Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-10-10, 07:03
Outis avatar
Outi Outi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Kraftiga förseningar

Sitter på Arlanda och ser att flygen till och från bland annat Rhodos (och Cypern) är kraftigt försenade...lider med resenärerna.
/Outi
Svara med citat
Gammal 2011-10-10, 08:50
pianilss pianilss är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Stora förseningar pga strejk!

Kom hemigår från Aten med sex timmars förseningar. Problemet är att igår strejkade dem som ger planen ok till att landa/starta och när den "sloten" (tidsrymden som planet fått är förbrukade) får man vänta många timmar tills man får en ny "slot". Därav dessa jätteförseningar. Lufthansa drabbades hårt igår, kan jag säga!
Svara med citat
Gammal 2011-10-10, 14:26
LN LN är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006
Standard Sv: Kraftiga förseningar

hemkommen från Rhodos 7 tim 15 min sen till Sturup efter att ha tillbringat natten på flygplatsen vilket inte var det allra bekvämaste! Bekanta skulle åkt hem till Cph igår vid lunchtid, de kom iväg i morse kl 05 efter att ha bussats fram o tillbaka ett par gånger mellan flygplatsen o ett hotell ute i Ixia. 4 vuxna och 6 barn i ålder 3-10. Det är väl inte vad man önskar sej som avslut på en annars trevlig vecka. Tror tyvärr dom gör det värre för sig själva genom att antalet turister kommer att minska. Man får börja hitta andra pärlor i andra länder !! Göteborgsplanet som skulle gått inatt 00.30 skulle gå någon gång idag, men någon tid fick dom inte veta utan att efter att ha checkat in sina bagage fick dom åka buss till ett hotell!! vet inte hur det gick för dom under dagen idag!! DÅLIGT!!!
Svara med citat
Gammal 2011-10-10, 16:40
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av LN Visa inlägg
Göteborgsplanet som skulle gått inatt 00.30 skulle gå någon gång idag, men någon tid fick dom inte veta utan att efter att ha checkat in sina bagage fick dom åka buss till ett hotell!! vet inte hur det gick för dom under dagen idag!! DÅLIGT!!!
Jag tycker de verkar vara väl omhändertagna, vad är det som är dåligt?
Svara med citat
Gammal 2011-10-10, 16:59
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Enligt Mikke fick de åka till ett flott hotell där de fick äta hur mycket de ville och sedan vila ut där tills bussarna kom och hämtade dem till flygplatsen. Jag tycker inte heller att det låter "dåligt". Vilket skulle alternativet vara? Att sitta kvar på flygplatsen?? Själva förseningen kan ju inte resebolaget göra något åt.

Karin
Svara med citat
Gammal 2011-10-10, 17:36
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Enligt Mikke fick de åka till ett flott hotell där de fick äta hur mycket de ville och sedan vila ut där tills bussarna kom och hämtade dem till flygplatsen. Jag tycker inte heller att det låter "dåligt". Vilket skulle alternativet vara? Att sitta kvar på flygplatsen?? Själva förseningen kan ju inte resebolaget göra något åt.

Karin
Resebolagen gör nog vad de kan...det, som tidigare nämnts,kommer att bli konsekvensen med alla dessa strejker är att turisterna söker sig till säkrare resmål och jag tror att om dessa strejker fortsätter så kommer nog charterbolagen att minska sina avgångar till Grekland då alla dessa förseningar kostar dem för mycket.

Vi har redan börjat snegla på andra europeiska resmål för nästa sommar och sen får jag se om jag kommer iväg på en egenresa till Tinos framåt hösten. Tidiga bokningar blir det dock inte!
Nu vågar man inte ens glädja sig åt julresan till Grekland, det är väl en perfekt dag att streja dagen före julafton

Lissi -
Svara med citat
Gammal 2011-10-10, 18:07
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2009

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Resebolagen gör nog vad de kan...det, som tidigare nämnts,kommer att bli konsekvensen med alla dessa strejker är att turisterna söker sig till säkrare resmål och jag tror att om dessa strejker fortsätter så kommer nog charterbolagen att minska sina avgångar till Grekland då alla dessa förseningar kostar dem för mycket.

