Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-10-25, 23:54
Erix Erix är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2011
Standard Utflyktsmål - Hur Det Blev

Jaha, då är man hemma igen efter två veckor på Kreta. För några veckor sedan efterfrågade vi förslag till utflyktsmål på ön och är nu tillbaka för att summera våra äventyr.

Det vart lite av varje. Utflykt till småbyar längs norra kusten, marknadsbesök i Rethymno, bilfärd till Botaniska Trädgården och vidare upp till Omalos-platån, strosa runt i Chanias gamla stad, långvandra längs stränderna, mm, mm. Och så solat och badat förstås, då vädret tillät det.

Av allt vi hann göra är det resan upp till Omalos som lämnade de djupaste intrycken. Följa slingriga bilvägar längs mäktiga bergssidor och djupa raviner upp till toppen är en upplevelse – framför allt för den som inte behöver köra bilen och hålla ögonen på vägen... Här och där ledde en brant och smal ”bilväg” ner i en okänd avgrund vid sidan av den asfalterade vägen, och man undrar ibland ifall lokalbönderna kör med säkerhetslina på sina fordon. Det går inte speciellt fort i serpentinerna, och en skock får kan när som helst dyka upp gående mitt på vägen efter nästa kurva. Apropos det - av de lammkotletter vi skulle beställa på restaurangen uppe på toppen blev det ingenting – de hade redan stängt för säsongen. Mitten av oktober är tydligen för sent för semester till dessa trakter, också av andra skäl.

Marknaden i Rethymno var inte mycket att hänga i julgran. De hemmagjorda ostarna var inte färdiglagrade på långa vägar, fårosten (feta) från Lidl i Krissi Akti var både godare och billigare än den på marknaden, och Calamata oliverna höll ”svenska” priser. Frukt och grönsaker var billigt, men oftast av dålig kvalitet. Resten - kläder och skor, väskor, solglasögon, kosmetika och annat krimskrams, höll varken måttet eller priset. Som en kuriösa kan jag nämna att all ”märkeskosmetika” var packad i exakt lika stora askar, med exakt likadana skyddsomslag av cellofan, kostade exakt lika mycket, och (!!!) innehöll SAMMA ingrediens! Det enda som skiljde var alltså de olika firmornas text och logotyp, utskrivna på en laserskrivare... Tänk att det finns så många fåfänga människor som är villiga att betala för smörjan, bara det står ”Dior” eller ”Gucci”på förpackningen!

De större och mindre byar vi besökte bjöd på mysiga små tavernor, en o annan ”supermarket” på 25-30 kvm, billig mat, och dammiga Whisky flaskor med prislappar från ”för i tiden”, dvs innan krisen sabbade landets ekonomi - det var bara att bunkra... På andra platser ville man bara stanna och insupa den lokala atmosfären, utväxla några ord med gubbarna utanför bykrogen, ta lite bilder, eller andas frisk luft medan tupparna gol i fjärran. Sådant som vi storstadsmänniskor så sällan får uppleva.

Det som däremot var både tråkigt och förvånande att se var alla dessa förfallna, övergivna, övervuxna eller missköta hus. De finns överallt, både i byarna och i större städer. Till och med i gränderna i Chanias gamla stad, runt hamnen och även mitt i stan! Samtidigt som husen intill är bebodda och välskötta, kan ett hus i samma länga vara helt förfallet och övergivet! Medan det ena huset har fått nytt fräscht tegeltak och balkongen är nymålad, så håller ruttnande takbjälkar på att rasa in i grannhuset bara en meter därifrån! Konstigt, minst sagt.

Maten, i alla fall på turistorter, är närmare dubbelt så dyr som i Sverige, så bor man med självhushåll i två veckor så kan kostnaderna dra iväg ganska rejält. Middagsbuffe på hotellet för 10 EUR/pers var ett hyfsat alternativ, men då faller ju hela idén med att ”klara sig själv” genom att botanisera bland lokala delikatesser. För vår del slutade det med en kompromiss...

Trist att se var också bergen av skräp och bråte man stötte på så fort man lämnade de etablerade turiststråken. Fanns det en bilväg ner mot stranden någonstans då kunde man vara ganska säker på att det låg en rejäl sophög i slutet av den. Det ser inte ut som om grekerna bryr sig speciellt mycket om sin miljö, om man uttrycker det milt. Sandstranden i Krissi Akti består nog bara till hälften av sand, men här får man nog skylla det mesta av nedskräpningen på turisterna.

En lite märklig och intressant grej hände oss under bilfärden upp till Omalos, då vi mötte en snubbe som kom körande på en skraltig moped nerför berget. Det var en välkänd svensk politiker och minister från ett av mittenpartierna! Han? Här? På en MOPPE?! Vi reagerade direkt båda två, så det är inget tvivel om att vi såg rätt person. Världen är bra liten.

