nu gestaltar sig nödgas vi nog inhandla en rekorderlig koffert för att rymma allt bråte. Skam och nesa att komma dragandes med en förhatlig pastellfärgad koffert på hjul....

Ja, vi har ännu ej bestämt oss, men det lutar åt inköp av rysansvärd koffert. Det totala nederlaget!!!

Dilemmat är ju att vi skola medbringa viktualier för jul- och nyårsfirandet. Grekland till trots vill vi ju ändock ha med oss burkar med inlagd sill, senap, en liten julskinka samt goda tillbehör. Så har vi ju därtill en del gåvor till vännerna på Kreta. Yannas staffli icke att förglömma.

Arne
Svara med citat
Gammal 2011-08-11, 13:46
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Monica, jag har tagit fram min minsta resväska och bestämt att jag tar bara med det som får plats där

Riitta
Svara med citat
Gammal 2011-08-11, 13:52
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Dilemmat är ju att vi skola medbringa viktualier för jul- och nyårsfirandet. Grekland till trots vill vi ju ändock ha med oss burkar med inlagd sill, senap, en liten julskinka samt goda tillbehör. Så har vi ju därtill en del gåvor till vännerna på Kreta. Yannas staffli icke att förglömma.

Arne
Men ni må väl vara förlåtna så lätt som ni alltid packar annars!
Vi hade ju också för första gången på flera år ett incheckat bagage i påskas då vi hade påsksill med till Nikoleta. Den hade i o f rymts i handbagaget men man får ju inte ha det där..
Jag har också verkligen förundrat mig över hur mycket många charterresenärer tar med sig....
Nästa vecka lämnar jag även resehårtorken hemma. Håret må se ut som det vill efter tvätt! Vi har bara handbagage men det rymmer ändå flera ombyten, extra skor, böcker, korsord badlakan, badkläder samt miniförpackning av favoritschampo och krämer. Numer använder vi ALLA plagg vi packar ner. Det är faktiskt JÄTTESKÖNT att inte ha så mycket med.

Men jag säger som Monica. Vad har ni med er ni som har flera resväskor på 2 man....?

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-08-12, 09:26
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Vi har bara handbagage men det rymmer ändå flera ombyten, extra skor, böcker, korsord badlakan, badkläder samt miniförpackning av favoritschampo och krämer. Numer använder vi ALLA plagg vi packar ner. Det är faktiskt JÄTTESKÖNT att inte ha så mycket med.
Men jag säger som Monica. Vad har ni med er ni som har flera resväskor på 2 man....?Lissi
Jeg bruker ha en ryggsekk på ca 10 kg til en 3 ukers tur, Arne's veier ofte et par kilo mer, det synes vi er helt ok
- å vente på innsjekket baggasje er også til å leve med, når man har en lang ferie foran seg synes vi

Men, på en kortere ferie ville jeg gjerne hatt bare håndbaggasje, v å r t problem er div flytende toalettsaker/kremer m.m etter de "nye" reglene kom
D e t "problemet" har dere tydeligvis løst , Lissi
Hvordan?
Svara med citat
Gammal 2011-08-12, 12:05

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Men, på en kortere ferie ville jeg gjerne hatt bare håndbaggasje, v å r t problem er div flytende toalettsaker/kremer m.m etter de "nye" reglene kom
D e t "problemet" har dere tydeligvis løst , Lissi
Hvordan?
Jo, schampo, balsam, dag-och nattcreme, deo, hudlotion samt ev solskydd (2 flaskor behövs),tandkräm i 75ml tub, lite eau de toilette. det ryms allt i de tillåtna små flaskorna och burkarna som vi får ha med oss på 2 pers.
Duschtvål samt ev mer solskydd köper vi på plats... Där har vi inga problem. det är att utrymmet för ev gåvor minskar....Fast jag har faktiskt sett att passagerare haf flera 1-literspåsar fyllda med småflaskor. Det är antagligen så att man kan ha flera, men ingen påse får vara större än 1 liter...
Men det är priset jag får betala för att efter landning hinna med bussen direkt till Rafina så jag hinner med 15-båten ut till Tinos....ska jag vänta på bagagebandet så missar jag en buss och då kanske jag inte hinner med båten....