Vi har redan börjat snegla på andra europeiska resmål för nästa sommar och sen får jag se om jag kommer iväg på en egenresa till Tinos framåt hösten. Tidiga bokningar blir det dock inte!
Nu vågar man inte ens glädja sig åt julresan till Grekland, det är väl en perfekt dag att streja dagen före julafton

Lissi -
Jag går i samma tankar. Vi har många diskussioner hemma om vi ska boka Grekland eller Kroatien till nästa sommar. Det lutar åt Kroatien fastän hjärtat säger Grekland! Kroatien är också ett vackert och behagligt land att vistas i. Det blir nog inte så dumt. Jag vill inte gå och vara orolig över en resa som kanske inte blir av, eller med mycket krångel. Nu målar jag kanske f-n på väggen men jag tycker att han nästan sitter där redan...
Svara med citat
Gammal 2011-10-11, 08:30
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Eva64 Visa inlägg
Jag går i samma tankar. Vi har många diskussioner hemma om vi ska boka Grekland eller Kroatien till nästa sommar. Det lutar åt Kroatien fastän hjärtat säger Grekland! Kroatien är också ett vackert och behagligt land att vistas i.Det blir nog inte så dumt. Jag vill inte gå och vara orolig över en resa som kanske inte blir av, eller med mycket krångel. Nu målar jag kanske f-n på väggen men jag tycker att han nästan sitter där redan...
Det är hemskt men just så är det. Människan är ju en känslig varelse . Dessutom har jag nog länge drömt om en resa genom Kroatien till Grekland, men det blir kanske lätt en vistelse bara i Kroatien om situationen inte ändras så småningom. Jag hoppas verkligen av hela mitt hjärta att jag inte förlorar mitt Grekland som jag har älskat över trettio år och besökt varje år sedan åttiotalet (utom i år!!).
Svara med citat
Gammal 2011-10-11, 08:48
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005

Vi har redan bestämt oss! Juni - 2 veckor på spanska solkusten. Oktober - 2 veckor i Turkiet. Känns faktiskt riktigt bra, för just nu känns Grekland bara jobbigt. Men man hoppas ju att det ordnar upp sig i Grekland för det ligger varmt i mitt hjärta.

/Kerstin
Svara med citat
Gammal 2011-10-11, 09:02
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Än så länge har jag inte några tankar om att byta land Sina vänner i Grekland kan man ju inte flytta och det är ju dom man vill träffa i första hand

Riitta
Svara med citat
Gammal 2011-10-11, 10:38
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Än så länge har jag inte några tankar om att byta land Sina vänner i Grekland kan man ju inte flytta och det är ju dom man vill träffa i första hand
Håller absolut med! Det är ju inte enbart för sol och bad man åker ner.

Karin
som åker tillbaka till Karpathos om hälsan tillåter
Svara med citat
Gammal 2011-10-11, 11:49
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Det finns många andra underbara platser som inte ligger i Grekland att åka till även om man inte bara åker för sol och bad. Ja, egentligen SÄRSKILT om man inte bara åker för sol och bad.
Svara med citat
Gammal 2011-10-11, 12:11
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad

Citat:

Riitta
Det är just så, OM man har goda vänner eller släktingar där, MEN om man inte har, är det en annan sak! Till all lycka har jag några, tror åtminstone så !
Svara med citat
Gammal 2011-10-11, 15:59
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Jag är när det kommer till semesterresande mig själv närmast, "övergav" i år vår favoritö pga allt srejkande.
En liten dos Grekland blev det ändå
Svara med citat
Gammal 2011-10-11, 16:19
Ålands Tapsa Ålands Tapsa är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009

Vi har redan bokat flyg Arlanda-Athens 9 juni, Athen-Samos samma dag, boende på Samos, boende på Ikaria 24.-27. juni, boende i Glyfada (Athens) 27.-30. juni samt flyg Athens-Arlanda 30. juni. Färja från Samos till Ikaria och flyg från Ikaria till Athens skall ännu bokas. Det är trots allt inte krig i Grekland och demonstrationer finns bara i Athens centrum och Thessaloniki. Ute på öarna ser man ingenting om oroligheterna. Om sedan flyget blir försenad tar flygbolag hand om sina passangerare. Några strejker hindrar inte mig att åka till vår "stuga". Kan inte förstå att det är sådan "halloo" om några flyg är försenade under 1 dag, det händer överallt varje dag. Jag har flera gånger under mitt liv hamnat övernatta på flygbolagets bekostnad på olika ställen i världen. Man skall alltid ta i beaktande att förseningar förekommer när man planerar resor.
Och till nästa sommar är nog Greklands problem lösta på ett eller annat sätt.
Svara med citat
Gammal 2011-10-11, 16:28
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Tittade på tv igår när man intervjuade folk som kom försenade från Kreta. man var ju lite sura förstås "vi blev inte så vänligt bemötta som tidigare", "inte åker jag tillbaka riktigt genast" och sånt. Helt klart att man är missnöjd om man får problem med så pass kraftiga förseningar som folk råkade ut för nu. Men det är sant: folk glömmer. Trots det är jag nog lite skeptiskt. Grekland har varit det populäraste landet att åka på sommarsemester på från Finland och det har varit så mycket tal om de grekiska problemen så jag tror att många har tröttnat och kanske väljer något annat åtminstone för nästa år. Men charterbolagen lär tro på Grekland. Apollo ska fördubbla antalet (Apollo var ny i Finland i år) resor till Grekland nästa år. Lycka till säger jag ( som personligen gärna reser till Grekland om jag har möjlighet)!