Slutligen – vi trivdes bra på Kreta, där människorna är vänliga och solen skiner, men det lär ändå dröja innan vi återvänder hit. Det har helt enkelt blivit för dyrt i förhållande till vad man kan få för pengarna på andra platser. Jag hoppas verkligen att det grekiska folket rider ut stormen – det förtjänar de.

E & L
Svara med citat
Gammal 2011-10-26, 08:00
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Sv: Utflyktsmål - Hur Det Blev

Citat:
Ursprungligen postat av Erix Visa inlägg
Det var en välkänd svensk politiker och minister från ett av mittenpartierna! Han? Här? På en MOPPE?! Vi reagerade direkt båda två, så det är inget tvivel om att vi såg rätt person. Världen är bra liten.
Va? Vem? Har ni sagt a får ni säga b! Annars måste jag kolla upp det på flashback

Så länge gissar jag på...Göran Hägglund!

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2011-10-26, 09:48

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Har ni sagt a får ni säga b!
OK då – B!

Vi kommer INTE att lämna ut namnet. En politiker på semester är en privatperson och har samma rätt att ha privatlivet ifred som vi alla andra. Sorry, men det blir inga fler kommentar från oss på denna punkt.

E & L
Svara med citat
Gammal 2011-10-26, 10:54
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Trevligt att läsa ditt inlägg om Hur Det Blev, Erix!
Ofta när man läser här på Kalimera om frågor och svar innan en avresa, så tänker man att det kunde vara kul att höra just Hur Det Blev, men inte alla hinner med att skriva när de kommit hem igen.
Ni har verkligen haft ett par fina veckor med många intryck och massor av upplevelser. Hoppas att ni känner för att återvända en dag... Kreta är fint.
Själva tycker vi att vi äter väldigt rimiligt i t.ex. Paleochora när vi är där. Skulle vara roligt om du skrev vilka öar (eller är det länder?) du jämför med när du skriver att Kreta har blivit för dyrt i förhållande till vad man kan få för pengarna på andra platser. Nu ska det tilläggas att vi aldrig lagar mat själva när vi är i Grekland, så det kan ju vara ett annat utgångsläge...
Men som sagt, tack för inlägget efter hemresan, det låter som att ni har fått ut mycket av er resa, en lagom dos av avkoppling och att se en del av ön!
Svara med citat
Gammal 2011-10-26, 13:43

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Skulle vara roligt om du skrev vilka öar (eller är det länder?) du jämför med när du skriver att Kreta har blivit för dyrt i förhållande till vad man kan få för pengarna på andra platser.
Jag vet inte hur priserna har utvecklats på andra öar på senare tid, eller på fastlandet, men utgår ifrån att den ekonomiska krisen påverkar *hela* Grekland. Därför, min kommentar avsåg ”motsvarande” platser runt Medelhavet – om sådana jämförelser över huvudtaget är möjliga. Turkiet, Sicilien, Malta, Israel, Egypten, m. fl.- alla har de, precis som Kreta och Grekland, sin egen dragningskraft, sin stil och sina fördelar. Och många soliga dagar, inte minst.

Allt handlar naturligtvis inte bara om pengar, men prisläget på orten måste också vägas in i ens val av semestermål. *Vi* gör det i alla fall...

E & L
Svara med citat
Gammal 2011-10-26, 16:50
Mariannes avatar

Citat:
Och många soliga dagar, inte minst.
YES! Härliga dagar, så är det!
Och visst har varje plats sin egen tjusning, de platser du nämner är okända för oss, men kanske en dag... Sicilien lockar...
Tack för svaret!
Svara med citat
Gammal 2011-10-28, 19:22
Kritsabo Kritsabo är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Citat:
Slutligen – vi trivdes bra på Kreta, där människorna är vänliga och solen skiner, men det lär ändå dröja innan vi återvänder hit. Det har helt enkelt blivit för dyrt i förhållande till vad man kan få för pengarna på andra platser. Jag hoppas verkligen att det grekiska folket rider ut stormen – det förtjänar de.

