|
|
||||
|
||||
Helg rik på upplevelser.
Där går man i sin vardag, inget speciellt händer, dagarna rullar på ganska fria från minnesvärda saker, innan man fattar det har det gått en vecka igen...
Den här lördan och söndan blev annorlunda, riktigt fulla med upplevelser, somligt kommer jag att minnas. I lördags hade kulturföreningen AMONI, som jag är stolt över att få tillhöra, så mycket bra musik som vi har lyft fram, och annat också, en minnesvärd kväll. Dimitris Kardoulias , som är grundare och eldsjäl , hade länge gått och funderat på hur vi skulle kunna göra en kväll tillägnad Nikos Xilouris. Denne sångare är, för att berätta för den som inte känner till honom, en kultfigur i Grekland. Jag tror inte vi har motsvarigheten i Sverige. Han började med att sjunga på sin hemö Kreta, spelade lira och sjöng på bröllop och kalas. Sen blev det Aten och alltmer inriktning på politiska sånger. Juntans generaler fick ett riktigt ont öga till honom eftersom han sjöng om frihet och demokrati, på klubbar, bland studenterna och på alla möjliga ställen. Alla sånger har intressant text och medryckande rytm och är lika populära nu, kanske mer, än på sextio-och sjuttiotalet. Han dog av cancer 1980. Hans änka Ourania har en skivaffär i Aten med sin son. Hon var hedersgäst på vår musikkväll i går kväll, och efter att vi först såg en DVD med gamla bilder berättade hon med glöd om hur hon skulle vilja att unga människor inte bara håller på med Facebook och e-mail utan att man måste se till att träffas också, att vara vän på riktigt och stötta varandra. Hon var både rolig och intressant. Sen var det dags för våra sex musiker- och de spelade och sjöng så att taket lyfte sig - och vi sjöng med, för Stella Kardoulias hade tryckt upp texterna till en massa sånger. Sextio personer i en lokal på 45 kvadrat, med åtskilliga glas vin i sig -hörs ganska långt...Gitarrer, lira, tamburin, bouzouki och sång. Otrolig stämning! Ett tecken på det var att knappt någon gick ut för att röka...och alla som inte fått tag i biljetter stod i en klunga i dörröppningen och sjöng med. Sen idag: Lång bergsvandring från Metochi till Kyra Psili o stark sol och frisk vind. Mer än 20 personer gick den inte allt för krävande turen. Vi tittade in i den bergsgrotta som enligt legenden har helande vatten som droppar från taket och där man kan se heliga Marias handavtryck längst in i grottan. Alla skojade friskt om detta, men alla tog minsann också och droppade lite undergörande vatten på diverse kroppsdelar... Lite dricka , mandariner, fotografering och sen ner igen, och sen åt vi, hela gänget, förbeställd middag på utomhustavernan i Metochi, Platanos, som är ett populärt söndagsutflyktsmål. Sallader, "kavourmas", tsatsiki, pommes och enorma fat med grillat kött och kryddiga korvar, dricka efter önskan , för 8 euro per person. Så nu sitter jag här, fortfarande proppmätt, nyduschad, trött i benen och rosig om kinderna. |
|
||||
|
||||
Sv: Helg rik på upplevelser.
Vilken härlig helg du har haft Den där musikaftonen måste ha varit underbar! Hoppas jag lyckas pricka in någon musikhändelse någon gång
Hälsa Dimitris från mig när du ser honom nästa gång Riitta |
|
|||
|
|||
En så stemningsfull og rik og levende beskrivelse. Takk.
Hilsen Malou (som nylig hadde stor glede av å lese om igjen nr. 1-17 fra ditt gamle album). |
|
|||
|
|||
Tack
|
|
||||
|
||||
Monica p. Tack för att du bjuder in oss i ditt liv ...
|
|
|||
|
|||
Monica!
Tack för att du delar med dig av dina upplevelser Vilken fantastisk helg du har haft. Monica C |
|
||||
|
||||
Låter verkligen som en härlig helg.
Själv har jag fått lite rosiga kinder av att ha sett två bandymatcher ute i helgen. // KR |
|
|||
|
|||
KR!
Var det kallt eller portföljens innehåll som gav rosiga kinder? Monica C |
|
|||
|
|||
Åh, som jeg så veldig gjerne skulle ha vært på Amoni den kvelden...........
|
|
||||
|
||||
Monica C!
Det var inte portföljen, den öppnar vi först efter matcherna. Det var plusgrader, alltså inget "riktigt" bandyväder men lite rosiga kinder blev det ändå. Kanske glädjerosor, jag älskar bandy. // KR |
|
|||
|
|||
Citat:
Monica C |
|
||||
|
||||
Riitta, Kirtor, Bluesky, det blir mer bra musik med Amoni. Kalymnos musikliv har fått ett lyft sen Dimitri började verkställa sin dröm.
Det innebär mer jobb än någon kan föreställa sig, att planera och genomföra såna här tillställningar med en budget på noll eller minus. Tillfredsställelsen är stor! |
|
||||
|
||||
Jag vet inte om det är lämpligt att länka till youtube, men där finns några av Xylouris sånger tolkade av våra duktiga musiker. Tidningen Argo filmade och lade upp dem på Youtube.
www.youtube.com/watch?v=Qd-X-tRTx2g Nej, ni hittar det nog inte, hur sjutton ska man göra för att länka, om man nu får det? Janne!!! Ni som har grekiska alfabetet i datorn kan knappa in Θεμελις Πιζανιας Senast redigerad av Monica P den 2011-11-25 klockan 16:55. |
|
||||
|
||||
Du får länka till vad som helst Monica.
|
|
||||
|
||||
|
|
|||
|
|||
Härligt! De är verkligen bra och sångaren är ju bara toppen! Tack.
|
|
||||
|
||||
Ingen ände på nöjeslivet just nu!
I går kväll hade vi en fest med kvinnoklubben "Neighbours". Alla medlemmar hade med sig en maträtt typisk för sitt land, alla bjöd med en annan kvinna- eller fler. Vi höll till i Amonis lokaler och förutom att njuta av en otrolig massa mat och efterrätter hade vi nöjet att lyssna till några av de duktiga Amonimusikerna -sång och gitarr + bouzouki av Dimitris Kardoulias, Manolis Vordochilas och Aris Ninnis. Det ni! Jag är fortfarande hes efter att ha sjungit med. Och huvudet en aning tungt... |
|
||||
|
||||
Så härligt det låter Jag själv var lycklig för att för första gången kunde titta på "Stin ygeia mas" på min nya platt TV
Riitta |
|
|||
|
|||
Haller fullstandigt med.
|
|
||||
|
||||