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2011-10-12, 20:07
desjan desjan är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Ålands Tapsa Visa inlägg
Vi har redan bokat flyg Arlanda-Athens 9 juni, Athen-Samos samma dag, boende på Samos, boende på Ikaria 24.-27. juni, boende i Glyfada (Athens) 27.-30. juni samt flyg Athens-Arlanda 30. juni. Färja från Samos till Ikaria och flyg från Ikaria till Athens skall ännu bokas. Det är trots allt inte krig i Grekland och demonstrationer finns bara i Athens centrum och Thessaloniki. Ute på öarna ser man ingenting om oroligheterna. Om sedan flyget blir försenad tar flygbolag hand om sina passangerare. Några strejker hindrar inte mig att åka till vår "stuga". Kan inte förstå att det är sådan "halloo" om några flyg är försenade under 1 dag, det händer överallt varje dag. Jag har flera gånger under mitt liv hamnat övernatta på flygbolagets bekostnad på olika ställen i världen. Man skall alltid ta i beaktande att förseningar förekommer när man planerar resor.
Och till nästa sommar är nog Greklands problem lösta på ett eller annat sätt.
För oss handlar det inte om att flyget är försenat någon dag, för oss handlar det om att i värsta fall få semestern delvis förstörd och skyhöga extrakostnader! De senaste två åren har vi fått lägga om resplaner, inte kommit fram eller kunnat lämna vår "stuga", samt oroat oss för färjestrejker, taxistrejker, busstrejker och annat som effektivt kan hindra oss från att ta oss till flygplatsen! Visst vet jag också att flygbolagen tar hand om sina passagerare och är inte heller det minsta orolig för att tillbringa en natt på flygplatsen, det har jag gjort förut. Men ska flygbolaget ta hand om mig, förutsätter det att jag tagit mig till flygplatsen, inte sitta fast i övärlden på grund av strejker. Det kan bli mycket dyrt att behöva köpa nya flygbiljetter hem för fyra personer och vad jag förstått så ersätter inte alla försäkringsbolag dessa kostnader. Ute i vårt ö-paradis märks ju ingenting av strejker och annat, men när jag är i mitt älskade Grekland vill jag kunna resa runt som planerat, kunna avsluta i Aten som planerat, kunna ta ut pengar i bankomaterna som planerat eftersom ingen tar visa-kort...Jag har rest till Grekland 20 år i rad men efter de senaste två somrarna har jag faktiskt tröttnat, inte på Grekland, men på att vara beroende av ekonomiska, politiska stridigheter under min semester. Men självklart kommer jag att åka tillbaka, vet bara inte när...
Svara med citat
Gammal 2011-10-12, 21:32
evlis evlis är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Citat:

Riitta
Som jeg skulle sagt det selv , vi gleder oss til å treffe våre greske venner neste år , har allerde bestilt.
Svara med citat
Gammal 2011-10-15, 18:08
LN LN är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

läste just på Vings FB att flygledarna maskar och att man får räkna med förseningar även denna helg!! Hur långa vet man inte
Svara med citat
Gammal 2011-10-15, 18:21
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011

Og flygelederne har varslet deltagelse i 48 timers streik i neste uke, 19 og 20 oktober! Så får vi se om denne streiken er lovlig, eller ikke.

Store forsinkelser hver dag siste dager til/fra Kreta, opptil 8 timer for enkelte fly, men de fleste 2 til 3 timer bortsett fra flyene fra Moskva som lander i henhold til sin schedule.

Det har også vært hevdet strømproblemer på flyplassen i Athen slik at kapasiteten er begrenset, men dette er nok bare en del av den maskerte streiken!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:47.