E & L
Jag vill inte ifrågasätta din ståndpunkt bara våghalsigt påstå att det finns åtminstone två kriterier hur man väljer resmål. Det första är att man vill uppleva nya saker och förhoppningsvis billigt, det andra som jag själv inte uppskattade förrän min levnadskamrat ställde mig mot väggen dvs att det kanske finns en djupare dimension att uppskatta när man kommer flera gånger till samma ställe och lär känna individerna. Min i ungdomen oroliga själ har funnit frid på Kreta där som du själv säger funnit gästvänlighet. Jag hoppas fler får uppleva känslan av att efter en lång arbetsam vinter komma tillbaka till samma ställe på Kreta och mötas av en tavernaägare som glädjefullt brister ut i svårbegriplig engelska (dock ej i samma utsträckning som jag i grekiska) "Oh my God" när vi återkommit.
Svara med citat
Gammal 2011-10-28, 23:17
Hansens Hansens är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Vi längtar till Kreta
Mats o Helen
Svara med citat
Gammal 2011-10-29, 08:48
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Varför skall det alltid vara billigare så fort man lämnar Sverige och varför skall det alltid jämföras med Sverige? Är vi alltid så bra?
Jag har varit 20 år på Kreta och fortfarande trivs jag lika bra som första gången.
Här finns glada och spontana människor med ett mycket stort hjärta även om deras hus inte alltid är så fina.Vi var igår i en liten by Prasés där man firade kastanjens dag, fantastiskt, vi har inte detta i Sverige, vi har så mycket annat, men jag skulle aldrig komma på tanken att jämföra med Sverige. Här är annan kultur, annan mentalitet, och inte minst en helt annan historia etc etc.
"Ta seden dit du kommer" är ett väldigt bra talesätt.
Inte heller tror jag att någon är så naiv att han/hon tror att "märkesvarorna" på marknaderna är äkta framför allt inte kretensaren själv.
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
Gammal 2011-10-29, 13:02
joehelmer joehelmer är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Angående priserna, när jag var ner till Kreta i juli 2010 tyckte inte jag att det var så dyrt om man jämför med här i Sverige. Vet inte hur det är nu när det verkligen är kris i Grekland dock.

Men jag misstänker att det har blivit dyrare överlag i Grekland sedan de gick med i Euro-samarbetet.
Svara med citat
Gammal 2011-10-29, 17:36
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av joehelmer Visa inlägg
Angående priserna, när jag var ner till Kreta i juli 2010 tyckte inte jag att det var så dyrt om man jämför med här i Sverige. Vet inte hur det är nu när det verkligen är kris i Grekland dock.

Men jag misstänker att det har blivit dyrare överlag i Grekland sedan de gick med i Euro-samarbetet.
Vi var i Rethymno i augusti i år och vi har SÄLLAN ätit så gott och så billigt på riktigt genuina grekiska tavernor...det vattnas fortfarande i munnen när jag tänker på maten!!!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-10-29, 18:50
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2011

Hej Erix
Jag kom idag hem till Mesi utanför Rethymnon där vi bor helåret efter 8 veckor runt på ön med vandringsgrupper och läste din berättelse från Kreta.
Jag har varit nästan helt utan internet bara läst mail i telefon men undrar om du besökt samma Kreta som mig?
Jag håller HELT med lars om att gämföra allt med Sverige.
Var på Omalos i veckan och åt underbar får i ugn, hela gruppen njöt av mamma Exaris goda mat. Kanske du hade otur att komma mitt i siestan för det finns fortfarande ett par ställen öppna.
Men man kan ej alltid få det man vill utan man får ta den mat som finns för dagen när det gäller långkok.
Visst har det blivigt lite dyrare på Kreta men att få en god måltid för 10€ med förrätter huvudrätt efterätter o raki är inga problem förutom på turistfällerna.
Men om det nu blir lite dyrare så är det värt detta lilla extra tycker jag och många med mig.

Erix ser fram mot att du kommer till Kreta ännu en gång för att möta det Kreta som finns.

Olle
Svara med citat
Gammal 2011-10-30, 08:46
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Tack Erix för att du delat med dig av dina erfarenheter. Alltid intressant att läsa om andras reflektioner efter en resa. Allt för många ställer bara frågor innan utan att ge något tillbaka. Det är ju mångfalden av inlägg och synpunkter som gör forumet intressant.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-10-30, 10:08
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Hej Erix!

Jag bor permanent i Rethymno och OJ, vad nyfiken jag blir, jag känner inte alls igen det du säger om kvalitet och priser!!!

När du säger att maten är dubbelt så dyr som i Sverige, vilka affärer har du jämfört mellan och vilka varor har du jämfört med?

Naturligtvis kan det vara en smaksak vad man tycker är kvalitet, men jag tycker inte att det är dålig kvalitet på grönsakerna. Tomaterna är gudomliga, gurkan smakar gurka och de flesta grönsakerna på marknaden är lokalodlade och är av ypperlig kvalitet. Svenska tomater o gurka smakar nada och övriga grönsaker i Sverige måhända SER perfekta ut, men är det så mycket bättre kvalitet på dem?

