|
|
|||
|
|||
Första besöket på Ios
Ska besöka Ios för första gången nu i september. Var ska man bo, äta, bada? Vad ska man inte missa? Tacksam för tips och förslag!!
agnlar |
|
|||
|
|||
Sv: Första besöket på Ios
Det skulle jeg også gerne vide, for jeg planerer også en rejse til Ios i september og har aldrig været på øen før.
Har vi nogle Ios-folk med gode tips herinde..? |
|
||||
|
||||
Jag tror det är bäst att bo i Chora. Jag var där -07 och -08, bodde på Avanti båda gångerna som ligger ganska lugnt och med vacker utsikt. Det finns gått om trevliga tavernor i Chora.
Det är en bit att gå till Mylopothas, som har en bra strand, men det är överkomligt. Sen finns det en strand vid hamnen och om man fortsätter ännu lite längre bort förbi stranden så finns det bra stränder där också. |
|
||||
|
||||
Jag har bott i utkanten av Chora ner mot hamnen det var perfekt läge med en överkomlig sträcka till stränderna. Enkelt, billigt och trevligt boende Princess Sissy tror jag det heter. Trevligt ägarpar som jag hade små dagliga pratstunder med. Jag förbokade inte eftersom det var juni månad och ägarinnan raggade upp mig i hamnen. I mitt resbrev från det året finns bilder av den härliga utsikten över bukten från mitt rum.
Eva Senast redigerad av Eva L den 2011-08-30 klockan 17:14. Anledning: tillägg |
|
|||
|
|||
Citat:
Venter lige et par dage med at booke i håbet om, at Apollos flystole til Santorini går lidt ned i pris. Tak til alle for svar. |
|
||||
|
||||
Du behöver inte boka i i förväg i september, det finns många lediga rum. Om jag vore dig skulle jag tagit bussen upp till Chora och leta efter det perfekta boendet. Bästa stället att bo på tycker jag är ovanför busshållplatsen, alltså mitt emot Chora. Avanti är ett av många bra pensionat där.
|
|
|||
|
|||
Citat:
Avanti ser dog lidt dyr ud... |
|
||||
|
||||
Dert kostar inget att fråga. Vi betalade 50 € inklusive frukost förra året. Ägaren står alltid i hamnen, så du kan fråga om pris där. Rumsuthyrarna står en bit bort till vänster i hamnen, ska du med bussen går du rakt fram.
|
|
|||
|
|||
Det er rigtigt...
Jeg vil notere mig navnene på et par hoteller jeg kunne tænke mig at overnatte på, og så høre hvad rumsuthyrarna siger til prisen. Dvs. jeg kender faktisk godt priserne nu, for jeg har set dem på booking.com, men det er kanske billigere at hyre på stedet. |
|
||||
|
||||
Hos Princess Sissy tror jag inte att du behöver betala mer än 20-25 euro i år. En bekant till mig var där i maj och han betalade 20 euro. Det betalade jag också för några år sen i juni.
Eva |
|
|||
|
|||
Citat:
Kan du rekommandere dette hotel..? |
|
||||
|
||||
Det är ju några år sen jag var där och då var det nyrenoverat och fräscht i mitt rum. Om inget hänt och ägarna är desamma vilket jag tror så är det helt ok. Bra städning vilket jag är noga med. Hade dagliga pratstunder
med familjen som driver stället och de bjöd ofta på en stor skål med mandlar till ölen eller drinken. Lugnt i första halvan av juni så det liknar säkert september med mest medelålders par från lite olika länder. Utsikten från mitt rum var fantastisk och talar ju för sig själv. Gemensam terass vilket inte störde mig. Där var det lite fina blommor och en hibiscus vid min dörr samt ställningar att torka badkläder och lite tvätt på. Stället har bar och frukostservering. Åt frukost ett par gånger och den var bra. Minns inte riktigt om den ingick i mitt pris. Det ställe Janne nämner har säkert högre standard men jag vill ofta inte betala så mycket vid mina resor då jag är ensamboende och pengarna ska räcka till mycket. Perfekt läge och bilden med tanten som fixar med ett träd är tagen nära hotellet. Eva |
|
|||
|
|||
Citat:
Valget står nu mellem Avra Pension som ligger ved havnen, Princess Sissy, Olga´s Hotel og Rita´s Rooms. Alle hoteller har priser på 100 - 125 € for 5 overnatninger og internet, men det er svært at vælge når jeg ikke kender hotellerne i forvejen. |
|
||||
|
||||
Jag vet inget om de andra ställena men du har mycket finare utsikt från Princess Sissy än om du bor nere i hamnen och det tar bara några få minuter att gå ner dit och lika nära har du till Choras utbud. Utsikten från mitt rum på övervåningen var så fin att jag kunde ligga i sängen och se ut över bukten.
Eva |
|
|||
|
|||
Citat:
Faktisk tror jeg at udsigten er det vigtigste. |
|
|||
|
|||
Det blev til 5 overnatninger på Rita´s Rooms. Håber at udsigten er god.
De sidste to nætter inden hjemrejse bliver på Honeymoon Beach Hotel på Santorini. Apollo flystol t/r 106 €, flymad 20 €, færge Santorini > Ios t/r 33 €, Rita´s Rooms 125 €, Honeymoon 80 €. I alt 364 € (3321 SEK). Så mangler kun transporten fra flyvepladsen på Santorini til havnen. |
|
||||
|
||||
Det låter bra. Hoppas du vill berätta om resan när du är tillbaka. Det är fina stränder på Ios och Chora är vacker.
Eva |
|
|||
|
|||
Det skal jeg gøre.
|
|
|