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-08-12, 13:00
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Förra November, när jag skulle plocka oliver, kånkade jag på gummistövlar och regnkläder i onödan Tänkte att det kommer säkert massa regnskurar, men icke! Det var fint väder hela tiden

Riitta
Svara med citat
Gammal 2011-08-12, 13:27

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Förra November, när jag skulle plocka oliver, kånkade jag på gummistövlar och regnkläder i onödan Tänkte att det kommer säkert massa regnskurar, men icke! Det var fint väder hela tiden

Riitta
Det är bästa garantin för solsken att ha regnkläder med!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-08-13, 10:02
Astris avatar
Astri Astri är inte uppkopplad

Jeg følte at det var meg du spurte, Monica. Jeg har alltid med meg mye, men det blir jo en del gaver som tar plass! Av klær og sko har jeg ikke for mye med meg og såpe, shampoo kjøper jeg på stedet. For meg er det en stor glede å kunne ha med små presenter til mine gode venner, så da får jeg vel heller se ut som jeg skal flytte........
Astri
34 dager igjen til Kalymnos/Telendos
Svara med citat
Gammal 2011-08-13, 18:35
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Jag tror man lär sig packa lätt ju mer man läser, men också beroende på hur man reser. Reser man till en plats och ett boende är det ju lättare att ta med sig mycket. Och reser man en kall årstid behöver man mer kläder.

Jag är mer och mer inne på att i möjligaste mån resa med enbart handbagage i fortsättningen. Funderar på att skaffa mig ett lättviktsbadlakan - det finns väl? Och så tänker man praktiskt med kläder, allt ska gå att kombinera, vara lätt att skölja upp snabbt.

Problemet jag har är bara att bestämma mig för vad jag ska ha med! Jag kan vela fram och tillbaka: Ska jag ha shortsen eller trekvartsbyxorna? Shortskjolen eller en vanlig kjol?

Tre par skor blir det alltid: jympaskor, sandaler och badskor. Det är väl badskorna man skulle kunna skippa eller köpa på plats...

Nästa resa blir en förlängd helgresa till Barcelona i oktober. Ev Ryanair (aldrig flugit med dem tidigare - har sett debatten här) och bara handbagage. Ytterkläder och tröjor på.

Viktigt att ha med på sommarresor/båtluffar:
skavsårsplåster
huvudvärkstabletter
gaffatejp
en bra kniv
små förpackningar till salt och peppar
tvättlappar eller små handdukar (svettdukar)

Aina
Svara med citat
Gammal 2011-08-13, 18:51
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
en bra kniv Aina
En bra kniv eller dylikt får man INTE ha i handbagage.
Svara med citat
Gammal 2011-08-13, 19:56

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg

Viktigt att ha med på sommarresor/båtluffar:
skavsårsplåster
huvudvärkstabletter
gaffatejp
en bra kniv
små förpackningar till salt och peppar
tvättlappar eller små handdukar (svettdukar)

Aina
Inget av detta har jag nånsin haft med hemifrån på mina snart 40-talet Greklandsresor, allt finns ju att köpa på plats om man absolut behöver
Tur att vi packar olika

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-08-14, 09:50
seaside seaside är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Gör en packlista och ta med listan på resan. Revidera den efter hand. Det blir mindre och mindre packning efter varje resa. Mindre att släpa på och att tvätta när man kommer hem.
Svara med citat
Gammal 2011-08-14, 10:13
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Barn
Svara med citat
Gammal 2011-08-14, 11:48
Jupiter Jupiter är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2010

Som gammal jorden-runt-luffare tyckte jag att jag hade mycket bagage på mitt livs första charter i somras. Jag och sonen (7 år) checkade in med 11 kg för en vecka. Väskan är modell trunk utan hjul.
Svara med citat
Gammal 2011-08-14, 12:46
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

När jag nu senast skulle packa för mitt livs längsta Greklandsresa, tänkte jag noga igenom hur jag skulle leva. Insåg att om jag ska stanna i nästan två månader, kommer jag inte att kunna variera klädseln varje dag, utan packade ner tre par shorts, sex linnen, två par leggings för kvällsbruk, två finare blusar, också för kvällsbruk, tre par skor och underkläder för tio dagar. Då kunde jag kosta på mig att packa både böcker, radio och annat. Toalettsaker brukar jag inte bry mig om att ta med mig, det finns att köpa på plats. Totalt vägde min stora blå resväska 13 kg, så lätt har den aldrig varit packad förut.

Karin
som brukar få den väskan märkt med lappen "tungt bagage" i vanliga fall
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:27.