![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Har gått nybörjarkurs i grekiska i sthlm och förhoppningsvis fortsätter den till våren! Men jag vill till nästa år åka till Grekland för att studera det fina språket!
Någon här inne som har studerat språket där nere och kan berätta lite. Jag har läst några inlägg här sen tidigare men behöver veta vilka av språkskolorna från sverige man ska välja. Jag har bara hittat två skolor här ifrån, tror det va SI och Avista. Jag skulle nämligen vilja stanna kvar efter skolans slut och kanske jobba, åka runt i grekiskaövärlden eller söka jobb på min älsklings ö Lesvos. Hur lätt är det att få jobb i athen om man inte är grek!? Hoppas få svar eftersom jag är verkligen taggad på att åka ner!!! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Om du går in på google och söker på
learn greek Athens så hittar du mängder av länkar till olika skolor där du kan läsa grekiska i Aten, kortare och längre kurser. Mycket frestande... å, om man hade tid och pengar!!! Karin avundsjuk ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
SI förmedlar platser till grekiska kurser hos Athens center, en skola som jag egentligen inte vet så mycket om mer än vad jag har läst mig till på hemsidan www.athenscentre.gr Men jag planerar själv att gå en tre veckors kurs där i vår.
![]() ![]() En vän till mig har gått på universitet i Tessaloniki, om du är intresserad av det så skicka PM så ska jag se om jag kan få fram lite info. Lycka till med grekiska kursen Susanne Senast redigerad av Souzana den 2006-01-24 klockan 23:12. Anledning: felskrivning/bråttom |
|
|||
|
|||
![]()
Darlene skrev:
Någon här inne som har studerat språket där nere och kan berätta lite. Jag har läst några inlägg här sen tidigare men behöver veta vilka av språkskolorna från sverige man ska välja. Hej! Jag har pluggat pa universitetet i Aten och jag gick vinterkursen. Vad vill du veta? |
|
|||
|
|||
![]()
Tack för svaren!
Jag skulle helst vilja åka med ett företag från sverige som har skolor i athen eller thessaloniki! Jag undrar hur det är med undervisnignen? Hur lätt det är att få jobb i athen? Ni som varit både i thessaloniki och i athen...vilket är stad är bättre att studera i...? Jag känner inte till thessaloniki så mycket, inte mer än att jag har några som jag känner som bor där. Har länge haft en dröm att åka till athen o se deras gamla byggnader och sådant! Men har hört att thess är mer en studentstad än athen. Är det lönsamt att bara gå en kurs där nere i en månad och sen åka hem? Jag skulle vilja lära mig grekiska så mycket som det går och försöka att få jobb där... Men jag tror det mesta handlar om pengar. Det känns inte som att det kommer kunna ske inom en snar framtid... Kanske kan fråga "min ö" lesvos om jobb inför nästa sommar. allafall en början! |
|
|||
|
|||
![]()
Hej!
jag har läst grekiska i aten tretton veckor på athens center jag tycker det var en bra och övergripande kurs lite väl intensiv men om man bara är motiverad så går de bra och så måste man våga prata för att få det att flyta våga göra fel...vi hade en underbar tid i aten som vi avslutade med att jobba på mykonos några månader vilket inte är så underbart som de låter mycket o hårt jobb. Men absolut en bra erfarenhet...lycka till me grekiskan ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
athens center är en fantastisk skola! strunta i det där med svenska företag, varför ska dom få dina pengar när du kan hitta bättre alternativ själv?!
jag älskar ju athen och jag och min sambo (som är grek) ska flytta tillbaka nu i höst, så för mig är valet enkelt! har du kontakter är det inte svårt att få ett "skitjobb" i atén, svart med dåligt betalt. men du får i allafall snacka grekiska! att jobba på öarna är slut för min del, det är för litsamt! lycka till och låt oss gärna veta hur det går! |
|
||||
|
||||
![]()
Universitetet i Aten eller Thessaloniki måste väl vara det billigaste alternativet. Ger också rätt till stöd från CSN om du i övrigt är berättigad till studiemedel.
Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Hur hittar man skolor i athen då? boka härifrån direkt genom en grekisk skola eller åka ner dit o anmäla sig på plats med hopp om plats?
|
|
||||
|
||||
![]()
om du vill gå på athens center, så kan du boka via mail! eller ringa om du föredrar det. annars kan du ju åka ner, men jag vet att dom brukar vara ganska fullbokade....
jag har en vän som gick på thessalonikis uni, hon gillade det det inte alls! typ 30 elever och dåliga lärare. i min klass på athens center var vi 7 st som mest, en fantastisk lärare som snackade enbart grekiska under lektionerna! även från första dagen när jag inte ens kunda säga "hej"! har aldrig trivts så bra i någon skola i hela mitt liv! |
|
||||
|
||||
![]()
vet någon mer om att läsa på athens universitet? försökte med det för ett par ås sedan, men hittade inget!
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Fortlöpande prov under läsåret underlättar studieplaneringen för eleverna. Eva |
|
||||
|
||||
![]()
men Eva, det där lät ju riktigt bra! min vän som pluggade i Thessaloniki, hade inte liak mycket tur...kanske är det bättre i Atén då!
vi ska ju flytta dit ner nu, och jag känner att min grekiska inte skulle hålla för kontakt med myndigheter å så...kan man dessutom välja mellan fm, em och kväll så är det ju ännu bättre!!! och det kostar inget, eller? då kanske man skulle kunna ta studiebidraget från Sverige...men inte lånet? tack för infon Eva!!! |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
hej! Jag pluggade på denna skolan: http://www.uoa.gr/uoauk/uoaindex.htm tyckte grekiskakursen var jättebra!! dom har både nybörjar och fortsättnings kurser. man får ta ett test i början och hoppa in i den grupp man passar bäst i = perfekt. Man har lektioner tre dagar i veckan och varje lektion är tre timmar med en kvarts paus i mitten. så mycket tid till att se sig kring och leta jobb, kanske jobba deltid under pluggtiden mm. Lycka Till!!! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Eva |
|
|||
|
|||
![]() ![]() Ja, vi hade vår tenta i slutet på maj. Kanske vi hade färre timmar för att vi var Erasmusstudenter och även läste andra kurser på universitetet...... Men dom kan lika gärna skurit ner tiderna..... Men man hann ändå lära sig ganska mycket, speciellt när man pratade grekiska med sina grekiska kompisar och använde det man gick igenom på lektionerna....., så är nöjd. |
|
||||
|
||||
![]()
Det är föklaringen. Hon läste enbart grekiska och läsåret slutade först senare i juni. Vad kombinerade du dina språkstudier med?
Eva |
|
|||
|
|||
![]()
hejsan!!
läste att du pluggat grekiska i athen. 13 veckor. kommer du ihåg hur mycket du fick betala för kursewn?? var bodde ni?hur ordnade ni boende?? tacksam för allt info. mch sofia |
![]() |
|
|