Fanns det verkligen kalamataoliver på marknaden? Hur som helst är dom lokala oliverna jättegoda, oliver på burk är dyrt och inte alls lika goda. Fetaost i lösvikt går inte att jämföra med Lidls plastförpackade...men smaken är ju så klart som baken. Jag föredrar det lokalproducerade som jag tycker har mycket bra kvalitet, det finns också flera sorters fetaost, så det gäller att hitta just den man tycker bäst om.

Yanna
Svara med citat
Gammal 2011-10-30, 10:19

Just maten ute på tavernorna i Rethymno blev jag mycket imponerad av! Nu gick vi ju ut i sällskap mer er som bor där året om de flesta kvällarna och ni vet ju vilka tavernor som är bra så det var ju en liten "garanti" för bra ställen. Men som jag skrev maten var SUPERGOD och priserna LÅGA jämfört med andra ställen fastän det var mitt i högsäsongen.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-10-30, 10:28
Yannas avatar

Hej Lissi!

Jag tolkade det som att Erix menade maten man köper i supermarket...för "att klara sig själv"..som han uttryckte det..

Yanna
Svara med citat
Gammal 2011-11-02, 12:10
i_love_cretes avatar
i_love_crete i_love_crete är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2010

Citat:
Ursprungligen postat av lars Visa inlägg
Varför skall det alltid vara billigare så fort man lämnar Sverige och varför skall det alltid jämföras med Sverige? Är vi alltid så bra?
Jag har varit 20 år på Kreta och fortfarande trivs jag lika bra som första gången.
Här finns glada och spontana människor med ett mycket stort hjärta även om deras hus inte alltid är så fina.Vi var igår i en liten by Prasés där man firade kastanjens dag, fantastiskt, vi har inte detta i Sverige, vi har så mycket annat, men jag skulle aldrig komma på tanken att jämföra med Sverige. Här är annan kultur, annan mentalitet, och inte minst en helt annan historia etc etc.
"Ta seden dit du kommer" är ett väldigt bra talesätt.
Inte heller tror jag att någon är så naiv att han/hon tror att "märkesvarorna" på marknaderna är äkta framför allt inte kretensaren själv.
lars
Kriti stin kardia mou
Mycket klokt skrivet... Kan bara instämma i allt.
Svara med citat
Gammal 2011-10-30, 10:42

Citat:
Maten, i alla fall på turistorter, är närmare dubbelt så dyr som i Sverige, så bor man med självhushåll i två veckor så kan kostnaderna dra iväg ganska rejält. Middagsbuffe på hotellet för 10 EUR/pers var ett hyfsat alternativ, men då faller ju hela idén med att ”klara sig själv” genom att botanisera bland lokala delikatesser. För vår del slutade det med en kompromiss...[/SIZE][/FONT]
E & L
Jag tolkade det som att det var mat både på tavernor och supermarket, men läste nog slarvigt. Fast Du minns Yanna , att även jag tyckte att t ex mejerivaror och grönsaker på den stora supermarketen nära Dig var dyra jämfört med t ex Netto här hemma..men för oss som bara är någon/några veckor spelar det ju ingen större roll.
Hur som helst så är det JÄTTEKUL att läsa alla rapporter från alla er som kommit åter från resorna! Tack Erix!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-10-30, 11:14
Yannas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
jag tyckte att t ex mejerivaror och grönsaker på den stora supermarketen nära Dig var dyra jämfört med t ex Netto här hemma..

Lissi
1 liter färsk mjölk i min affär kostar 1:14, 6 ägg kostar 1:10, tomaterna kostar ca 60 cent (varierar)...fler priser har jag inte huvet just nu.....men dubbelt så dyrt som i Sverige?????
Yanna
Svara med citat
Gammal 2011-10-30, 12:25
Mariannes avatar

Nu finns mjölk ju i olika varianter, och ägg i olika storlekar - och Netto har andra priser än ICA osv. osv.
Hemma är man van att handla ekonomiskt om man är ekonomisk, på semestern kan det vara svårt att skilja på olika sorters mjölk osv.

På min senaste semester häpnade jag över att jag kunde få ett färsk nybakat bröd med spröd skorpa hos bagaren för 1 euro! 1 euro!!!
Igår häpnade jag över att jag skulle betala 46,5 DKK för ett nybakat bröd hos bagaren. OK, det var ett stort 1 kg's bröd, men 6,20 euro!

Det är inte helt enkelt att jämföra priser, men egentligen så är det viktigaste att man trivs på sin semesterort, så får man försöka hålla igen lite om det är nödvändigt. Eller se sig för var man handlar, äter, hyr bil osv.

På Kreta äter vi som sagt både riktigt gott och rimligt.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:47.