|
|
|||
|
|||
Norra kusten
Har lite funderingar att åka med min dotter (19år) till Kreta och den norra kusten i mitten av maj. Jag har försökt att bilda mig en uppfattning om hur stränderna ser ut från Chania och västerut men inte lyckats så väl. Är det någon större skillnad på dem? Vi är ute efter en vecka med både sol och bad men även lite äventyr! Boendet är mindre viktigt bara det är rent och med balkong med havsutsikt! Hellre ett mindre boende än ett stort komplex med en massa aktiviteter. Vi bor gärna lite lugn och skönt men ändå inte mitt ute i ingenting. Gärna en by där man kan strosa på kvällarna. Vad jag har förstått går det bra med bussar när man vill ta sig in till Chania. Är det någon som kan ge lite vägledning? Vi har aldrig varit på Kreta tidigare. Vi har tänkt att åka charter denna gång. Öar som vi gillar skarpt är Kefalonia, Skopelos och Skiathos. Om det kan vara till någon hjälp... Tacksam för svar!
|
|
|||
|
|||
Sv: Norra kusten
Har läst lite inlägg och undrar om den södra delen av Kreta är mer solsäker i maj månad än den norra? Vill ju inte ha en veckas regn, det har vi ju gott om här hemma!
|
|
|||
|
|||
Har haft en informell information via e-post till en annan medlem där vi konstaterat att södra sidan är statistiskt solsäkrare och att sydöstra delen är ännu bättre där det kan bli riktigt men via statistiken man spår och vädergudarna rår.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Jag skulle föreslå Platanias utanför Chania. Många små hotell att välja mellan längs stranden. Bra restauranger och lätt att åka in till Chania m buss. I Platanias varierar stranden från fin sand till grovt grus och det är inte så långgrunt som borta i Agia Marina. Man kan promenera långt längs stranden i båda riktningar. Platanias har även en gammal del som ligger högt där man kan strosa i gränder och titta på den fantastiska utsikten Vill du ha specifika tips om området så fråga gärna. Malin |
|
|||
|
|||
Så sant att vi inte råder över vädret! Har bekanta som var i Thailand över nyår och inte hade så värst bra väder. Att stranden i Platanias inte är långgrund passar oss alldeles utmärkt! En strand med grus är helt ok eftersom vi här nere i Skåne är ganska bortskämdaa med fina sandstränder. Har du något bra tips på boende? Det där med havsutsikt är viktigt!
|
|
||||
|
||||
Lissos (Apollo) är ett jättefint lägenhetshotell som ligger vid stranden där de flesta lägenheter med balkong har havsutsikt. Despina (Fritidsresor) är fint, där kan man betala extra för lägenhet mot havet. Indigo Mare (Apollo) borde också ha havsutsikt från flera lägenheter, och även Blue Dome med Apollo. Annars är Lola med Apollo ett väldigt prisvärt alternativ där man bor en bit (60m) från stranden men har lite havsutsikt från vissa balkonger och altaner, men inte fullt ut och därför får det nog inte kallas så
Det finns många fler men nedanför dessa hotell är stranden som bäst enligt mig Malin |
|
|||
|
|||
Tusen tack för dina svar! Det är alltid lättare att få lite tips från någon som varit på plats. Nu ska jag kolla läget på Apollos och Fritidsresors hemsida!
|
|
|||
|
|||
Citat:
Jag har kollat lite på dessa hotell och det är tyvärr enbart två-oxh trerumslägenheterna som har havsutsikt. Har tittat lita på Mary också. Har du, eller någon annan, någon erfarenhet av detta hotell? Verkar ganska ok tycker jag! |
|
|||
|
|||
Prøv Vergina rom nr 33 i Agia Marina!!
Se bilde fra utsikten fra rommet i mitt bildealbum "Kreta i mitt hjerte" Senast redigerad av Mariell den 2012-02-04 klockan 23:45. |
|
|||
|
|||
Vilken härlig utsikt Mariell! Vi har dock bestämt oss för Platanias, men en annan gång kanske! Tack för tipset, hotellet ser trevligt ut.
|
|
||||
|
||||
Hej
Kolla på Rebecca/Apollo. Verkligt mysigt, ett stenkast från stranden och drivs av ett äldre par Stefanos och Rebecca. Ideal Beach/Apollo är också ett bra alternativ men lite större än Rebecca. Menia ligger i början av Platanias finns att boka på Hotels.com eller via Apollo. Men lite stenigt i vattnet rakt nedanför hotellet, men man behöver bara gå någon minut så har du fin strand. Leta på hotellsajterna om ni vill hitta billiga alternativ. Man kan åka ner för några hundralappar med Norwegian och exempelvis Panos Beach hotel säljer sina rum väldigt billigt. Själv försöker jag hitta så billig resa som möjligt, lite av en sport och lägger pengarna på andra trevliga saker Att hyra bil, unna mig god mat och dryck samt allt annat som ger livet kvalitet. Hoppas ni får en härlig semester. Myssa |
|
|||
|
|||
Har även tittat på flyg med både Norweigan och Cimber. Inga låga priser där inte! Kanske lite beroende på att vi är tvugna att resa inom vissa datum. Det blir charter i år! Men vem klagar...
|
|
|